Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Kommentoitu viesti

Kaikki voivat kirjoittaa kommentteja

#94 Re: Re: Re: Missä vasta-argumentit?

30.05.2013 19:15

#90: - Re: Re: Missä vasta-argumentit?

Kyllä kommentoida voi kuka tahansa :) Kokeile itse vaikkapa kirjoittaa jonkun muun adressin Kommentteihin. Onnistuu ihan hyvin, olit sitten äänestänyt tai et. Joten noille vasta-argumenttien puutteelle on joku muu syy, ei se, ettei pääsisi kirjoittamaan.

Vasta-argumettenjä ei myöskään näy Iltalehden Christer Sundqvistin blogissa. Sinne myöskin voivat kirjoittaa kaikki. Eipä tunnu olevan endokrinologeilla mitään sanomista.

Vastaukset

CaMi

#98 Re: Re: Re: Re: Missä vasta-argumentit?

2013-05-31 05:52:51

#94: Kaikki voivat kirjoittaa kommentteja - Re: Re: Re: Missä vasta-argumentit?

Siinähän se pointti onkin, että vasta-argumentit (eli mistä tämä soppa alunperinkin lähti liikkeelle) perustuvat vain näkemyseroihin potilaiden hoidossa, eivät tieteelliseen näyttöön. Eli näillä vastaanväittäjillä ei ole laittaa tänne mitään tieteellistä näyttöä lausuntonsa tueksi.

On muistettava, että suurin osa potilaista on ensin hakenut apua nältä endoilta, sitä saamatta, joten ovat joutuneet kääntymään toisen hoitotahon puoleen, jotka hekin ovat "ihan oikeita" lääkäreitä. Nyt ovat eri mieltä potilaiden hoitotavoista, ja nostetaan tällainen meteli. Jos endojen hoitometodit todella toimisivat, ei tätä meteliä olisi.

Kaikkia muita lääkkeitä on olemassa vaikka minkälaisia ja kaikista tiedetään että yksi lääke ei toimi kaikilla; miksi siis kilpirauhaslääkitys olisi eri asia? Sille ei ole mitään perustetta. Nykylääketiede on aukottomasti osoittanut myös muiden sairauksien osalta, että kaikki eivät reagoi sairauteen tai tiettyihin lääkityksiin samalla tavalla, ja kaikkien fyysiset omaisuudet eivät aina toimi "kuten pitäisi", niinkuin endokrinologit omassa lausunnossaan väittävät kilpirauhaspotilaiden kohdalla olevan.

Potilaat itse eivät valita, potilasturvallisuutta ei ole vaarannettu; kyse on vain hoitotapojen näkemyseroista, ja toteutuessan tämä nimenomaan vaarantaa potilasturvallisuuden ja vie potilaalta oikeuden päättää itse hoidostaan.