Vetoomus LUC-konsernin sitoutumiseksi ympäristöjärjestelmään vuonna 2019

Ota yhteyttä adressin tekijään

Saate allekirjoitusten luovutuksen yhteyteen

2019-05-24 15:39:30

Hyvä rehtori ja yliopiston ympäristötyöryhmä,

Liian usein me rakennetussa ympäristössä paljon aikaa viettävät kaupunkilaiset unohdamme,
että luonto ja ympäristö ei ole meistä ihmisistä erillistä. Itse asiassa, olemme täysin riippuvaisia ympäristön tilasta. Ihmisen luontosuhde on muuttunut radikaalisti viimeisten vuosikymmenien aikana.

Nyt elämme ilmastokriisin aikaa.

Lapin korkeakoulukonserni ja erityisesti yliopisto on tarttunut opiskelijoiden huoleen esimerkillisellä tavalla. Ympäristötyöryhmän perustaminen osoittaa yliopistoltamme halukkuutta vastata ilmastokriisiin ja huolehtia oman ympäristövastuunsa toteutumisesta. Toivomme edelleen ympäristötyöryhmältä avointa viestintää sen tekemistä päätöksistä ja käytännön ratkaisuista. Opiskelijoiden keskuudessa mahdolliset virheelliset käsitykset ympäristöasioista tulevat parhaiten vältetyiksi läpinäkyvällä ja välittömällä viestinnällä.

Tämän vetoomuksen alkuperäinen tarkoitus oli tuoda Lapin korkeakoulukonsernin hallinnon tietoon opiskelijoiden tahto huolehtia valtavan oppi- ja tutkimuslaitoksen ympäristövastuusta. Arktisen alueen korkeakouluna roolimme on ensiarvoisen tärkeä. Lopulta allekirjoitukset alkoivat koostua yhä enemmän myös henkilökunnan nimistä. Näin ollen, vetoomus muotoutui kuvastamaan läpileikkaavasti yliopistoyhteisömme näkemystä ympäristöjärjestelmän tärkeydestä.

Huoli ilmaston tilasta ei saa enää tulla kehystetyksi puoluepoliittiseksi dilemmaksi. Huoli ilmastosta on meille jokaiselle myös huolta tulevaisuudesta. Sen tähden tämä vetoomus allekirjoituksineen on ennen kaikkea pyrkimys tuoda konkretia korkeakoulun ympäristötyön keskiöön. Ympäristöjärjestelmä sisältää selkeät ohjeet organisaation toiminnalle ja ympäristöjärjestelmän systemaattisen laadunseurannan. Ympäristöjärjestelmä on parhaimmillaan huomaamatonta ja uppoutuu osaksi arkisia toimintojamme.

Meidän tulee edetä ympäristötyössä dynaamisesti ja päämäärätietoisesti. On aika katsoa tulevaisuuteen ja hahmottaa korkeakoulukonsernin rooli mittavana ympäristökuormittajana, jolla on vastuu toimia ilmastokriisin pysäyttämiseksi.

Koska me ihmiset olemme ympäristö. Me olemme luonto. Ja me tiedämme, miten ilmastokriisi ratkaistaan.

Terveisin,

Vetoomuksen laatijat

Eve Orhanli-Viinamäki, Henri Ramberg, Lauri Laitinen, Samuli Valkama, Juho Posio, Stella Keppo