Vetoomus pienyrittäjien talouden elvyttämiseksi koronaepidemian aikana

Emme tarvitse kauniita sanoja, selkään taputteluja. Tarvitsemme konkreettisia tekoja verotuksen ja tuen saannin suhteen.

Suomessa on yli 290 000 yritystä, josta 93 prosenttia on alle 10 hengen yrityksiä. Pienyrityksiä on 16 630 (5,7 %), keskisuuria 3 214 (1,1 %) ja suuryrityksiä 682 (0,2 %). Yrittäjistä 68 % on yksinyrittäjiä. Yritysten 445 miljardin euron liikevaihdosta yli puolet (57,5 %) syntyy pk-yrityksissä ja pk-sektorin osuus BKT:sta on runsaat 40 prosenttia. Pienet ja keskisuuret yritykset muodostavat siten erittäin merkittävällä tavalla Suomen talouselämän perustan.

Kasvuyrittäjyyttä pidetään yhtenä tärkeimpänä ratkaisuna työttömyyteen. Yritykset tuottavat veroja, joilla maksetaan palveluita kaikille. Tästä huolimatta Suomen hallitus on pitkään keskittynyt vain yli 250 henkilöä työllistäviin suuryrityksiin, joita on koko maassa 0,2 prosenttia. Erityisesti tämä on korostunut koronaepidemian aikana. Koronaepidemian takia asetetut poikkeusolot ovat pakottaneet lukuisat suomalaiset ravintolat, baarit ja muut palveluntarjoajat sulkemaan ovensa. Se on tarkoittanut isoja vaikeuksia erityisesti suomalaisille pienyrityksille.

Koronepidemiasta kärsii monet pienyrittäjät. Peräti 73 prosenttia yrityksistä on kärsinyt taloudellisesti jo kriisin ensimetreillä kaikkien. Tällä kaikella on valtava kerrannaisvaikutus. Pienet yritykset ostavat aineet ja tarvikkeet isommista tukuista, käyttävät muiden yritysten palveluita, erityisosaamista, työterveyshoitoa jne. Mikäli yritykset lopettavat toimintansa, ostovoima pienenee entisestään samoin verotulot valtiolle. Maksuvaikeudet lisääntyvät ja kuormittavat valtion velkaneuvontaa, ulosotto- ja tuomioistuinlaitoksia. Tämä heijastuu yrittäjien terveydentilaan ja ruuhkauttaa jo ennestään ruuhkautunutta terveydenhuoltoa.

Vaadimme, että valtio perehtyy toiminimiyrittäjät, yksinyrittäjät, pienyrittäjät, sopimusyrittäjät - yritysmuodosta riippumatta, ongelmiin ja tekee seuraavia konkreettisia toimia talouden elvyttämiseksi.

Verotus:
- arvonlisäverojen maksuihin vapautusta vuoden loppuun
- mahdollisuus saada lisäaikaa arvonlisäverojen maksujärjestelmiin

Tuet
Kuntien jakama yksinyrittäjätuki
- määrältään suuremmaksi ja jaettavaksi uudelleen yritysmuodosta riippumatta
- tuki ei saa olla toista tukea poissulkeva
Kustannustuki:
- tuessa otettava huomioon paremmin alakohtainen koronavaikutus
- liikevaihdon lasku tulisi muuttaa alhaisemmaksi 20%
- tuen saannissa tulisi ottaa huomioon palkka yritysmuodosta riippumatta
- tuensaannin kriteereissä tulisi ottaa huomioon alakohtaiset seikat, kuten ennen koronaa tehdyt ennakko-ostot ja sopimukset.
- verojen maksujärjestely tai verojen perintä ulosotossa koronaepidemian vuoksi ei saa olla esteenä tuelle

- alle 2000€ raja tulee poistaa. Pienikin tuki voi olla joillekin yrityksille elintärkeä

- Tuen piiriin tulee ottaa myös uudet yrittäjät ja osa-aikayrittäjät

Työttömyysturva
- määräaikaista työmarkkinatukea tulisi jatkaa vuoden loppuun 2021 saakka

Katriina Peuhkuri; Katriina's Spa (10 vuotta yrittäjänä)
Sarianne Auvinen; Parturi-Kampaamo Tmi Sarianne Auvinen-Laapas (28 vuotta yrittäjänä)

Katriina Peuhkuri ja Sarianne Auvinen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Katriina Peuhkuri ja Sarianne Auvinen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…