keho

Ota yhteyttä adressin tekijään

Vetoomus Nokian Kehon pappilan alueen kaavoitusta vastaan

2011-09-26 09:56:07

Vetoomus Nokian Kehon pappilan alueen kaavoitusta vastaan keräsi yhteensä 369 allekirjoitusta. Nimiä kerättiin Nokialla Viholan kioskilla ja Terhin kioskilla sekä nettiadressilla. Allekirjoitukset on toimitettu Nokian seurakunnan kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston jäsenille seuraavan saatekirjeen ohessa:

------------------------------------------------------------------------

Hyvä Nokian seurakunnan kirkkovaltuuston jäsen

Me kaikki kolmesataakuusikymmentäyhdeksän (369) allekirjoittanutta, ja lisäksemme varmasti moni muu, olemme huolissamme Nokian seurakunnan suunnitelmista kaavoittaa Kehon pappilan ympäristö tonttimaaksi.

Alue on nokialaisille ja etenkin Etelä-Nokian asukkaille rakas luonnon puutarha, jonka ympäristössä käy kesät talvet vilkas vilinä ihmisten lenkkeillessä, veneillessä, hiihtäessä ja nauttiessa hiljaisuudesta niemessä viljavien peltojen ja veden keskellä.

Kuten tiedetään, Kehon pappilan maat ovat olleet asutuskäytössä jo kivikaudelta lähtien. Pappilan ympäristöstä tunnetaankin useita muinaismuistolailla suojeltuja kohteita, joista tunnetuimmat lienevät esihistorialliset hautaröykkiöt. Hautakummut sijoittuvat ainutlaatuisesti pitkälle ajanjaksolle.

Kaavoitusuhan alla olevaa pappilan ympäristöä on museoviraston toimesta tutkittu vain otantatutkimuksella ja onkin mahdollista, että alueella sijaitsee yhä löytämättömiä kiinteiksi luokiteltavia muinaisjäännöksiä, jotka kaavoitusta seuraava rakentaminen tuhoaisi lopullisesti.

Nykyisille nokialaisille luonnonkaunis Kehon pappilan alue on viimeisiä rakentamattomia viljelysmaita Nokian taajama-alueella ja virkistysalueena arvokas. Ihmisten huolta alueen kohtalosta kuvaa hyvin Terhin kioskilla  adressin allekirjoittaneiden nuorten ääneen ilmaisema pelko: “Eihän meidän yhteistä paikkaa tuhota?”. Ihmisten kiintymyksestä aluetta kohtaan kertoo myös se, että vaikka niemessä ulkoilevat sekä vanhat että nuoret, on alue säilynyt roskaamattomana ja kauniina.

Pappilan lähialueen asukkaat ovat huolissaan liikenteen lisääntymisestä ja pelkäävät pienten perheenjäsenten turvallisuuden puolesta. Niemessä sijaitsevaan Pappilan ympäristöön johtaa vain yksi kulkureitti, Kirkkosaarentie. Tiellä on jo nyt kova liikenne, jota kiinteän asutuksen ohella lisää kulku Kehon siirtolapuutarhalle. Kaupunki on jo joutunut reagoimaan liikenteen määrään rakentamalla Kirkkosaarentielle tielle hidasteita. Onkin kyseenalaista kestääkö jo nyt vilkkaasti liikennöity Kirkkosaarentie sen päähän rakennettavan uuden asuntoalueen aiheuttamaa liikennemäärää.

Me adressin allekirjoittaneet vetoammekin Nokian seurakuntaan ja Teihin kirkkovaltuuston jäsenenä, jotta alueen kaavoittaminen palautettaisiin seurakunnassa vielä keskusteluun ja alueen kohtalosta järjestettäisiin kirkkovaltuuston äänestys. Uskomme, että valtuuston jäsenillä on halua huolehtia alueen säilymisestä kaavoittamattomana, ja että Nokian seurakunnan talousongelmiin on löydettävissä kestävällä pohjalla olevia talousratkaisuja kertaluontoisten myyntivoittojen sijaan. Toivomme, että tämä adressi vakuuttaisi kirkollisvaltuuston jäsenet nokialaisten huolesta tässä asiassa.

Parhain terveisin
Allekirjoittaneet (369 kpl, adressit liitteenä)
Nokialla 21.9.2011

Adressit on kerätty aikavälillä 20.7.2011-21.9.2011