Vaadimme kaikkien saamelaisten yhdenvertaista huomioimista lakiehdotuksessa

Allekirjoitukset, joissa on kommentti mukana

#408

Olen Kemistä kotoisin ja kunnioitan Suomen ja Lappilaisia elinkeinoja. Terveisiä Karille Inariin. Tv: Jari Havana. Pidit meitä VKV hiihtäjiä kavereina

Jari Havana (Äänekoski, 26.09.2021)

#410

Saamelaiskäräjillä jyrää enemmistödiktatuuri. Suomessa ei saa hyväksyä venäläistä tapaa viedä poliittisilta vastustajilta äänioikeus ja identiteetti. Tämä on ihmisoikeuskysymys!

Jukka Wuolijoki (Espoo, 26.09.2021)

#445

"Hajoita ja hallitse"-periaate ei koskaan ole kantanut kovinkaan kauas. Yhteisymmärryksessä sopimisen kautta asiat ovat kuitenkin yleensä kehittyneet positiiviseen suuntaan. Tätä toivon sydämestäni myös tässä kaikkia saamelaisia koskevassa tärkeässä asiassa.

Olli-Pekka Kiviniemi (Kittilä, 28.09.2021)

#456

Ihmisoikeudet ovat jakamattomia ja ne kuuluvat kaikille.

Tanjs Joona (Raanujärvi, 28.09.2021)

#469

Tunturi, porosaamelaiset, taikka nykyiset "jutajat", ovat 1600 luvun ja 1850 luvun välissä eroutuneet alkuperäiskansa metsä, kalastaja ja pyynti saamelaisista . Nämä viimeksi mainitut saamelaiset ovat maksaneet veroa vuosisatoja lapinveromaistansa ja joita myös Inarin saamelaiset ovat. Kun Ruotsin kuninkaat 1600 luvulla itse alkoivat pitää poroa vetoeläimenä, vuori-elantoajan alkaen, pakotettiin (palkattiin?) nuorempia metsäsaamelaisia käyttämään sekä hoitamaan aateliston/kuninkaiden laumoja. Lisääntynyt poromäärä alettiin arvioimaan myös lihatuotannon kannalta ja kuninkaat ja kamarikollegio alkoivat ottamaan lihaa myös armeijan ruokkimiseen. Täten muuttui metsäsaamelainen vanha pienporotalous ja ylemmistö sai uuden veronperimä kohteen.
Saamelaiset oppivat täten uudet mahdollisuudet poron käyttöön ja ylemmistö alkoi 1700 luvun ensipuoliskolla hyvittämään suur-porotalouksen hoitajia, joka on jatkunut siitä tähän päivänä asti. (Kun Vaasalaiva upposi 1628, ja kun se nostettiin 1961, niin löytyi hyvin suuri määrä porotuotteta varsinki nahkasta, sarvesta ja luusta mutta myös lihasta)
Suurporotalous aiheutti pian sekä Norjassa että Ruotsissa sen, että syntyi laidunmaiden puute, jolloin rajojen vielä ollessa auki pohjoisten maiden välillä, (suomea ei edes ollut), alkoi suuret porotokat myös tulemaan nykyisen Suomen puolelle jossa asui metsä ja pyynti saamelaisia ja jotka elivät peuran ja muun metsästyksen sekä kalastuksen avulla. Suuret porotokat aiheuttivat muun muassa että peura katosi, sekä siellä asuville suurta haittaa elannon saantiin. Ruotsin arkistot sisältävät tiedot ja ne ovat avonaisia kaikille. Itse olen lukenut saamelaishistoriaa kolmella eri kielellä yli 50 vuotta ja minulle on täysin selvä, että saamen kansa on yksi kansa niin kuin myös Elsa Laula aikoinaan totesi. Ainoastaan kieliero on se vanha perintö, mikä tietysti on suurten etäisyyksien vaikutuksesta syntynyt. Lappalais nimitys on kolonialisten käyttämä nimitys saamelaisista, mutta se ei erota tai poista heidän saamelaisuutta eikä alkuperäiskansa statusta.
Suomen on syytä, säilyttääkseen demokraattisen tasavallan arvon kansainvälisesti, seurata kuinka Ruotsi ja siellä Saamelaiskäräjät toimivat. Ruotsi on ilmoittanut avonaisesti Totuus ja Sovintokomission edeltävää työtä esittäessä, että pääsäätöisesti selvittää kaikki tehdyt kolonialiajan väkivaltaiset vääryydet KAIKKIA SAAMELAISIA kohtaan. Tämä toimintaesitys antaa Ruotsille kansainvälistä pondusta ja mainetta ja täten "nuolenkärki paikan" oikeusasioiden käsittelyssä.

Seuraavat saamelais historian professorit/tohtorit, sekä monet muut tiedeelliset tutkimukset ovat lähteinä minun kirjoitukselle:
Lennart Lundmark, Bertil Marklund, Roger Kvist, Karin Granqvist, Gudrun Norstedt och även Israel Ruong.
Tämän pienen selvityksen vaikutuksella vaadin yhdenvertaisen ja "ei-diskriminoivan" kohtelun ja lakien muodostelun Suomen Oikeusministeriöltä, ja Saamelaiskäräjiltä sille täyden tuen, joka hyvittää KAIKKIA metsä ja pyynti sekä Inarin saamelaisten oikeuksia.

Mauri Eira (Rörström, 29.09.2021)

#478

😎

Jari Jääskö (Ivalo, 29.09.2021)

#504

Oikeudenmukaisuutta,ihmisoikeudet kuuluu myös inarinsaamelaisille!

Aaro Karisaari (Ivalo, 30.09.2021)

#507

Saamelaiskäräjalain muutosesitys saamelaiskäräjien dynaamisesta itsehallinnosta on itsehallinnon julistus. Se loukkaa ja syrjii alkuperäistäkin alkuperäisempiä, alueella jo 1500 -luvulla asunutta kansaa. Se on vastoin perustuslakia. Se loukkaa Suomen suvereniteettiä, kansalaisten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja vaaliluettolon ulkopuolelle jätettyjen oikeutta harjoittaa omaa kulttuuriaan. Se asettaa ilman kestäviä perusteita yhden kansanosan ylivertaiseen asemaan kaikkiin muihin nähden. Se antaa saamelaiskäräjille aseita ja ASEMAN sortaa lain "oikeutuksella" muita alueella asuvia lähes kaikilla elämiseen liittyvillä alueilla. Se tulee rikkomaan yhteiskunnan rakenteita ja aiheuttaa suuria ristiriitoja.

Merja Mattila (Salla, 30.09.2021)

#546

Yhtäläiset oikeudet kaikille väestöryhmille ja mielipiteille!

Tarja Lessig (Turku, 01.10.2021)

#584

En ole saamelainen, mutta olen työni kautta nähnyt, kuinka kipeä asia adressissa mainittu saamelaisuuden tunnistaminen ja tunnustaminen on.

Kitti Kumpulainen (Karkkila, 05.10.2021)

#600

Esitystä valmistelleen toimikunnan mietintö ei ollut yksimielinen. Yhdyn Juha Joonan jättämään eriävään mielipiteeseen.

Esa Turunen (Sodankylä, 07.10.2021)