VETOOMUS KURDI AKTIVISTI MOHAMMED KHORSANDPOORIN IRANIIN KÄÄNNYTTÄMISEN PYSÄYTTÄMIS

inbound1737294027484113794.jpgMe allekirjoittaneet vetoamme Suomen viranomaisiin turvapaikan myöntämiseksi Mohammed Khorsandpoorille (synt. 1.1.1973).  Mohammed Khorsandpoor on ollut pakolaisena 6-vuotiaasta asti. Hän joutui perheensä kanssa pakenemaan Iranista Irakiin, ajatollah Khomeinin julistaessa pyhän sodan kurdeja vastaan. Saddam Hosseinin hallinto vuonna 1982 siirsi Iranin kurdipakolaiset Kurdistanista Altash nimiseen pakolaisleiriin etelä- Irakiin. Vuonna 2003 Saddamin hallinnon kukistuksen jälkeen Altashin pakolaisleiri suljettiin (2005) ja pakolaisia siirrettiin Irakin ja Jordanian raja-alueille. 9 vuoden odotuksen jälkeen Mohammed Khorsandpoor on joutunut lähtemään pakolaisleiristä ja saapunut Suomeen lokakuussa 2015. Pakolaisleirissä Khorsandpoor on toiminut lasten opettajana ja kasvattajana.

Iranin islamilaisen tasavallan 21.4.2013 hyväksymän lain mukaan jokainen Iranin kansalainen tai Iranissa oleileva ulkomaalainen, joka toimii Iranin kansallisen turvallisuuden, maan alueellisen koskemattomuuden tai itsenäisyyden vastaisesti, voidaan tuomita pitkiin rangaistuksiin tai jopa kuolemaan. YK:n Iranin ihmisoikeuksista mukaan yli 70 % Iranin poliittisista vangeista on kurdeja. Vuoden 2020 vähintään 260 vankia on teloitettu, joista suurin osa kurdilaisia poliittisia vankeja. Kaikkia teloitettuja on syytetty kurdipuolueiden tukijoiksi.

Myös ulkomailla tehdyistä rikoksista tuomitaan Iranissa. Iranin islamilaisen tasavallan oikeuskäytännössä näistä rikoksista voidaan rangaista ilman syytteen nostamista ja oikeudenkäyntiä. Iran seuraa intensiivisesti kansalaistensa aktivisuutta ulkomailla. Iranilla on laaja vakoiluverkosto ulkomailla. Muun muassa Ruotsissa viimeisen kahden vuoden aikana ainakin neljä Iranin kansalaista on pidätetty.

Mohammed Khorsandpoor on Iranin Kurdistanin Demokraattisen puolueen jäsen. Hän on osallistunut 14-vuotiaasta asti puolueen nuorisojärjestön toimintaan. Hän on puolueen jäsenenä, taustansa vuoksi ja aktiivisen toimintansa ansiosta Iranin "vihollinen" Iranin voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti.

Iranin viranomaiset seuraavat verkkosivustoja ja sosiaalista mediaa jatkuvasti ja ovat näin saaneet varmasti tietoonsa hänen poliittisen toimintansa Suomessa.

Vuodesta 1983 Ayatollah Khomeinin (Iranin Islamilaisen tasavallan perustaja) käskystä Iranin Kurdistanin Demokraattinen Puolue on julistettu vallankumouksen vastaiseksi puolueeksi ja sen jäsenet on julistettu Jumalan vihollisiksi ja maan päällä olevaksi saastaksi.

Iranin rikoslain §186 mukaan: Jokainen ryhmä tai yhteisö, joka käyttää asetta islamilaista tasavalta vastaan, on Jumalan vihollinen (arabiksi: Mahareb), niin kauan, kun tämän ryhmän johtajisto on olemassa, kaikki siihen liittyvät jäsenet ja kannattajat, jotka tuntevat ryhmän periaatteen ja toimivat sen edistämiseksi ovat Jumalan vihollisia, vaikka he eivät olisi aseellisen siiven jäseniä.

Iranin Kurdistanin demokraattinen puolue vastustaa Iranin hallitusta ja viimeisten 38 vuoden aikana puolue joutunut käyttämään aseellista taistelua Iranin hallitsijoita vastaan. Viime vuodesta lähtien aseellinen toiminta on Kurdistanissa lisääntynyt, jonka johdosta useat puoleen jäsenet ovat saaneet surmansa ja heidät on teloitettu Iranin vankiloissa.

Iranin rikoslain § 5 mukaan: Jokainen Iranin kansalainen ja ulkomaalainen, joka Iranin valtion ulkopuolella toteuttaa seuraavia rikoksia ja joka löydetään Iranissa tai palaa Iraniin, rangaistaan Iranin islamilaisen rikoslain mukaan.

Mikäli hänet palautetaan Iraniin, häntä odottaa kuolemantuomio tai vaihtoehtoisesti kidutus ja pitkä vankilatuomio.

Vetoamme Suomen viranomaisiin, että päätöksiä tehtäessä otettaisiin huomioon Iranin ihmisoikeuksia rikkova rikoslaki ja lain seurauksena vakava vaara kuolemanrangaistuksesta ja Mohammed Khorsandpoorille myönnettäisiin turvapaikka Suomesta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Majid Hakki voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…