Terveet koulutilat Alangon alueelle

16.04.2015

Lapualla

Hei!

Kiitos sinulle, että allekirjoitit adressin Terveet koulutilat Alangon alueelle. Nimiä on kertynyt mukavasti. Jos sinulla on tuttavapiirissä ihmisiä joiden tiedät olevan kanssasi samaa mieltä tästä asiasta, vielä ehdit muistuttaa heitä tästä adressista.  Adressi suljetaan sunnuntaina ja toimitetaan maanantaina kaupungintalolle.

Uskon, että meidän mielipiteemme tässä asiassa on tullut ilmi kaikille päättäjille. Toivon tämän vahvistavan niitä päättäjiä, jotka ovat jaksaneet tehdä työtä Alangon koulukeskuksen puolesta.           – Meidän lastemme, nuortemme ja opettajiemme terveellisen työympäristön puolesta. Sydämellinen kiitos siitä heille ! Toivon myös, että sellaiset päättäjät, jotka eivät ole ajatelleet näitä kouluratkaisuja kansanterveydellisestä näkökulmasta, ovat nyt niin tehneet ja miettineet asioita uudelleen.

Kun lähdetään remontoimaan vanhoja jo elinkaarensa päässä olevia rakennuksia, tulisi tehdä todella perusteellista työtä, että voidaan varmistaa kaikki rakenteissa mahdollisesti olevat ongelmat. Vaikka ongelmat pystyttäisiin poistamaan, ei rakennuksen elinkaari silti tule vastaamaan kokonaan uuden rakennuksen elinkaarta.  Näin perusteellisen saneerauksen hinta kuitenkin saattaa nousta samoihin lukuihin kuin kokonaan uuden rakennuksen rakentaminen. - Puhumattakaan terveysriskeistä mitä voi seurata jos saneeraustyöt tehdään hutiloiden. Alanko on sekä taloudellisesti että pedagogisesti järkevin ratkaisu koulupulmiimme.

Poutun ja Haapakosken koulut eivät lukeudu Alangon alle, toisin kuin joidenkin tietojen mukaan on kerrottu. Tämän adressin allekirjoittaneet eivät halua lopettaa elinvoimaisia kyläkoulujamme.

Toivokaamme päättäjiltä hyviä päätöksiä tämän asian suhteen!

Neea Takaluoma