Pakkoruotsi pois

Kommentoitu viesti

Birger Albert Strömberg
Kirkkonummi

#123 Pakkoruotsi pois

15.03.2010 00:19

Minä syntyneenä suomenruotsalaisena,en voi mitenkään ymmärtää, teitä täysin suomensuomalaisten suhtautumista tähän asiaan.Oletteko tosiaan jo äidinmaidosta saakka saaneet jonkinmoisen trauman tästä,vai oletteko kaikki vain niin typeriä tai yksinkertaisia että ette voi suhtautua asiaan oikealla tavalla.Jos hieman vaivautuisitte perehtymään asiaan se sijaan että moni teistä huutaa suoraa huutoa: HURRIT HELVETTIIN SUOMESTA. SUOMESSA PUHUTAAN SUOMEA. jne.Saanen kohteliaasti todeta, että minulle on ihan yhdentekevää mitä mieltä olette minun äidinkielestä.Toisekseen hallitsen Suomen kielen paljon paremmin kun syntyperäinen supisuomalainen.Jos ja kun asioin virastoissa käytän tavallisesti suomenkieltä.Mikäli kirjoitan kirjeitä tai asioin viranomaisiin päin, kirjoitan aina suomenkielellä siitä yksinkertaisesta syystä että hallitsen suomen kielen paremmin kun omaa äidinkieltäni ruotsin.Jospa tapaisitte minut, niin takaan että vaikka puhuisimme joka ikinen päivä keskenämme suomea, vaikka kokonaisen vuoden niin olisitte vakuuttavasti sitä mieltä että olen äidinkieleltäni suomenkielinen. No sitten tullaan siihen päätelmään.Minäpä pystyn myymään suurinta osaa teistä torilla jollekin, puhumalla ruotsia, mutta kukaan teistä suomenkielisistä ei pysty myymään minua samaisella torilla puhumalla suomea.LOPPUPÄÄTELMÄ: Onko kielitaidolla merkitystä vai eikö.Siinäpä pähkinä teille supisuomenkielisille purtavaksi.Kunnioittavasti: Birger Albert Strömberg Rakennusmestari Byggmästare

Vastaukset

Vieras

#133 Re: Pakkoruotsi pois

2010-06-14 02:46:58

#123: Birger Albert Strömberg - Pakkoruotsi pois

 Enää ei olla 1800-luvulla jolloin ruotsinsuomalaiset maaherrat kyykyttivät paikallista väestöä.

 

Ruotsalaisten röyhkeys näkyi jo sota aikana. Rupesivat vaatimaan Aksel Airolta että tämän on muka opeteltava ruotsia. Onneksi Mannerhei joka oli sukujuuriltaan saksalainen pisti typerät hurrit järjestykseen.

Siilasvuokin oli aikanaan suomentanut oman sukunimensä kun oli niin kuvottunut siitä mitä raukkamaiset hurrit tekivät Sven Saarikoskelle.

Mutta nooh. Eleleppä sinä vielä 1800-lukua ja kuvittele että ruotsalaiset ovat maailmankeskipiste.