VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Kommentoitu viesti


Vieras

#3867 Re:

29.05.2012 11:51

#3857: -

Tuo on niin totta! Jokainen joka epäilee, lähteköön maaseutukierrokselle silmät avoinna. Itse olen sen verran Suomea ristiin rastiin ajellut, nimenomaan syrjäteitä, että olen nähnyt tuon metsästyskoirien kurjan tilanteen. Suurin osa on joko narun päässä tai sitten pienessä häkissä joka hädin tuskin täyttää eläinsuojeluvaatimukset.

Koiran ympärillä olevasta maasta näkee miten paljon se siinä aikaansa viettää. Merkittävä osa metsästyskoirien pitopaikoista on eläinsuojelulain vastaisia. Yleensä kopit eivät ole eristettyjä. Usein koira on kiinni lyhyessä kettingissä suoraan koppiinsa. Vesiastiat ovat usein likaisia, jos niitä on ollenkaan.

Kun kerran joidenkin kehuskelijoiden mukaan metsästyskoiria on PALJON, niin miksi niitä ei juuri koskaan näe lenkillä isäntänsä kanssa metsästykauden ulkopuolella??? Maalla asuneena (ja edelleen asuvana) TIEDÄN että valitettavasti suuri osa metsästyskoirista EI PÄÄSE EDES PIENELLE LENKILLE METSÄSTYSKAUDEN ULKOPUOLELLA!

Kurjimmassa osassa ovat suomalaiset rodut, karjalankarhukoira, suomenpystykorva ja suomenajokoira, sekä erilaiset laikat, norjanharmaa ja jämtlanninpystis. Ne ovat niitä koiria joita yleisimmin näkee pienessä häkissä tai narun päässä. Parhaimman kohtalon ovat onnekseen saaneet pienet lintukoirat sekä setterit. Niitä harvemmin näkee häkissä tai kahlekoirina. Johtuu varmaan siitä että niiden psyyke ei kestäisi moista kohtelua.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä että kun maalla on sitä tilaa, tontit ja piha-alueet ovat suuria, niin MIKSI IHMEESSÄ sille koiralle pitää rakentaa sellainen parin neliön kokoinen häkki??? Miksi ei tehdä kunnollista suurta aitausta? Ja miksi se pieni kurja häkki vielä yleensä tungetaan sinne autotallin tai navetan taakse, niin että sillä koiraparalla olisi mahdollisimman tylsää? Onko kiva kuunnella aamusta iltaan turhautuneen koiran räksytystä?

Jopa omakotialueilla näkee metsästyskoiria pienissä häkeissään, huutavat siellä aamusta iltaan naapureiden iloksi. Lenkille niitä ei kyllä viedä piruuttaankaan.

Eli paljon on puutteita metsästyskoirien pidossa. Mitäs jos metsästäjät laittaisivat ensin nämä asiat kuntoon ja puuttuisivat vasta sitten susien elämään?

 

Vastaukset


Vieras

#3868 Re: Re:

2012-05-29 13:31:32

#3867: - Re:

 

Taidat elää 70 lukua.

 

Et ole ollenkaan perillä miten metsästyskoirat nykyään elävät. Tai sitten minä asun jollain porvarimetsästyskoirien alueella.

Vastuullinen koiranomistaja PITÄÄ KOIRANSA TARHASSA TAI KYTKETTYNÄ METSÄSTYSKAUDEN ULKOPUOLELLA LAIN VAATIMASTI. Muiden koirarotujen harrastajat USEIN LAIMINLYÖVÄT TÄTÄ LAKIA.

 

Koira kärsii sielä kerrostalossa kun ulkoilua tulee muutama kymmenen minuuttia päivittäin. Ei sielä tarhassa ulkona, jossa näköalaa ja nykyään myöskin hyvin usein paljon liikkumatilaa.

Putkaolosuhteet ovat juuri tällaiset, jotka koiralla on kerrostalossa ja toisilla aikaansa putkassa viettävillä psyykelääkkeitä kuluu.