Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti

Juha "Julli" Buska
Vieras

#308 Re: Tästä on otettava opiksi!

05.12.2010 12:17

#305: Outi Keinänen - Tästä on otettava opiksi! 

Outi, kiitos loistavasta kannanotosta! Tuli sellainen tunne, että sinä ymmärrät pääpiirteittäin mistä tässä kaikessa on oikeasti kysymys. Ydinkysymys ei missään vaiheessa ole ollut se, että kaikki vanhat ensihoitajat eivät saaneet töitä vaan huoli on aidosti kuntalaisten perusturvallisuudesta.

Nykypäivän ensihoitotyö ei ole kokemattomien leikkikenttä. Nykypäivänä ensihoidon hoitotasolle ei yhtäkään terveydenhuollon ammattitutkinnon suorittanutta saa päästää ilman riittävän pitkää perehdyttämistä edeltävästi ensihoidon perustasolla henkilön kanssa, jolla on näyttöä ja kokemusta ensihoitotyöstä (katso #206 Otteita sivistyneistä ensihoitojärjestelmistä....)

Minä tiedän mistä kirjoitan ja puhun. Se joka väittää toista voi ottaa minuun yhteyttä henkilökohtaisesti ja yrittää perustella eriävän kantansa. Minä odotan…

 

Kommentoin Outi muutamaa kirjoituksesi kohtaa:

 

”Ehkä "vähän" kokemattomuutta ja todella sokeaa luottamusta valmisteluun on ollut ilmassa, mutta voiko enempää asiantuntijuutta odottaakaan maallikoilta?”

Sanotaan Outi reilusti vaan ”PALJON” kokemattomuutta, asiantuntemattomuutta ja amatöörimäisen sokeaa luottamusta.

Olen jo aiemmin todennut, että lääkärikoulutus ei tee kenestäkään ensihoitotyön asiantuntijaa, kuten ei sairaanhoitajakoulutuskaan. Ensihoitaja (AMK) koulutus antaa hyvän teoreettisen pohjan ja ensihoitotyön kädentaitoja, mutta itsenäiseen hoitotason ensihoitotyön suorittamiseen tarvitaan tämänkin tutkinnon suorittaneilla kokemusta ja toistoja tehtävistä. Oikeat ensihoitolääkärit ovat sitten asia erikseen. Nämä ovat yleensä anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäreitä, joilla on oikeasti ensihoitotyön kenttäkokemusta lääkäriyksiköstä tai –helikopterista.

Ennen kilpailutuspäätöksen vahvistamista viime keväänä esitin lastentarhanopettaja Palosaarelle puhelimessa, että käyttäisivät kilpailutustyöryhmässä ulkopuolista ja puolueetonta ensihoitotyön asiantuntijaa (EI TORNION ENSIHOITAJIA!). Olisin heti puhelun aikana voinut nimetä useita tästä maasta. Uskon, että monet heistä olisivat tehtävään suostuneet. Vastauksena sain ylimielisen kommentin, että "mistä tiedän etteikö ulkopuolista asiantuntijaa ole jo käytetty". Tätä epäilen edelleen hyvin vahvasti, koska A) tällä alueella ei ole yhtään oikeata ensihoitolääkäriä B) Tornion päätöksenteossa on ollut havaittavissa pitkään sisäsiittoinen ”minä itse tiedän kaiken” periaate.

 

”Aiheellista on myös kysyä, onko viisasta kaup.hallituksen pj:n Pelttarin ja vpj:n Kapraalin istua valmistelemassa kilpailuttamistyöryhmässä sosiaali- ja terveyslautakunnalle asioita, kun heidän kuuluu hallituksessa valvoa lautakuntien toimintaa.”

Vastaus: EI!

Muualta tänne Tornioon muuttaneena uskon pystyväni seuraamaan tätä ”villin lännen” päätöksentekomallia hieman eri perspektiivistä kuin perus-Torniolainen, vaikka en politiikasta mitään ymmärräkään. Minua on pitkään ihmetyttänyt miten täällä muutama ”kyläpäällikkö” saa häärätä joka asian kimpussa, vaikka eivät takuulla hallitse kaikkia eteen tulevia asioita. Tämähän lähentelee jo jonkinlaista ”hiljaista” diktatuuria.

 

”Pitäisikö kilpailuttamisen valmistelussa näistäkin syistä käyttää enemmän ulkopuolisia asiantuntijoita?”

Vastaus: KYLLÄ! Ja oikeita puolueettomia asiantuntijoita

 

”Torniolta puuttuu valtuuston vahvistama palvelustrategia ja sen laatimista on peräänkuulutettu jo pitkään. Strategioista päättää valtuusto ja ne ohjaavat toiminnan suuntaa.”

Uuden terveydenhuoltolain ensihoitoa käsittelevässä osuudessa ohjeistetaan kuntia tekemään yhdessä sairaanhoitopiirin kanssa palvelutasomääritys ensihoitopalvelun suhteen. Tässä määritellään mm. ensihoitopalvelun laadullinen taso, yksikkömäärät, hyväksytyt potilaan tavoittamisajat eri kiireellisyysluokan ensihoitotehtävissä. Torniossa olisi pitänyt tämän murroksen yhteydessä jo tehdä tämä palvelutasomääritys, eikä sokeasti ja amatöörimäisesti ”apinoida miten naapurissa” on homma hoidettu.

Monessa yhteydessä on nostettu esiin kuinka käydyssä tarjouskilpailussa on noudatettu sairaanhoitopiirin ohjeistuksia ym. Minäpä paljastan teille erään asian; Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ei käytännössä ole koskaan ”laittanut tikkua ristiin” ensihoitopalvelun ohjauksen ja valvonnan suhteen alueellaan. Ei ainakaan tämän vajaan yhdeksän vuoden aikana, jona olen tällä alueella ensihoitotyötä tehnyt. (kts. Asetus sairaankuljetuksesta 1994/565).

 

”Tämä palvelujen kilpailuttamisprosessien hoitaminen pikkupiirissä on nyt harvojen vallankäyttöä todella isoissa ja kuntalaisille tärkeissä palveluissa.”

Juuri näin! ”piiri pieni pyörii hiljaisessa paikallisessa diktatuurissa”

 

”Jokainen vastaa viimekädessä omista päätöksistään. Työnantajiamme ovat kuntalaiset ja se olisi aiheellista kaikkien muistaa.”

Hyvä. ”Joku muu voi ehkä armahtaa, minä ja toivon mukaan muut kuntalaiset emme”

 

”Jan-Mikael Hakomäen Posarissa tekemä Vasemmiston käsienpesuyritys päätöksistä oli todella surkeaa luettavaa, kun kilpailuttamistyöryhmässä ja lautakunnassa Vasemmiston edustajat ovat olleet aivan keskeisessä asemassa, päättämässä palvelun laatutasosta ja tarjouspyynnön laatimisesta.”

Samaa mieltä. Ei tässä asiassa tarvitse nostaa likaista politiikkaa esiin, kuten myös muutama muu valtuutettu on tehnyt. Eivät ole kyenneet muuhun kuin haukkumaan toisia puolueita ja kiillottamaan omaa kilpeään. Yksikään poliittinen ryhmittymä ei ole tässä asiassa yhtään parempi toistaan. Nyt on kysymys tärkeästä perusturvallisuuspalvelusta, joka tulee käytännössä hoitaa laadukkaasti ja potilasturvallisuus huomioiden ilman typerää politikointia. Teidän ”kilven kiillottelut” ja muiden puolueiden solvaamiset eivät vie asiaa yhtään eteenpäin.

 

”Osa päättäjistä ei ole herännyt vieläkään, koska asiaa on vaikea hahmottaa ja siihen perehtymiseen pitää nähdä vaivaa normaalia enemmän.”

Toimitin kaikille Tornion päättäjille kirjelmän (#178 Vetoomukseni Tornion ensihoitopalvelun laadusta), jossa toin esille Tornion ensihoitopalvelun kehittämisalueet. Nämä kehittämisalueet ovat sellaisia joihin olen kokemukseeni perustuen huomannut olevan tarvetta. Näihin löytyy lisää perusteita kun katsellaan hieman ympärillemme ja tutkitaan miten ns. sivistyneissä ensihoitojärjestelmissä on asiat ratkaistu. Hyvin harva päättäjistä vaivautui edes kuittaamaan sähköpostiini, että on saanut kirjelmäni. Vielä harvempi otti siihen mitään kantaa. Itse asiassa ei kukaan!

Sama ilmiö oli myös puhelinsoittokierrokseeni liittyen, jonka kohdistin sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenille. Huomasin, että joukossa on ”lampaita”, ylimielisiä jäseniä ja täysin ”pihalla” olevia jäseniä. Eräs lautakunnan jäsen jäi kuitenkin positiivisesti mieleeni, koska hän kertoi reilusti asian olevan hänelle vieras ja kertoi, että niin se on suurimmalle osalle lautakunnan jäsenistä. Eräs valtuutettu oli pettynyt Tornion nykyiseen ensihoitopalveluun, koska "ensihoitajat käyvät ambulanssilla kaupassa" ja jossain vaiheessa oli ollut jopa "perheenjäseniäkin kyydissä". Kehoittaisin kyseistä "päättäjää" palauttamaan mieleen millaisen lähtövalmiuden hän oli hyväksynyt toiselle ambulanssille ennen vuotta 2007 ja orientoitua hiljalleen 2010-luvulle sieltä "Brezneviläisestä ympäristön kyttäyspaikasta".

 

”Jatkossa ostopalvelusopimuksen noudattaminen ja sen edellyttämän laatutason ylläpitäminen uuden palveluntuottajan ja kaupungin välillä on seuraavaksi seurattava ja arvioitava asia. Matti Suopajärvi on oikeassa siinäkin, että laatutaso ja henkilöstön osaaminen, joka on määritelty tarjouspyynnössä, tulee täyttyä ensimmäisestä toimintapäivästä alkaen. Se on siis varmistettava, että näin tapahtuu tai muuten se antaa aihetta valituksen tekoon sopimusrikkomuksesta.”

Kuka tai mikä taho ensihoitopalvelua mahtaa valvoa kunnolla ja millä tavalla? Ei ensihoidon vastuulääkärillä ole resursseja istua keikoilla mukana ja pelkkä ensihoitoraporttien tarkastaminen ei ole kuin jälkijättöistä arviointia. Olen vakaasti sitä mieltä, että viime vuosien ensihoidon laadunvalvonta Torniossa on ollut suurimmaksi osaksi organisaation oman sisäisen valvonnan ansiota. Kiitoksen tästä ansaitsee myös eräs todella hyvin ensihoidolle mielenkiintoa osoittanut vastuulääkäri. Vastuulääkärin aikaresurssit ovat kylläkin olleet täysin riittämättömät ensihoitopalvelulle.

Millään ohjauksella ja valvonnalla ei voida kuitenkaan korvata sitä, että ambulanssiyksikön miehistöstä toinen on aina kokenut ja näyttöä osoittanut ensihoitaja.

Vastaukset

Matti Suopajärvi
Vieras

#309 Hajalaakasu sunnuntaipäivän ratoksi...

2010-12-05 16:33:23

Yhen tutun kaveri oli ihmetelly tätä hommaa. Oli verrannu konepajahommiin - jos sinne haetaan sorvaajaa niin ei sinne valita sitä joka on vähiten sorvannu.

 

 

Outi Keinänen
Vieras

#312 Re: Re: Tästä on otettava opiksi!

2010-12-05 19:12:06

#308: Juha "Julli" Buska - Re: Tästä on otettava opiksi! 

Juha, minulla ei ole mitään lisättävää. Tämä on ollut Sinulle ja koko Teidän työporukalle varmasti uuvuttava ja turhauttava kokemus, jos se sitä on meille muillekin. Luulen tietäväni jotakin siitä, miten kunnallinen päätöksentekoprosessi pitäisi parhaalla mahdollisella tavalla hoitaa ja mitä hankintalaki edellyttää. Sen olen yrittänyt tuoda esille. En tiedä, onko siitä ollut mitään hyötyä Teille enään tässä vaiheessa. Tässä ei voi kuin ihmetellä...miksi näissä sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisasioissa takkuaa näin paljon. Katsotaan voiko valvontaan jotakin vaikuttaa...Kaipa se asia kuuluu jonkun verran valtuustollekin.

Sinä olet asiantuntija ensihoidossa ja ihmettelenkin suuresti, miksi Sinun tai teidän muiden kanssa ei ole neuvoteltu, ennen kilpailuttamisprosessin käynnistämistä? Hankintalaki kehottaa jatkuvaan vuoropuheluun palveluntuottajan kanssa, jotta toimintoja voidaan kehittää ja huomioida käytännön toiminnasta saatu kokemus. Teidän tietotaitonne olisi pitänyt hyödyntää ja tuoda huomionne/mielipiteenne keskusteluun, ainakin sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Tämä herättää aina vain enemmän kysymyksiä siitä, miten näitä sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisia oikein hoidetaan?