VETOOMUS Mankin seisakkeen puolesta
Kommentoitu viesti
Lasilaaksolainen |
#12620.03.2014 09:16Sähköpostitse 11.3.2014 Lähettäjä: Reetta Koskela Joukkoliikennesuunnittelija Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) Vastaanottaja: Adressin tekijä Vastaus 12.11.2013 lähetettyyn vetoomukseen Mankin aseman säilyttämisen puolesta Hei! Olette lähettäneet viime marraskuussa vetoomuksen Mankin aseman säilyttämiseksi. Vetoomus käsiteltiin pyyntönne mukaan yhtymäkokouksessa 19.11.2013. Vetoomuksen myötä päätökseen kirjattiin entistä selvemmin, että Mankin seisake lakkautetaan vasta, kun korvaava bussiliikenne palvelee aluetta. Mankin asukkailta tulee edelleen huolestuneita yhteydenottoja aseman lakkauttamista ja korvaavia joukkoliikenneyhteyksiä koskien. Keräsimme tähän HSL:n vastaukset vetoomuksessa usein esiin tulleisiin kysymyksiin. Toivomme että voisitte mahdollisuuksien mukaan jakaa vastausta alueen asukkaille. Olemme saaneet paljon huolestuneita yhteydenottoja, joissa luullaan Mankin alueen jäävän pelkästään Kauklahden aseman palvelun varaan. Toivomme, että tieto korvaavasta bussiliikenteestä saavuttaisi Mankin alueen asukkaat väärinkäsitysten välttämiseksi. ==================================================== 1. Miksi asema lakkautetaan? Mankin ja Luoman asemien lakkauttaminen mahdollistaa junaliikenteen nopeuttamisen ja tarjonnan tasavälistämisen. Asemien käyttäjämäärät ovat nykyisin erittäin pienet, eikä niiden saneeraamiselle ole näköpiirissä tarvittavaa kysyntäpohjaa. Junaliikenteen täsmällisyys ja tasavälisyys paranee, kun erilaisten pysähtymiskäyttäytymisten määrä vähenee. Tämä myös helpottaa liikenteen ohjausta ja häiriötilanteiden hoitoa sekä liityntälinjojen suunnittelua. 2. Kuinka julkinen liikenne tullaan järjestämään Mankin aseman lakkauttamisen jälkeen, kuinka Mankista kuljetaan jatkossa Helsingin suuntaan, Kirkkonummelle ja kuinka Tattarinmäen, Svennaksentien, Mankinkujan ja Mankinniityn asukkaiden kulkuyhteydet toteutuvat? Mankin asemaa ei lakkauteta ennen kuin Lasilaaksoa palvellaan korvaavalla bussilla. Bussiliikenne voi alkaa aikaisintaan Lasimäentien kokoojakadun valmistuttua. Bussia liikennöidään todennäköisesti samalla vuorovälillä kuin tällä hetkellä junaa, eli vuoroväli on 30 minuuttia ruuhka-aikoina ja 60 minuuttia muina aikoina. Bussi tarjoaa yhteyden etenkin Lasilaakson ja Kauklahden aseman välille. Bussin kääntöpaikka tulee Lasilaakson asuinalueen välittömään läheisyyteen. Sitä, kuinka bussin reitti jatkaa Kauklahdesta eteenpäin, ei ole vielä lopullisesti suunniteltu. 2014 syysliikenteen alussa linja 911 aloittaa liikennöinnin välillä Kauklahti – Luoma – Masala – Kirkkonummi. Linja liikennöi tunnin vuorovälillä, aluksi arkisin ja Luoman seisakkeen lakkauttamisen jälkeen myös viikonloppuisin. Linjalla 911 pääsee Tattarinmäen, Svennaksentien, Mankinkujan ja Mankinniityn suunnalta Kauklahteen ja Kirkkonummen suuntaan. Bussi tahdistetaan juniin Kauklahdessa. Lasilaaksosta Kirkkonummen suuntaan pääsee vaihtamalla Kauklahdessa junaan tai linjaan 911. 3. Mitä nousijamäärätietoja olemme käyttäneet ja kuinka luotettavat luvut ovat? Vuoteen 2012 asti lähijunaliikenteen matkustajamäärätilastot perustuivat keväisin ja syksyisin suoritettuihin manuaalilaskentoihin. Laskentapäivät on valittu siten, että ne vastaavat matkustajamäärältään mahdollisimman hyvin normaalia arki-, lauantai- ja sunnuntaipäivää. Matkakortti- ja lipunmyyntijärjestelmistä saatavaa tietoa ei käytetä matkustajamäärien arvioinnissa, koska avorahastus ei vaadi voimassa olevan lipun näyttämistä kortinlukijalle tai junan konduktöörille. Kaupunkiradan liikennöintiselvitystyötä tehtäessä saatavilla olivat manuaalilaskentatilastot. Lähijunaliikenteessä siirryttiin automaattiseen matkustajalaskentaan vuonna 2013. Noin 30 % lähijunaliikenteessä liikennöivästä kalustosta on varustettu matkustajalaskentalaitteilla. Syksyllä 2013 keskimääräisenä arkipäivänä Mankin seisakkeelta tehtiin keskimäärin 84 nousua eli 1,6 nousua junaa kohden. U- ja L-junien matkustajamäärien luotettavuus on melko hyvä, sillä syksystä 2013 lähtien osa arkipäivien vuoroista ajetaan Flirt-junilla, joissa laskentalaitteiden kattavuus on 100 %. Viikonloput ajetaan jo lähes kokonaan Flirt-junilla. Matkustajalaskentalaitteiden laskentatarkkuutta seurataan ajoittain suoritettavilla manuaalilaskennoilla. 4. Onko Mankin alueen maankäytön kehittyminen vaikuttanut suunnitelmiin? Mankin alueen maankäytön kehittymistä selvitettiin ennen aseman lakkauttamisen esittämistä. Vaikka alueella on kasvunäkymiä, radan pohjoispuolen suojelualueet ja Mankin ympäristön pehmeikköinen maaperä vaikuttavat siihen, ettei aseman ympäristön asukasmäärä tule kasvamaan riittävästi. Aseman säilyttäminen edellyttäisi alueen maankäytön voimakasta kehittämistä. Ystävällisin terveisin, Reetta Koskela Joukkoliikennesuunnittelija Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) |
Vastaukset
Se siitä lähipysäkistä. |
#131 Re:2014-10-17 11:08:07Linja 911 ei pysähdy enään Mankinjoki ( myös 18,65 kääntöpaikka) pysäkillä, vaan seuraava on puikkari. tämä muutos tullut voimaan 13.10.2014 virallisesti, 9.10, kun kävin kääntöpaikalla ei pysähtynyt myöskään enään. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51213 Luotu: 02.06.2025
Adressi Hason vastikekorotuksia vastaan
1095 Luotu: 25.07.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
11088 Luotu: 09.06.2025
Vetoomus Turun kaupungille: Nostakaa Palestiinan lippu – Vastavuoroinen ele tasa-arvon ja solidaarisuuden puolesta
346 Luotu: 29.07.2025
Koukkuniemenpuiston uimalaituri säilytettävä
403 Luotu: 21.07.2025
Perniön yhtenäiskoulun yläkoulun ja Perniön lukion tilaratkaisuja käsiteltävä huolellisesti, kustannustehokkaasti ja perniöläisiä kunnioittaen
270 Luotu: 10.08.2025
Osallistuminen Suomen eroamiseen Euroopan Unionista - KLSP
254 Luotu: 29.07.2025
Pelastakaa Pyynikin Aikamatkat ja Koko kylän piha
3113 Luotu: 09.03.2022
Bevarande av Parfix - Parfixin säilyttäminen
723 Luotu: 26.07.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
193 Luotu: 09.08.2025
Sinetän liikenneturvallisuuden parantaminen
174 Luotu: 03.08.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21124 Luotu: 20.03.2025
Vetoomus Taalintehtaan Alkon säilyttämiseksi - Petition för att bevara Alkon i Dalsbruk
953 Luotu: 17.07.2025
Linjamäen koulu osaksi Tuusulan kulttuurin verkkoa
278 Luotu: 10.07.2025
Kaivokselan vesitornin tulevaisuus ratkaistava kaavoituksessa
224 Luotu: 23.06.2025
Turvalliset koulumatkat oppilaille Mikkelissä - bussien ylitäytölle loppu!
79 Luotu: 12.08.2025
Huoli Oripään Palvelutalon asukkaiden ruuasta.
296 Luotu: 25.07.2025
Skeitti- ja skuutti parkki Hämeenlinnan Käikälään
105 Luotu: 02.07.2025
Ei aurinkovoimalaa Pennala–Virenojan kylämaisemaan – vaadimme hankkeen keskeyttämistä
357 Luotu: 01.07.2025