Vaadimme kaikkien saamelaisten yhdenvertaista huomioimista lakiehdotuksessa

Allekirjoitukset, joissa on kommentti mukana

#207

Tuntuu (lähes) käsittämättömältä, että tällainen, avoimesti syrjivä aloite on ylipäätänsä tehty, puhumattakaan siitä että se on edennyt näinkin pitkälle. Hävetkää.

Onko näin, että asioita näkee etäämmältä paremmin? Eikö meidän historiaa muisteta, eikö siitä mitään opittu? Saamelaisia on aikoinaan syrjitty Suomen valtaväestön toimesta, kulttuuri ja kieli yritettiin tuhota. Nyt saamelaiskäräjät ovat vallanhimossaan tekemässä samaa, oman kansan keskuudessa. Ja eräänä perusteena, kielitaito. Toivon todella että tämä eräitä vähemmistöryhmiä syrjivä aloite saisi kansainvälistäkin huomiota, sieltä asia voidaan nähdä vieläkin paremmin.

Teijo Mäkiniemi (Orimattila , 29.08.2021)

#210

Tasavertaisen kohtelun oikeuden pitää koskea myös kaikkia saamelaisia.

Yrjö Sotamaa (Kirkkonummi, 30.08.2021)

#217

Lakialoite tehty selaistem toimijoitten kautta joilla ei ole Saamelaisiin juuriin omaa kondattia eli kaupunki-saamelaiset jotka eivä tunne lappilaista historiaa. Puheenjohtaja syntynyt Lahdessa ja ei näin ollen ole juuriltaan Saamelainen Tuomas Aslak Juso omaa sukua Rinne eli 15 vuotta Lahdessa ja siirtyi kouluun Inariin 2003 ja muuti sukunimen isän mukaan jossa opiskeli poronhoitoa ja kielen ja hänen vanhemmat eivä olleet avioliitossa eikä hänen isä ollut Saamelainen vain poromies. Eli suuri petos saamelaisuteen vetoten mulla on Hänen virkatodistus koska Tutkin saamelaisuutta perimmän Kautta. Olen Suurimman Saamelaissuvun Puheenjohtaja. joten koko tämänhetkinen parlamentti on muuta kuin oikeita Saamelaisia ja siihen on vaikuttanut tietämättömyys Suomen valtiolta ja niitä edustaneilta tahoilta. Tämä on ednistä puhistusta ja suurelta määrin rasismia, oikeita alkuperäiskansalaisia vastaan.

Esa Siitonen (Kittilä, 31.08.2021)

#224

Alkuperäiskansasta on pidettävä huolta. Sukumme mainetta ei saa pitää mitättömänä.

Pirkko Hoikka (Pyhäntä , 31.08.2021)

#235

Miksi en saa olla saamelainen. Elän lähellä luontoa. Saan osan toimeentulosta luonnosta. Sukututkimukset tehty. Kaksi kho: n päätöstä. Miksi meitä kiusataan vuosikymmeniä. Tämä on rasismia suomessa ja suomen valtio antaa tälle organisaatiolle rahatkin toimintaan

Jukka Säntti (Kuusamo, 01.09.2021)

#236

Kerron tässä historiaa keitä ollaan ja miten on kohdeltu. Kerton myös hieman avaten mistä totuudellinen ja arkistoitukkin tieto on peräisin. Esim. Kohtelusta. Minun äidilä vietiin kieli. 2 kielinen koti, inarinsaame ja suomi koska sitä pito käyttää eri syistä. Sielä oli inarinsaame. Hänen äitinsä. Mummoni sanoikiellon syyksi miksi ei opeta lapselle häne omaa kieltään: vähemmistäkin ansioista on ihminen mitätöity. Koulussa hän meni upean pronnahkalaukun kanssa kouluun, muilla se oli pahvia. Alkoi kiusaaminen. Lakki hieno vaihtui. Ouhernsa vanha kieli mitä puhui vaihtui seuraavana päivänä täydelliseksi suomen kirjakieleksi. Hely JohannaKyrö luki 3 v. Jo suoraan. Oli erittäin älykäs kuuluen mensaa. Toimirtaja, toinitti kirjoja ja kirjoitti, salaninellä. Osasi kuiten minulle ooettaa saamen ääntämistä. Lapsena kun vei äidilleen saamen sanoja mitä kuuli koulussa, että äiti kertoisi mitä ne oli. Äitinsä totesi:Ei ne ole oikiaa lappia. Äitini riskut, saanen korut revittiin rinnasta pohjoissaamelaisen johdosta. Öidin äiti os. Morottaja.myös isänsä Johan Eenok kyrö kuului saamelaisiin he oki serkkuja koko ajan. Inarissa omkut vain 2 sukua. Kruunun tilana joko ivalo kuului kyrölle ja hän avioitui Inarinsaamen tyttären kanssa n. 1500 luvulla ja kruununtika perustettiin.
Olen tutkinut mikkrofilmiet 1500 minne ukinä pääsi. jousivero köydettiin. Kirkonkirjoihin oli merkitty ukkini isän sukua, joka vuosi lappalanen, lappalaine ja1 vuosi se muuttui kirjaus suomalainen. Udkon tämän johtuvan siitä, että on alettu kirjouttaan ruotsalainen ja kuka on suomalainen. He okivat myös kuninkaita. Esi-isönsä on vadsön kirkkoon haudattu ruotsalaisella y kirjaimellaeli u jissa oisteet yllä, kuro eli kyrö, olof. Olavi suomensi äitini. Carta Marinassa näkee kuninkaan ratsstavan porolla. Se on hän. Sama ihminen. Tänä kaikki häpäisy suomen historiaa ja oikiaa alkukuperäiskansaa kohtaan on häpeällistä. Yhtä häoeälkistö kuin ortodoksi kirkko oulussa jieleni jäänistön mitä minulka on ja rumpuni vuoksi, oken shamaani. Kieltää minulta ehtoollisen. Eikö tämän vainon pidä loppua nyt tämähän on sisällissotaan verrattavissa, melkein. Erotuksella, että hiljaisey inarinsaamelaisey eivät osaa kilttdyttäön puomustaa ittiiään. He ei mölyä. Suurimnalka osalla pohjoissaamelaisia jotka ääntä pitävät ei oikeasti ole mitään enää suomessa, he nöi maansa kuninkaalke tahtoen jäädä norjan puolelle riikin-, eli valtion raja perustettaessa. Kuningas antoi määräykset, ettei kahta puilen rajaa saanut omistaa maata lunastaen pois minkä muuttava jätti taakseen. Löytyy kuninkaan leimalla alkup. Asuakirjoja joissa nirjan puolen ihminen käy vannomass kuninkaalke noudattaa suonen lakeja olkeessaan nyt käymässä suomessa norjan puolelta, porojen kassa koska norjan laitumet kaluttiin tyhjiksi heitä tuli myös hoitaan suomesa asuvien poroja. Sama vanniminen
Oken nöisdä asioissa kietänyt pohjouskalottia suomi, ruotsi, Norja asiantuntntoijen kanssa. Ja maat ovat kokoontuneet. Täsdä yvteydessä omen tutustunut ksikkern yllämsinitsemaani materiaaliin. Sukutukimuksia myöten. Tämä suomen lapoalaisten, ns. Osperittomien ja kiellettyjen sukupolvia jatkuva häpäiseminen on loputtava. Tämä on suuri häpeätahra suomen historiassa. Löytyy myös katekeetan evakkoon viemät lehtileikkeet middä inarinsaamelaiset näki nälkää pohjoisaamrelaisten valloitettua ni, etyä he aitas porot jouta inarinsaamelaiset metsästi. Nälkäkuolema oli jokapäiväinen hirvitys ja laaja ennen niin hyvin pärjäävillä inarinsaamelaisilla. Lehdestä löytyy tästä hirvittöviä uutisia ja tiedotusta joissa lukee, että pohjoissaamelaiset olivat heittäneet 1 poronkoiven nälkäisilke inarinsaamelaisille! Pohjoisaamelaisista useakaan ei tiedä tuota riikinrajan perustamusen historiaa. Suurimmalla osalla heistä ei ole mitään oikeuksia ja heistä moni yhä tahtoo nostaa ittiään suureen ääneen ylitse muiden. Eikö sellainen jo teistäkin herätä ihmetystä!
Minulla on inari saamennieltä. En edes tiennyt ensin sen omevan sitä. Etelän ystävieni oni vaikea ymmärtää puhettani, on yhä. Kun kähin tutkiin mennen kurssittaan ymmärsin itkien sukuni kielen. Ymmärrän, kuinka koko ajatusmaailmani on eri, ymmärräs sius syyn. Inarinsaamen kieli on, siutä puuttuu sanoja jouta suomessa on. Asiat ovat selviä. Toisaalta meillä kalan lihallakin on oma nini. Suomalaisilla ei ole. Luontoyhteys on. Antimet niillä eletäön ja luontoa kunnioitetaan. Ite asiassa valtion maitakaan ei oke olkut kuin suomiäidin kainalon alla oleva suimainen alue.
Inarinsaamelaisten maittensa omistuskirjat on kerättu muka taltden dilloin taannoin. Joilkein ne onneksi jäi. Kuten poikani toiselke mummolle. Isänsä vannotti pitään papereista huolen. Hän omistaa mm. useita saaria inarinjärveltä. He ovat serkkuja äitini kanssa elsa jefremoff on inarinsaamelainen hallittee kieltää mitä puhui siskonsa ym ylläpitääkseen kokoontuen . Kanssa. Suomea muutoin kiskase on yleiskieli.
Pyydän teitä oikaiseen tämän häpeän. Mitä voi verrata muiden maiden alkup. Kansojen kuten intiaanien kohteluun. Serkkujani on pellossa ruotsin puolella. Heidät on julistettu alkuperäiskansaksi ja suojelun kohteeksi. Samat oikeudet kuin koltilla. Tämä on suomen häoeö ja se on oikeaistava. Tämä kuumuu jo eu ja mihin kaikkiin tuomioistuimiin. Oresidenttimme Sauki Niinistö hyvinkin ymmärtää. Hän tietää ja tunnustaa shamanismin.
Minä olen Sari Hannele Saarinen ja nyt on sukunimi vasta suorassa linjassa suvussa muuttunut Helyn Kyrön mentyä avioon ja he muuttivat sukunimeni.
Minut tunnetaan myös Shamaani Ishtar-Maria. Ja minun toimrani on häoäidty myös internetissä. On varmaan upeaa koettaa selättää inarinsaamelainen shamaani. Oikea ja keksiä mitä hirvittävämpiä valheita, että kustannuksella nousisi. . Eikö meillä lle mitään suojaa!
On viimeine aika lopettaa tämä meidän vainoaminen.
Enoni Pekka Hermanni Kyrö sai taiteeseen tukea vuosia sitten saamelaiskäräjiltä. Äidiltä, sisareltaan revittiin riskut jotka ovat saamelaiseten rintakoru, huivin pudike ja sillä m on oma merkitys. Käräjiii kuuluvaksi on hyväksytyy esim. Biologisista Veljeksistä kuulemma toinen ja toinen ei.
Aikoinaan oppilastyönä kerädivöt pohjoissaamelaiset nimilistaa kuka on saamelainen, jos ei olkut tavattavissa tuli ei merkintä tai jis ei kuulema ollut tykätty, sekin vaikutti. Se oki vain oppilaiden harjoitustyö jota ei voi käyttää noin. Se ei ole ollut mikään rekisteröintityö ollut. ivalon nimi on ollut kyrö muuttui vahingossa kartturilla ,kuuvia morottajia, akujärviä. He on koko ajan, kyröt, Morottajia. Avioituen näin koko ajan. He alunalkain omisti maan vuotsosta kaamaseen omen kuullut. Historiasta klydätte miten oli. Johan Eenok kyrö oki jopa 2 arvostetuimmista sotiemne rintamaveteraaneista eläessään. Tikun veto tada-arvoisumista ratkaisi kumpi lähtee presidentin linnaan kumpi finlandiatakoon kuunteleen musiikkia. Ukkini Johan Eenok Kyrö toivoi linnsn juhlia vain, jotta olisi päässyt tspasmaan sotakaveteitaan. Hän ei arvottanut itseäön ketään ylemmäs. Hän sanoi sodasta : Sielä kaikki teki parhasnsa. Sellasia he on vaatimattomia ja oikeuden mukaisia ja rehtejä. Kodin ja isänmaan puilustajia. On aika nostaa heidänkin arvonsa kunniaan.
Me emme ole kuolhet. Hakusin tehdä dokumentyielokuvan historiastamme. Olen tehnyt dokumenttielokuvaa Isien Merkit ohjaten ja käsikirjoittaen 2 päähenkilön Unto Auton Raattamasta. Sekin on kyrön kyliä. Edesmennyt unto oli. Ja hän tunnusti sen osan inarin, mettälapoalaisten osuudeksi. Hän oli nimittäin muutakin ja hän omi rehti kyröläinen. Joka on mettälappalaisia, näistä suurinosa on inarinsaamelaisiskin kuten inarissa. Ekokuvaan myös tuli meille historian asiantuntija pitään esitelmää, alkaessamme työstään elokuvaa Nimi Autto muuttui sukuun asuinpaikan mukaan. Vastasin myös historian osuudesta. Tällä mitä vähänkin sain elokuvassamme tuoda esiin on sanoma. Ja elokuvamne koko 300 h. Ka mitä niitä olikasn on talletettu Oulun maakunta-arkistoon missä myös tutkin mikrofilmit joista aiemmin mainitsin. Olin naimisissa Tervon kanssa ruotsin puolella. Pohjouskalottia muuttokiikkeitä näkyy Tri Erik Whalbergin mikrofilmeissä jotka luovutettiin oulun maakunta-arkistoon,
Olin laatimassa asiskirjoja. Tri whalberg oli hyvä ystäväni. Tällä kerron ymmärtäväni ja olleeni mukana nähden kaikki nuo ylläolevat asiat oikeiksi näin nähden. Ja todeten.myös tämän perusteella osasin tehdä dokumettielokuvaa joka on viety suomesta yhtenä parhaana. Meitä oli sielä ihmisten asialla sydän oikeutta ja lämpöä täynnä oleva työryhmä. Ja saimme täyden luoton. Elokuva voitti toinen suomi projrktin 1 sijan. Täsdä näkee, elokuvassa ihmisten syvällisyyden, aitouden kuten Unto Autossa 2 päähenkilössä kuten näkyy pienessä pojassa josta kasvoi poromies isänsä saappaisiin tämän menehdyttyä. Tässä näkyy yrittäminen, lämpö, oikea yhteisöllisyys, jos sitä noin voi nimetä. arvostaninen ja sitkeys jota meissä on. Unto Autto oli kylänsä johtaja. Meillä vadtuu siirtyu uhä sukupolvelta toiselle kuten dokumenttielokuvassa voi huomata. Pienen ihmisen adiouta ajetaan. Inarin, mettäsaamelaisten sanoja on säilynyt metsästyskielessä ja miehet ovat kertoneet vesien oikiat nimet mitä muistivat. Järviä merkattu kuka mitäkin omisti, kulki ja mitä tiesi. Näin on voitu osoittaa kenen maat ja vedet ovat oikeasti ja etsitty historialliset oikiat nimet joita he käyttää yhä. Ei he aina tienny mistään uusista joita karttasn oli tehty. He ovat hyväntahtoisia ja rauhaa rakastavia ihmisiä. Jotka haluavat ykläoitää kulttuuriaan ja suojata oman elämänsä. Ja heidät, meidät pitää näin suojata, että me voimma /voidaan siis, näin tehä. (tehdä).
Odotan oikeas oikaisua ja oikeaa päätöstä. Näinihmisten kohtelun vääryyden oikaisua sekä heidän näin arvonsa, ihmisarvoaan myöten näin palauttanista. Se on vähintä mitä pitää tehdä. Tirdän, etyä ministeriösdä on raja varattuna ihmisilke joilta maat vietiin. Se kuuluu heille, ei yleiseen kulttuuriin saamelaisille. Käydesdäni Tdrvin kanssa sielä kuimin tätä puhetta ja mitä hän kertoili.
Oikaskaa väöryys, puhdistakaa näin suomen maine, ja turvatkaa se näin historiaamne sekä meidän eläminen omina itsenänimne.
Kiitos
Kunnioittaen
Sari Saarinen
Oulu, Ivalo

Sari Saarinen (Oulu, 01.09.2021)

#240

Vaadin saamelaiskäjien nyt esitetyn lain korjauksessa korjaamaan saamelaisuuden polveutumisella rajaamiseen väljempään muotoon kuten Norjan saamelaisia on hyväksytty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Nyt esitetty lakialoite on syrjivä eikä näin ollen ole yhdenvertainen esim vanhojen Inarin saamelaisia kohtaan.

Niilo Aikio (Espoo, 01.09.2021)

#244

Alkuperäknsalaiset vaaliluetteloon kaikki..

Taisto Vieötojärvi (Muonio, 01.09.2021)

#263

Päätökset tulee toteuttaa tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti, tarkoin harkitusti ja ehdottomasti mitään saamelais- ja lappalaisryhmiä syrjimättä.

Marjut Tiensuu (Venejärvi, Kolari, 03.09.2021)

#265

Minä en hyväksy saamelaiskäräjien hallituksien valikoivaa ja syrjivää asennetta Inarin saamelaisia kohtaan, toivon suomen hallitukselta paneutumista saamelaisasioiden epäkohtiin, vääryyksiin.

Aulis Koponen (Akaa, 03.09.2021)

#266

Päätökset tulee tehdä ketään saamelais- ja lappalaisryhmää syrjimättä. Saamelaiskäräjien ääniluetteloon kuuluvat kaikki saamelaiset ketään syrjimättä.

Sami Tiensuu (Venejärvi, Kolari, 03.09.2021)

#271

Kaikilla on OIKEUS omaan kulttuuriin yms.tulla kuulluksi ,Saamelaiset ovat myös Ihmisiä ja perustuslakiin vedoten myös tasa-arvoiseen kohteluun.

Minna von Herzen (Helsinki , 03.09.2021)

#273

Saamelaiskäräjät on elin, joka päättää mielivaltaisesti jäsenensä vaaliluetteloon. Sukumme anomus hylättiin kansallisarkiston dokumenteista huolimatta, vaikka olemme aikoinaan siihen kuuluneet ja sotien sekä syrjinnän takia siitä aikoinaan jääneet huomioimatta. Kieli menetettiin sodan ja suomalaistamisen takia. Kulttuuriperintöä meiltä ei onneksi kukaan voi viedä, koska se kulkee onneksi suvussamme ilman virallista saamelaisstatusta. Olen ylpeä siltikin juuristani, vaikka saamelaiskäräjät sitä ei arvostakaan! Nyt olisi aika olla yksi yhtenäinen kansa!

Helena Kylmämaa (Jyväskylä, 04.09.2021)

#276

Yhdyn adressin esitykseen.

Paavo Suosalo (Kemiönsaari, 04.09.2021)

#297

Kaikkia eri saamelaisryhmiä on kohdeltava tasavertaisesti

Sirpa Ylisirniö (Hämeenlinna, 04.09.2021)

#303

Nyt esitetty SK lakiluonnos on huonoin tähän asti nähdyistä ja sellaisenaan toteuttamiskelvoton. Saamelaiskäräjien useat jäsenet vastustavat lakiluonnosta ja se pitää ottaa vakavasti. Esitys on osoitus huonosta vähemmistöpolitiikasta ja hallinnosta.

Inka Kangasniemi (Rovaniemi, 04.09.2021)

#307

Ottakaa kamppanjaan mukaan. Näkyvyyttä on.

Pekka Hetta (Oulu, 05.09.2021)

#335

tämähän on aivan mielivaltasta hommaa muutama päättäjä voi tehdä tällaista syrjintää , pitäs valtiovallakin jo silmät aueta mitä tämä porukka täällä tekee

Toivo Vuoriaro (Ivalo, 07.09.2021)

#339

Jokaisen saamelaisen on oltava vaaliluettekossa, osana demokraattista päätäntää. Jos osalta saamelaisista on viety oma kielensä, he eivät ole siihen syypäitä. Heidän tulee yhdenvertaisuusnäkökulman mukaan voida osallistua asioista päättämiseen. Nämähän koskevat heitä itseään. Sen sanoo järkikiin
Eipä nyt mennä Yhdysvaltojen tietyn poliitisen suuntauksen siellä toivomalle tielle, jossa mielivaltaisesti haluttaisiin poistaa osan kansalaisista lailliset oikeudet. Täällä ei olla niin tyhmästi ajattelevia tai toimivia, eihän?

Ulla-Riitta Ahlfors (Jyväskylä, 08.09.2021)

#353

Inarin saamelaisillekin kuuluu ihmisoikeudet.

Antero Frantti (Tornio, 12.09.2021)

#365

Olen syntyperäinen Inarinsaamelainen, sukuni juuret ovat todistetusti aina 1650-luvulta,jolloin merkintä kirkonkirjoista löytyy kantaisästämme. Nyt sakä yrittää syrjäyttää Inarinsaamelaiset äänioikeudesta ym... toiminnoista

Paavo Morottaja (Joensuu, 18.09.2021)