VETOOMUS Mankin seisakkeen puolesta

Kommentoitu viesti

Lasilaaksolainen

#126

20.03.2014 09:16

Sähköpostitse 11.3.2014
Lähettäjä: Reetta Koskela
Joukkoliikennesuunnittelija
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

Vastaanottaja: Adressin tekijä

Vastaus 12.11.2013 lähetettyyn vetoomukseen Mankin aseman säilyttämisen puolesta

Hei!

Olette lähettäneet viime marraskuussa vetoomuksen Mankin aseman säilyttämiseksi. Vetoomus käsiteltiin pyyntönne mukaan yhtymäkokouksessa 19.11.2013. Vetoomuksen myötä päätökseen kirjattiin entistä selvemmin, että Mankin seisake lakkautetaan vasta, kun korvaava bussiliikenne palvelee aluetta.

Mankin asukkailta tulee edelleen huolestuneita yhteydenottoja aseman lakkauttamista ja korvaavia joukkoliikenneyhteyksiä koskien. Keräsimme tähän HSL:n vastaukset vetoomuksessa usein esiin tulleisiin kysymyksiin. Toivomme että voisitte mahdollisuuksien mukaan jakaa vastausta alueen asukkaille. Olemme saaneet paljon huolestuneita yhteydenottoja, joissa luullaan Mankin alueen jäävän pelkästään Kauklahden aseman palvelun varaan. Toivomme, että tieto korvaavasta bussiliikenteestä saavuttaisi Mankin alueen asukkaat väärinkäsitysten välttämiseksi.
====================================================

1. Miksi asema lakkautetaan?
Mankin ja Luoman asemien lakkauttaminen mahdollistaa junaliikenteen nopeuttamisen ja tarjonnan tasavälistämisen. Asemien käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet, eikä niiden saneeraamiselle ole näköpiirissä tarvittavaa kysyntäpohjaa. Junaliikenteen täsmällisyys ja tasavälisyys paranee, kun erilaisten pysähtymiskäyttäytymisten määrä vähenee. Tämä myös helpottaa liikenteen ohjausta ja häiriötilanteiden hoitoa sekä liityntälinjojen suunnittelua.

2. Kuinka julkinen liikenne tullaan järjestämään Mankin aseman lakkauttamisen jälkeen, kuinka Mankista kuljetaan jatkossa Helsingin suuntaan, Kirkkonummelle ja kuinka Tattarinmäen, Svennaksentien, Mankinkujan ja Mankinniityn asukkaiden kulkuyhteydet toteutuvat?

Mankin asemaa ei lakkauteta ennen kuin Lasilaaksoa palvellaan korvaavalla bussilla. Bussiliikenne voi alkaa aikaisintaan Lasimäentien kokoojakadun valmistuttua. Bussia liikennöidään todennäköisesti samalla vuorovälillä kuin tällä hetkellä junaa, eli vuoroväli on 30 minuuttia ruuhka-aikoina ja 60 minuuttia muina aikoina. Bussi tarjoaa yhteyden etenkin Lasilaakson ja Kauklahden aseman välille. Bussin kääntöpaikka tulee Lasilaakson asuinalueen välittömään läheisyyteen. Sitä, kuinka bussin reitti jatkaa Kauklahdesta eteenpäin, ei ole vielä lopullisesti suunniteltu.

2014 syysliikenteen alussa linja 911 aloittaa liikennöinnin välillä Kauklahti – Luoma – Masala – Kirkkonummi. Linja liikennöi tunnin vuorovälillä, aluksi arkisin ja Luoman seisakkeen lakkauttamisen jälkeen myös viikonloppuisin. Linjalla 911 pääsee Tattarinmäen, Svennaksentien, Mankinkujan ja Mankinniityn suunnalta Kauklahteen ja Kirkkonummen suuntaan. Bussi tahdistetaan juniin Kauklahdessa.
Lasilaaksosta Kirkkonummen suuntaan pääsee vaihtamalla Kauklahdessa junaan tai linjaan 911.

3. Mitä nousijamäärätietoja olemme käyttäneet ja kuinka luotettavat luvut ovat?
Vuoteen 2012 asti lähijunaliikenteen matkustajamäärätilastot perustuivat keväisin ja syksyisin suoritettuihin manuaalilaskentoihin. Laskentapäivät on valittu siten, että ne vastaavat matkustajamäärältään mahdollisimman hyvin normaalia arki-, lauantai- ja sunnuntaipäivää. Matkakortti- ja lipunmyyntijärjestelmistä saatavaa tietoa ei käytetä matkustajamäärien arvioinnissa, koska avorahastus ei vaadi voimassa olevan lipun näyttämistä kortinlukijalle tai junan konduktöörille. Kaupunkiradan liikennöintiselvitystyötä tehtäessä saatavilla olivat manuaalilaskentatilastot.
Lähijunaliikenteessä siirryttiin automaattiseen matkustajalaskentaan vuonna 2013. Noin 30 % lähijunaliikenteessä liikennöivästä kalustosta on varustettu matkustajalaskentalaitteilla. Syksyllä 2013 keskimääräisenä arkipäivänä Mankin seisakkeelta tehtiin keskimäärin 84 nousua eli 1,6 nousua junaa kohden. U- ja L-junien matkustajamäärien luotettavuus on melko hyvä, sillä syksystä 2013 lähtien osa arkipäivien vuoroista ajetaan Flirt-junilla, joissa laskentalaitteiden kattavuus on 100 %. Viikonloput ajetaan jo lähes kokonaan Flirt-junilla. Matkustajalaskentalaitteiden laskentatarkkuutta seurataan ajoittain suoritettavilla manuaalilaskennoilla.

4. Onko Mankin alueen maankäytön kehittyminen vaikuttanut suunnitelmiin?

Mankin alueen maankäytön kehittymistä selvitettiin ennen aseman lakkauttamisen esittämistä. Vaikka alueella on kasvunäkymiä, radan pohjoispuolen suojelualueet ja Mankin ympäristön pehmeikköinen maaperä vaikuttavat siihen, ettei aseman ympäristön asukasmäärä tule kasvamaan riittävästi.
Aseman säilyttäminen edellyttäisi alueen maankäytön voimakasta kehittämistä.


Ystävällisin terveisin,

Reetta Koskela
Joukkoliikennesuunnittelija
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

Vastaukset

Se siitä lähipysäkistä.

#131 Re:

2014-10-17 11:08:07

#126: Lasilaaksolainen -  

 Linja 911 ei pysähdy enään Mankinjoki ( myös 18,65 kääntöpaikka) pysäkillä, vaan seuraava on puikkari. tämä muutos tullut voimaan 13.10.2014 virallisesti, 9.10, kun kävin kääntöpaikalla ei pysähtynyt myöskään enään.