EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Kai Ylikoski
Adressin tekijä

/ #57 Syksyllä tuulivoimaloita pystyttään...? Hei, aprilli päivä vasta tulos!

27.01.2013 00:15

Syd-österbotten lehti, 12.1.2013. Kaskisten tuulivoima Oy.n Jaakko Leppistä haastatellut Jan-Ola Klåvus. Jutussa mainitaan näin: "Jaakko Leppinen verkar tvivla på att vindkraftmotsåndarna ska lyckas stoppa etableringen i Kaskö. -Det finns en liten men högljudd motståndgrupp i Kaskö, konstaterar han. -Går altt engligt planerna börjar vindkraftsparken byggas i höst."

Vapaasti mun käännöksenä näin (vaikka toinen kotimainen ei ookkaan vahvin ala): "Jaakko Leppinen ei jaksa uskoa, että tuulivoimaloiden vastustajat Kaskisissa saisivat hankkeen pysähtymään. -Kaskisista löytyy pieni, mutta kovaääninen vastarinta, kommentoi hän. -Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, tuulivoimapuistoa päästään rakentamaan syksyllä."

Ja hankettahan ryyditetään lupailemalla tuuliturbiinitehdasta suupohjaan, ehkä Kaskisiin. Samaa tehdasta lienee lupailtu Isojoelle? Kaskisissa varmaan muistissa Ahopajan tuulivoimaloiden torneja valmistaja tehdas, 50 työpaikkaa lupailtiin... ja niin kaupunki osti maata Metsä-Botnialta, hakkas, räjäytti ja tasoitti, aidattukin on. Mutta tyhjänä. Ahopaja tekee raskaita metallirakenteita edelleen Alajärvellä? Kuntalaiset maksaa. Virheistä pitää oppia.

Noinhan se ei mene, että syksyllä pukkaa tuuliturbiinia ja huoltotietä pieni saari täyteen, vain koska entinen tuulivoimakoordinaattori on Kauhajoella näin päättänyt. Ei todellakaan.

Tuulivoima osa yleiskaavasta jätettiin viisi muistutusta/valitusta kaupungille kesällä 2012. Näitä ei olla vielä käsitelty. Luontoarvionnissa 2005, jonka Kaskisten kaupunki tilannut, laatinut Filosofianmaisteri ja Biologi Ingvar Fagerholm. Todetaan muunmuassa Dicksholmenin ja Hjärtsholmenin osalta, että ne tulisi jättää kokonaan rakentamatta. 3 tuulivoimalaa huolto yhteyksineen ja sähkölinjoineen on jotain ihan muuta kuin rakentamatta jättäminen? Tuulivoimaosayleiskaava sotii myös maakuntakaavaa vastaan tuulivoimaloiden sijoituksen suhteen. Ei käy myöskään yksiin Kaskinen 2030 yleiskaavan kanssa, josta alkuvuonna 2012 hyväksyttäessä poistettiin kaikki tuulivoimavaraukset. Eikä käy yksiin WWF.n suositusten kanssa, tuulivoimaloiden sijoittamiseen lähelle merikotkien pesiä ja ravinnonhankinta alueita. Lisäksi sijoittautuisívat älyttömän lähelle asutusta ja kesämökkejä, saarella joka on liian pieni tuulivoiman järkevään sijoittamiseen. Kyllä näin toimien saadaan ihmiset kääntymään koko tuulivoima-alaa vastaan.

Uusiutuvien energian lähteiden käyttö on järkevää, mutta ei millä hinnalla tahansa. Menetettyä luontoa ja asumisviihtyvyyttä ei saa takaisin.