SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUT Mynämäki, Nousiainen ja Masku

Mynämäki https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/tulokset?view=NAKOKULMA&y=2019&chartType=pointer&cmp=r&r=KUNTA503

Nousiainen https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/tulokset?view=NAKOKULMA&y=2019&chartType=pointer&cmp=r&r=KUNTA538

Masku https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/tulokset?view=NAKOKULMA&y=2019&chartType=pointer&cmp=r&r=KUNTA481

KUNTALAISTEN OIKEUKSIA PARANNETTAVA!!!!

Palveluiden laatu tulee turvata, lastensuojelusta sekä vanhustenhuollosta on uutisoitu, mutta nämä ei ole ainoat asiat johon tulisi puuttua.

Lastensuojelun menot ovat kasvaneet tasaisesti.

Tätä kuvastaa myös lastensuojelun kriisiytyminen viime vuonna.

Aluehallintovirasto on antanut Perusturvakuntayhtymä Akselille huomautuksen vuonna 2015.
Lastensuojelulain mukaisia määräaikoja on noudatettava lastensuojeluilmoitusten käsittelyssä sekä lastensuojelutarpeen selvitysten valmistumisessa.

Vuoden alussa uutisoitiin seuraavaa
Aluehallintovirasto on pyytänyt perusturvakuntayhtymä Akselilta selvityksen lastensuojeluyksikön tilanteesta.

Jäsenkunnat painottaa ennaltaehkäiseviä palveluita perheille, mutta kasvavat menot sekä sijoitusten määrä kertoo karusti sen ettei palvelut ole vastanneet tarpeita. Onko muuta tukea tarvitsevat perheet ohjattu ensisijaisesti lastensuojeluun. Onko kuntalaisille tarjottu kaikki asianmukaiset palvelut sekä ohjattu muun avun piiriin asianmukaisesti? Harvoin tilanne on sellainen ettei tukitoimilla ja oikein kohdennetuilla palveluilla pystytä tukemaan perheitä riittävästi.

Tämä asia koskettaa Perusturvakuntayhtymä Akselin jäsenkuntia, mutta ongelmia löytyy myös toisaalta.

Kuntien tulisi ensisijassa pyytää selvitystä asiakkailta palveluiden laadusta, saamisesta sekä palauttaa kuntien lapsiperheiden oikeus oikeanlaisiin ja oikein kohdennettujen palveluiden piiriin. Unohtamatta vanhuksia sekä muita avun tarvitsijoita.

Jäsenkuntien Palveluseteleiden käyttö edistäisi sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjien valinnanvapautta hankkia tarvitsemiaan palveluita yksityisiltä palvelujen tuottajilta sekä käyttäjillä tulisi olla mahdollisuus siirtää asiansa muualle hoidettavaksi.
Palvelusetelillä voi hankkia sellaisia sosiaali- ja terveyspalveluja, jotka kunnan tai kuntayhtymän kuuluu järjestää asukkailleen. Palvelusetelillä hankittava palvelu on vaihtoehto kunnan tai kuntayhtymän tuottamalle palvelulle.

23.10.19 kokouksesta, pöytäkirjat nähtävillä kuntien sivuilla

Ylitys johtuu pääsääntöisesti kustannuspaikan 2601 sosiaalityö ja lastensuojelu nettomenojen toteumasta. Lastensuojelun tilanne kriisiytyi syksyllä 2018. Sijoitettujen lasten määrä nousi vuoden aikana 28 (31.12.2017) lapsesta 39 lapseen (31.12.2018)

Kaikkien niiden kuntalaisten puolesta, joihin Perusturvakuntayhtymä Akselin toimet ovat vaikuttaneet ja tulevat vaikuttamaan.

ALLEKIRJOITTAKAA TÄMÄ ADRESSI JOS KUNTALAISTEN HYVINVOINTI ON TEILLE TÄRKEÄ!

VAADITAAN YHDESSÄ SELVITYSTÄ!

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Tuomikki voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko kouluissa olla viikoittainen kasvisruokapäivä?