Ei parakkeja Myllymäen koulun urheilukentälle Mäntsälässä syksyllä 2010!

TAUSTAA

Mäntsälän kunta suunnittelee sijoittavansa Ehnroosin yläkoulun viipalekouluun eli parakkeihin Myllymäen koulun urheilukentälle, pois Ehnroosin koulun remontin alta. Myllymäen koulun oppilaat ja heidän perheensä ovat kunnan suunnitelmasta tyrmistyneitä ja vastustavat sitä ankarasti!

500 oppilaan koulun sijoittaminen parakkeihin pienen alakoulun pihapiiriin haittaa merkittävästi Myllymäen koulun toimintaa ja vaarantaa koulupihan turvallisuuden. Seuraavassa on lueteltu keskeisimpiä haittavaikutuksia:

- Myllymäen koulun välituntialue pienenee lähes kolmannekseen nykyisestä. Riidat ja välituntikahakat lisääntyvät.
- Myllymäen koulu ei voi pitää liikuntatunteja omalla kentällään eikä järjestää kentällä muutakaan virikkeellistä toimintaa. Tämä ruuhkauttaa urheilupuiston liikuntatiloja entisestään.
- Liikenne Myllymäen koulun ympäristössä on ongelma jo nyt, saati sitten jos yläaste ilmaantuu pihapiiriin. Erityisesti huolestuttaa, miten oppilaiden jättö-ja hakuliikenne, taksi- ja huoltoajot ja polkupyöräily sekä pyörien säilytys sujuu 800 oppilaan koulupihalla.
- Ehnroosin oppilaiden läpikulku ja oikaisu keskustaan sekä ruokailemaan vanhalle lukiolle Myllymäen välituntipihan sekä opettajien parkkipaikan kautta tekee Myllymäen pihasta rauhattoman ja parkkipaikan alueesta entistä turvattomamman; erilliset väylät tai aitoja joudutaan rakentamaan.
- Yläkoululaisten tupakointi koulun ympäristössä antaa huonoa esimerkkiä alakoululaisille.
- Satojen yläkoululaisten parveilu Lukkarilantien ympäristössä saattaa jopa pelottaa pienimpiä alakoululaisia, joille koulutien alku on muutenkin jännittävää aikaa.
- Opettajien lomautukset ja säästövapaat vaikuttavat myös Ehnroosin koulun henkilökunnan määrään, joten muutenkin poikkeusolojen vaikeuttama oppilaiden valvonta hankaloituu entisestään.

Myllymäen koulun vanhempainneuvosto kritisoi sitä, että Mäntsälän kunta tuntuu käsitelleen parakkiasian suljetuin ovin: siitä ei hevin löydy mainintaa lautakuntien pöytäkirjoista tai esityslistoista. Asia on tullut vanhempainneuvoston tietoon puskaradion kautta.

TOIMENPITEET

Myllymäen koulun vanhempainneuvosto piti 5.5.2010 ylimääräisen kokouksen, jossa päätettiin järjestää pikaisesti nimien keräys parakkien vastaiseen adressiin. Adressi tullaan toimittamaan kuntaan sivitys- ja/tai teknisen lautakunnan seuraavaan kokoukseen. Pyydämme erityisesti kaikkia Myllymäen koulun oppilaiden huoltajia, koulun henkilökuntaa sekä kaikkia muitakin, joihin asia haitallisesti vaikuttaa tai jotka eivät hyväksy Mäntsälän kunnan toimintatapaa, allekirjoittamaan tämän adressin.

Myllymäen koulun huoltajat ovat keskustelleet myös parakkien vaihtoehtoisista sijoituspaikoista kunnan keskustassa. Keskeisimpinä nousi esiin jäähallin viereinen Hiihtomäen alue, joka on harrastuskäytössä vain talvella lumien aikaan, sekä Myllymäen ja Ehnroosin koulujen opettajien parkkipaikat, jolloin ei tarvitsisi uhrata koulun toiminta- ja harrastustiloja. Kummassakin vaihtoehdossa on se hyvä puoli, että urheilupuisto, keskusta ja vanhan lukion ruokailutilat ovat lähellä. Uskomme, että on mahdollista löytää kumpaakin koulua tyydyttävä ratkaisu.

Ole aktiivinen, allekirjoita!

Sari Ahonen, Myllymäen koulun vanhempainneuvosto    Ota yhteyttä adressin tekijään