Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ei savua ilman puita

#211 Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

24.02.2013 16:20

#209: Faktaa löytyy Googlella - Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

Onko tosiaan varmistettu, että raitiovaunuilla matkustavat arvostavat enemmän muutaman minuutin nopeammin kulkevaa vuoroa kuin hyvää saavutettavuutta? Eli mikä se yhteinen hyvä on, jonka vuoksi me meclulaiset pysäkkimme uhraamme? Pikaratikat olisivat asia erikseen, mutta niiden vauhtiinhan ei muutaman pysäkin poistolla päästä. Jos pysäkille kävelemiseen joutuu käyttämään kolme minuuttia enemmän aikaa ja raitiovaunussa tarvitsee istua kaksi minuuttia vähemmän, niin paljonko työmatka nopeutuu? Kaikki eivät matkusta linjan päästä päähän eivätkä siten pääse nauttimaan siitä merkittävästä vuoron lyhenemisestä, joka pysäkkien poistolla saavutetaan. Tuntuu vähän näpertelyltä tämä, vaikka liikennelaitos voi jotain säästääkin, kun voi jättää jonkun vuoron ajamatta.

Pysäköintitarve on lisääntynyt ja lisääntyy edelleen sitä mukaa kuin autojen omistuskin, selvä se. Jos tätä ei haluta on autojen ostamista säänneltävä niinkuin sodan jälkeen ja ostolupa myönnettävä vain erityisen painavista syistä, mutta sääntöjen on sitten oltava samat kaikille kaupunkilaisille eikä vain Mechelininkadulla asuville. Ja jos maanpäällinen tila on kallista, niin voi saman tilan kaivaminen keskustassa maan allekin jotakin kustantaa. Jos halleista tulee yksityinen bisnes niin asukaspysäköinnin hintakin asettuu kohdalleen samalla tavoin kuin katsastuksen.

Vastaukset

Surkeaa suunnittelua

#213 Re: Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 17:02:50

#211: Ei savua ilman puita - Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne 

Eipä ole matkustajilta mitään kyselty. Ihmettelen edelleen, mikä tämän "uudistuksen" todellinen motiivi on, kun se maksaa paljon eikä tuota mitään muuta kuin satoja vihaisia matkustajia.

Olen aina välillä lueskellut raitiolinja 8:n kehittämisohjelmaa. Siellä on 19 kohdan uudistusohjelma, joka maksaa ties kuinka monta miljoonaa. Jos kaikki kohdat pannaan täytäntöön, niin kokonaisajansäästö linjan päästä päähän on komeat 4,9 minuuttia. Hintaa tulee rutkasti joka minuutille. Kukahan tästäkin mahtaa hyötyä? Ne samaiset alle 5 minuuttia hukkuvat mennen tullen ruuhka-aikana vaikka minkä pienen esteen tai häiriön vuoksi.

Ja sekin ihmetyttää, kuka näitä ohjelmia oikein rustailee. Joku saa siitä tietysti palkkaa, mutta muuta hyötyä ei ihan heti pysty huomaamaan, varsinkin kun linja 8 on muutenkin jo kaupungin nopeimpia, jollei kaikkein nopein.