VETOOMUS Mankin seisakkeen puolesta

Kommentoitu viesti

Päivi

#2

16.09.2013 06:38

Tietääkö joku, mikä taho tätä muutosta valmistelee? Tämä sotii sitä vastaan, että aluetta rakennetaan koko ajan ja Lasilaakson pelloille on kaavoitettu kokonainen asuinalue, joka hyödyntäisi kyseistä pysäkkiä http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaavoitus/Asemakaava/Asemakaavoituskohteet/SuurKauklahti/Mulby_521500/Mulby_521500(4343)

Vastaukset

Sami

#4 Re:

2013-09-16 08:00:43

#2: Päivi -

Muutos koskee tasoristeyksiä ympäri suomea. Taustalla on EU:n määräys, jonka vuoksi tasoristeyksissä junat saisi ajaa 2014 vain 80 kilometriä tunnissa ohittaessaan tasoristeyksen.

Lasilaaksolainen

#5 Re:

2013-09-16 11:39:12

#2: Päivi -

abcdef

HSL:n VASTAUS:

Hei,
Kiitos palautteestanne.

Junien liikennepaikkojen matkustajamääriä seurataan jatkuvasti mm. junissa olevien laskentalaitteiden avulla.
Mankin ja Luoman asemien käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet (selvästi alle 100 matkustajaa/asema päivässä). Vertailun vuoksi esim. Masalan asemaa käyttää noin 700 matkustajaa päivässä.
Vastaavasti U- ja L-junien pysähtyminen Mankissa ja Luomassa hidastaa kahdella minuutilla arkisin noin 1200, lauantaisin noin 600 ja sunnuntaisin noin 500 matkustajan matkantekoa, mistä aiheutuu noin 210 000 euron vuotuinen aikahaitta matkustajille. Lisäksi tasoristeysjärjestelyt aiheuttavat 80 km/h nopeusrajoituksen myös niille junille, jotka eivät pysähdy asemalla. Todellinen aikahaitta on siten yllä mainittua arviota suurempi.
Asemien saneeraamiselle ei ole näköpiirissä tarvittavaa kysyntäpohjaa. Asemien säilyttäminen edellyttäisi alueen maankäytön voimakasta kehittämistä. Mankin uusi maankäyttö tukeutuu vahvasti Kauklahden asemaan, jonka rooli tulee vahvistumaan. Asemien säilyttäminen vaatisi myös huomattavia investointeja asema-alueisiin ja kulkuyhteyksiin. Mankin kehittäminen on haasteellista nykyisellä paikallaan, sillä asema sijaitsee pehmeiköllä eikä laitureita ole nykyisen ratageometrian asettamien rajoitusten vuoksi mahdollista pidentää.
Espoon kaupunkiradan liikennöintiselvitys on laadittu yhteistyössä myös Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan kanssa.  Junaseisakkeiden lakkauttaminen korvataan bussiliikenteen järjestelyillä Kauklahden ja Masalan välillä sekä Kauklahdesta Lasilaaksoon.

Terveisin,
Markus Elfström, Joukkoliikennesuunnittelija, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)


Vieras

#120 Re:

2013-11-01 18:46:06

#2: Päivi -

Lasilaakson lisäksi nyt valmistuu mittava määrä paritaloja/omakotitaloja, joista jalkaisin on  lyhyt matka Mankkiin. Kyseessä onb Hansavalkama.