OIKEUTTA KURHELAN PERHEELLE

Kommentoitu viesti

vieras

#43 Re: Perheen isä toimi maltillisesti

29.01.2014 16:26

#41: Sari - Perheen isä toimi maltillisesti

"Laki kuitenkin kieltää sosiaalityöntekijöitä hakureisullaan tarttumasta lapseen kiinni ilman lapsen omaa tahtoa. Videolla näkyy, ettei tuo kiinnitarttuminen ollut lievää, vaan kipua tuottavaa ranteen ja nyrkin puristamista (huomatkaa verenkierron estyminen lapsen käsissä ja kipua ilmaiseva huuto) sekä raahaamista eteenpäin siten, että lapsen polvet viiltävät kipeästi maata pitkin."

En näe tuossa niin voimakasta otetta, kun kuvaat tekstissäsi. Toisaalta lapsi huusi jo ennen kuin häneen tartuttiin, missä vaiheessa huuto muuttui kipua ilmaisevaksi.

En sano, että sosialityöntekijöiden käytös oli oikein, en. En silti ymmärrä edelleenkään miten tämä auttaa näitä lapsia. En sitäkään miksei isä tai äiti vienyt lasta autoon. Näin vain saatiin lisää rajoituksia niiden omien lasten tapaamisille.

"Perhe ei julkaissut videoita heti, sillä perhe asiallisena ja kärsivällisenä yritti kauniilla yhteistyöllä ensin. Se ei tuottanut tuloksena muuta kuin suurempaa tuskaa perheelle. Tämä perhe ei suinkaan ole ainoa, joka suomessa on joutunut ja joutuu kärsimään laittomasta tunkeutumisesta perheen yksityiselle reviirille silloin, kun mitään lastensuojeluun viittaavaa huolta ei ole oikeasti esittää."

Eli toisin sanoen kyseessä on kosto johtavaa sosiaalityöntekijää kohtaan.

Minulle kertoo paljon se, että 9-vuotiaat karkaavat. He haluavat kotiin. Myös sen, että vanhemmat tietävät niitä taas pian haettavan, eivät itse palauta lapsia, eivätkä puhu heitä sosiaalityöntekijöiden matkaan. Viivyttelevät vain väistämätöntä, ja saavat lisää pahaa mieltä.

Voit kokea minut ilkeänä arvostelijana. Olen kokenut saman tilanteen kuin tämä perhe. Jotain varmasti kertoo se, että lapseni kotiutettiin lyhyellä aikavälillä. Tähän aikaväliin mahtuivat niin oikeudenkäynnit, kuin loputtomat valitukset ja itkuiset kotilomat. Missään tapauksessa en olisi kuitenkaan julkaissut lapsieni videoita netissä.

Vastaukset

Sari

#45 Re: Re: Perheen isä toimi maltillisesti

2014-01-29 16:57:08

#43: vieras - Re: Perheen isä toimi maltillisesti

Tämän kuvauksen jälkeen vanhemmat rauhoittivat lapset ja molemmat pojat vietiin rauhallisesti autoon. Perhe on useasti palauttanut kotiin karanneet lapset itse. 

Kysyt mitä hyödyttää kuvata? Yksinkertaisesti siten saadaan todistusaineistoa. Kuinka moni uskoisi jos ei itse näkisi? Kuvaaminen on myöskin oman oikeusturvan takaamista. Sosiaalityöntekijät uhkailivat syytteillä jos heistä kuvattu video julkaistaan. Miksi? Mitä pelättävää heillä olisi, jos olisivat toimineet tilanteessa oikein?

Kuka todistaisi tapahtuneen, ellei kukaan kuvaisi ja julkaisisi videoita? Kuvaaminen on tuonut paljon tukea perheelle. Perhe on ottanut ison julkisuustaakan itselleen siksi, että epäkohdat tulee julki ja korjattaviksi. Ei ole varmasti helppoa kuulla syytöksiä kuvaamisesta ja muiden "asioista kaiken varmasti tietävien" kommentteja. Siitäkin huolimatta perhe on tehnyt tämän saadakseen oikeutta asialleen.

Varmasti suurinosa korjattavista asioista on sellaisia, jonka joku uskaltaa tuoda julkisuuteen ja julkisuuden herättämän keskustelun myötä asioita aletaan muuttamaan paremmiksi. Me saamme olla kiitollisia perheelle siitä, että he ovat rohkeasti tulleet esiin ja tuoneet maassamme olevan vaikean epäkohdan esiin. Julkisuus asialle on laittanut ammatti-ihmiset keskustelemaan aiheesta ja miettimään toimintatapoja.

Kun lapsia sairastui rokotuksesta narkolepsiaan ja vanhemmat tulivat asian kanssa julkisuuteen saadakseen oikeutta asialleen, ei kukaan syyttänyt vanhempia vaan terveydenhoitohenkilökuntaa. Miksi tätä asiaa ei saa käsitellä samoin? Muutoksia ei vain yksinkertaisesti tule ilman julkista hälyä asioista. 

Jos minun lapsiani olisi tultu kotoa hakemaan (silloin kun lapseni olivat alaikäisiä) olisin varmasti katsonut vierestä kuinka ammattimaisesti alan ihmiset kohtelevat lapsiani. Olisin seurannut tarkkaan osaavatko he luoda lapsiini niin turvaa tuottavan kontaktin, etteivät lapseni pelkäisi heitä. Tuollaisten virkailijoiden matkaan olisin antanu lapseni vain tuskaani huutaen, niin kylmältä näyttää tuo lapsen ns. kohtaaminen. En ole itse ollut tekemisissä lastensuojelun kanssa kuin työni puolesta. Itselläni asiaan ei liity minkäänlaisia henkilökohtaisia traumoja, vaan puolustan perhettä, jota tiedän kohdeltavan valtavan väärin.

Jos ihan pikkutarkkoja ollaan, niin ei se edes ole vanhempien tehtävä viedä lapsia autoon, vaan siihen koulutettujen työntekijöiden. Kummallista että juuri nämä samat ovat aina väkivalloin repineet lapsia, (jolloin vanhempien on pitänyt puuttua tialnteeseen ja tehdä virkailijoiden työ) mutta kaikki muut hakijat ovat osanneet viedä rauhallisesti nämä samat pojat mukanaan. Yksikään alan ammattitaitoinen ihminen ei voi hyväksyä tuollaista menettelytapaa ammatti-ihmisiltä.