Mopot 60km/h

Kommentoitu viesti


Vieras

#725

16.04.2012 16:15

Hyvä. Mopon rakenteellinen nopeus ei tarkoita sitä mitä yleisesti luullaaan eli. että mopo ei saisi kulkea 45km/h nopeampaa.
Rakenteellinen nopeus on se nopeus joka on tehtaalla tyypitetty ja katsottu, että runko rakenne sen nopeuden kestää. Eli esim. Derbi SM tehtaalla tyypitetty ilman lisä/apu laitteita tehoja on n. 8kW ja nopeus n. 110km/h.
Tätä poliisit rikkovat kun antavat sakkoja rakenteellisen nopeuden ylityksestä kun ajetaan 60km/h.
Repikää siitä.

Vastaukset

Valitse nimimerkki

#732 Re:

2012-06-04 09:02:29

#725: -

Rakenteellinen nopeus ei ole nopeus johon runko, jarrut yms. on suunniteltu, vaan rakenteellinen nopeus on ajoneuvon nopeus suurimman tehon kierrosluvulla suurimmalla vaihteella.

Kuristetun mopon rakenteellinen nopeus on 45 km/h, mutta mopo yleensä kulkee sitä kovempaa koska mopon mottori ottaa kierroksia enemmän kuin suurimman tehon kierrosnopeus, jolloin nopeuskin suurimmalla vaihteella nousee yli 45 km/h.

Sakkoa ei anneta"rakenteellisen nopeuden ylityksestä" vaan ylinopeudesta. Mopon ajoneuvokohtainen suurin sallittu nopeus on 45 km/h oli mopon suurin mahdollinen nopeus mikä tahansa. Rakenteellisen nopeuden muuttamisesta (=virittämisestä) ja "viritetyllä" mopolla ajamisesta saa sitten ihan eri sakot, mutta se ei ole mitenkään kytköksissä mahdollisessa ratsiassa mitattuun ajonopeuteen josta saa ihan oman sakon.