IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kommentoitu viesti

Jukka Hämäläinen

#895 Maa- ja metsätalous pahin vesistöjen pilaaja

14.11.2011 09:12

 

Taisto Holla kyselee tietolähdettäni. Nuo mainitsemani lukemat ovat kaikkien luettavissa Geologian tutkimuskeskuksen sivuilta (GTK).

Holla totesi myös että "Taitaa olla helpompi laskea niitä järviä joihin turvetuotannon jätevesiä EI lasketa." Kuinkas on mielestäsi Taisto, taitaa kuitenkin olla helpompi laskea ne järvet ja vesistöt joihin EI maa- ja metsätalouden jätevesiä lasketa.

Niin ja äläpä sotke minua johonkin toiseen henkilöön joka kirjoittaa nimimerkin takaa. Ja muuten itse asiassa missä tuollainen nimettömänä kirjoittaminen on kielletty? Eiköhän se liene jokaisen oma asia. Itse kuitenkin haluan kirjoittaa omalla nimelläni.

Vastaukset

Jarkko Nisula

#896 Re: Maa- ja metsätalous pahin vesistöjen pilaaja

2011-11-14 10:26:45

#895: Jukka Hämäläinen - Maa- ja metsätalous pahin vesistöjen pilaaja

GTK:n ilmoittamiin lukuihin ei ole syytä uskoa minkään vertaa näissä asoissa. Suhteet turveteollisuuteen ja VAPOon ovat aivan liian lämpimät.

GTK eli Geologinen tutkimuskeskus on KTM:n alainen tutkimuslaitos, jonka kansainvälisestä palvelutoiminnasta vastaavana johtajana toimiva Markku Mäkelä on IPS:n eli Jyväskylään rekisteröidyn Kansainvälisen Turveyhdistyksen entinen presidentti ja nykyinen kunniajäsen. IPS pitää majaa Jyväskylässä samoissa VAPO:n omistamissa tiloissa, kuin Turveteollisuusliitto ry. Turveteollisuusliiton toimitusjohtaja Jaakko Silpola taas toimii myös IPS:n pääsihteerinä.

GTK on myös näiden yhdistysten kannattajajäsen, eli tukee toimintaa taloudellisesti. Lisäksi VAPO:n viime keväänä eläkkeelle jäänyt ympäristöjohtaja Pirkko Selin on GTK:n johtokunnan jäsen.

Taisto Holla, Mieskonmäki

#898 Re: Maa- ja metsätalous pahin vesistöjen pilaaja

2011-11-14 18:56:38

#895: Jukka Hämäläinen - Maa- ja metsätalous pahin vesistöjen pilaaja 

Ihmettelen vaan sitä miten yli 30 vuotta vanhat metsäojat voivat suoltaa vielä tänäpäivänäkin sellaisen määrän turvetta kiintoaineena ja liuenneena humuksena, joka tänä päivänä soljuu Siikaveteen. Selvennykseksi vielä, että Kälkänjoen valuma-alueella on metsäojituksista kulunut tuo mainitsemani aika ja EU politiikka on pitänyt huolen valuma-alueen maatalousyrittäjistä sillä tapaa, että ovat autioituneet. Alueella on vain turvetuotantoa.