Asunto-osakeyhtiöiden omituinen kulujenjakoperuste.

Asun kerrostalossa jossa on 34 asuntoa.Talo on niin sanottu kovan rahan talo. Asunnot ovat yksiöitä,kaksioita ja suurimmat kolmioita. 18 asuntoa ovat sijoitusasuntoja, joista useimmat ovat yksiöitä joissa asuu vuokralaiset. Taloyhtiön kulut jaetaan osakkaille osakelukuun perustuen. Tämä aiheuttaa mielestäni vakavan vääristymän kulujen jakautuessa siten, että isomman asunnon omistaja joutuu aina maksamaan suurimman laskun  joka remontista, vaikka hyöty jokaiselle osakkeenomistajalle olisi yhtä suuri. On taloyhtiöitä joissa vesikin velotetaan asunnon koon mukaan, ei kulutuksen mukaan.

Esimerkkinä parvekkeiden korjaus. Kaikissa asunnoissa on samankokoiset parvekkeet. Jos parvekeremontin kulut olisi jaettu osakkaille yhtäsuurina, olisi jokainen maksanut 441 euroa siitä remontista. Kulut kuitenkin jaettiin osakeluvun mukaan, jolloin kolmion omistaja maksoi remontista 623 euroa ja yksiön omistaja 251 euroa. Kolmion omistaja maksoi 372 euroa enemmän remontista kuin yksiön omistaja. Tähän remonttiin osallistuivat autotallien omistajatkin, vaikka autotalleissa ei parveketta olekaan.

Toisena esimerkkinä taloyhtiön lukkojen vaihto. Jälleen isompi asunto maksoi lukkojen vaihdosta tietenkin tupla hinnan enemmän kuin  pienen asunnon omistaja. Tasan tarkkaan yksi lukko vaihdettiin joka asuntoon ja avaimia tuli jokaiselle yhtä monta. Autotallien lukot maksoi jokainen tallinomistaja itse.

Huomionarvoista on myös se, että sijoitusasuntojen omistajat saavat verotuksessa vähentää kaikki asuntoon kohdistuvat menot. Me muut emme saa tällaista etua verottajalta. Me saamme olla vaan maksajana.

Tällainen kulujen jakautuminen loukkaa oikeustajua ja mielestäni siitä olisi päästävä eroon. Asunto-osakeyhtiölain mukaan, jos yksikin osakas haluaa, että kulut jaetaan osakemäärän mukaan, niin se on sitten niin tehtävä. Ymmärrän kyllä, jos isoon asuntoon vaihdetaan ikkunat, maksaa se ison asunnon omistajalle enemmän, onhan niitä ikkunoitakin isossa asunnossa enemmän kuin pienessä asunnossa.

Taloyhtiöissä on kuitenkin paljon sellaisia korjauskohteita , joista kulut olisi jaettava osakkaille yhtä suurina, silloin kun hyöty kaikille on sama Muussa tapauksessa isomman asunnon omistaja joutuu maksamaan jotain sellaista, josta hän ei saa mitään vastineeksi. Maksamme edelleen ellei muutosta asiaan saada.  Taloyhtiöissä on monenlaisia kuluja jotka pitäisi maksaa tasajaolla, jokainen yhtä paljon, silloin oikeus toteutuisi, eikä kenenkään tarvitsisi maksaa saamatta mitään vastineeksi.

Sijoitusasuntojen asukkaiden jatkuva vaihtuminen ja muutpt aiheuttavat porrashuoneiden seinien kolhimista ja lisäkuluja niiden korjaamisesta. Myös roskakatokseen ilmestyy aina jonkun poismuuttaessa sellaista rojua jonka poiskuljetuksesta aiheutuu lisäkuluja.

Taloyhtiömme  ja varmaan muissakin taloyhtiöissa isoissa asunnoissa asuu 1-2 asukasta, vanhempia ihmisiä. He haluavat asua väljemmin, koska lapset perheineen asuvat kaukana ja käyvät 2-3 kertaa vuodessa katsomassa vanhoja vanhempiaan ja tarvitsevat silloin tilaa perheen majoitukseen mummolassa. Mikä sen mukavampaa kuin se, että mummot ja papat saavat  silloin olla muutaman päivän lastensa ja lastelasten kanssa samassa asunnossa.

ALLEKIRJOITA ADRESSI JOS TUNNET, ETTÄ TÄMÄ KOSKETTAA MYÖS SINUA!

5000 ALLEKIRJOITUKSEN JÄLKEEN ADRESSI TOIMITETAAN EDUSKUNTAAN.