IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ
Kommentoitu viesti
JK |
#1759 Re: Re: Re: Re: Saksan vihreä energia tuleekin kivihiilestä, ei auringosta - väitehän se on tuokin05.11.2012 22:13Karkea laskelma Suomen tämänhetkisen turvetuotantoalan (olisiko n.65 000 ha?) vaatimasta turverekkaliikenteestä (kuormattuina ja tyhjinä takaisin) koko tuotantoaikanaan (20-30 vuotta) olisi likimain 500 000 eli puoli miljoonaa ajokertaa. Ei niinkään vähän, mutta tämä nyt on "vain" suuntaa antava karkea luku. Jos ka. kuljetusmatka olisi vaikkapa 100 km, niin 50 miljoonaa (50 000 000) kilometriähän tuosta kertyisi. Naftaa, kumia, voiteluöljyä..., ulkomailtahan niitä saa. Turveajoneuvoyhdistelmät ovat raskasta kalustoa ja myös kohtalaisen iso liikenneturvellisuusriski varsinkin, kun liikenne pääosin ajoittuu liukkaaseen talvikauteen, jolloin pääosa turvekuljetuksista tarvitaan. Kyllä tiestö tuon rekkamäärän alla kärsii, mutta sen kulut maksaa valtio entiseen tapaan. Koska turvekentät ovat yleensä syrjäseuduilla, kohdistuvat tiestörasitukset suurina varsinkin heikkokuntoisiin pienempiin teihin, maaseudun asukkaiden ongelmiksi. Vaikka kyllähän rekat sitten sivuteiltä valtaväylillekin ennättävät, jotta sinne kaupunkien turvevoimaloille päästäisiin. Kaupunkien sisääntuloväylilläkin turveajoneuvoja piisaa. Ja sitä "ruskettavaa" turvepölyä, mutta turvehan on vain ihonhoitoainetta immeisille. Tuo koski pelkästään turvetta, enkä yritä arvuutella muun poltettavan maantiekuljetusten määrää vastaavana jaksona. Kokoomuslainen ottaa varmasti tähänkin kantaa piakkoin, niinkuin muihinkin kommentteihin. |
Vastaukset
Kokoomuslainen |
#1761 Re: Re: Re: Re: Re: Saksan vihreä energia tuleekin kivihiilestä, ei auringosta - väitehän se on tu2012-11-06 11:10:30
Päätiestön ylläpito kuuluu Suomessa valtiolle. Pienemmät kylätiet kunnille/kaupungeille, mutta nekin rahat viime kädessä kuitenkin tulevat pääosin verorahoista. Kaikki teollisuus tarvitsee Suomen tiestöä toiset enemmän, toiset vähemmän. Sehän on edellytys Suomelle, ja kaikille maille, että valtakunnan infrastruktuuri on kunnossa. Toisaalta on myös siten, että tiestöä rakennetaan ja parannetaan juuri sinne, mihin on tulossa sellaista teollisuutta joka tarvitsee paljon tiestöä. Kaikki kunnat/kaupungit haluavat teollisuutta mahdollisimman paljon omien kuntarajojensa sisäpuolelle. Tästä käydään kuntien välillä joskus hyvinkin kovaa kilpailua. Tällainen trendi vain voimistuu mitä enemmän lamaa kohti mennään tai mitä syvemmällä lamassa ollaan. Eri puolille Suomea on hyvin paljon parannettu paikallista tiestöä juuri esim. turvekuljetusten lisääntyneen tarpeen vuoksi. Metsäteollisuus on toinen hyvä esimerkki. Puukuljetusten hoitaminen edellyttää määrätynlaista ja -kuntoista tiestöä. Useimmiten tarve on olemassa useilla paikkakunnalla molemmilla em teollisuudenhaaroilla saada parempaa tiestöä, metsäautoteitä jne. Maatilatkin tarvitsevat nykypäivänä kestävän runkorakenteen omaavia teitä omiin raskaisiin kuljetuksiinsa. Turveyhtiöt ovat omalla kustannuksellaan rakentaneet Suomeen useita satoja kilometrejä tiestöä. Tämä tiestö on käytettävissä myös turvetuotantoaluetta ympäröivien maa- ja metsäalueiden omistajilla. Metsästäjät ja marjastajat käyttävät myös tätä tiestöä hyödykseen. Kattavan tiestön saaminen tai jo olemassaolevan tiestön parantaminen maaseudulle ei ole huono asia. Tässä ei ole häviäjiä vaan kaikki ovat voittajia. Yleisesti ottaen paikka- ja kyläkuntien asukkaat ovat erittäin tyytyväisiä saadessaan viimeinkin, usein jopa vuosikymmeniä odotetun, kunnon tiestön omille kotiseuduilleen. Harva varmaan tietää sellaista kyläkuntaa joka olisi vastustanut tiestönsä parantamishankkeita. Kansanedustajille ja ministereille ollaan aina jättämässä adresseja nimenomaan pienempien ns. kyläteiden parantamisen tai rakentamisen puolesta. Teiden rakentaminen ja ylläpito tarvitsee paljon työvoimaa, suunnittelijoita, urakoitsijoita, koneiden valmistajia ja huoltohenkilöstöä ym. Tämä puolestaan tuo työtä ja toimeliaisuutta usein sellaisillekin paikkakunnille, missä maanrakennusalan työpaikat ovat vähissä. Tässäkin kaikki ovat voittajia, häviäjiä ei ole.
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Ei energiapuuterminaalia Munittulaan!
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
44763 Luotu: 02.06.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
10585 Luotu: 09.06.2025
Vaadimme eduskunnan, presidentin ja hallituksen toimille suunnan muutosta.
1624 Luotu: 12.06.2025
Älkää sahatko pois sitä kulttuurin oksaa, jolla me kaikki istumme ruotsinkielisessä Suomessa!
1432 Luotu: 16.06.2025
Huumeneulojen vaihtopistettä ei tule sijoittaa Kivenlahteen
820 Luotu: 02.06.2025
Salibandyliiton tulee luopua 3vs3-turnausten tuomisesta 5vs5-sarjoihin
810 Luotu: 14.06.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
702 Luotu: 12.06.2025
Porvoon kaupungin johdolta vaaditaan välitöntä muutosta Porvoon rakennusvalvonnan johtoon ja epäasialliseen toimintaan.
680 Luotu: 06.06.2025
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
936 Luotu: 07.02.2025
Stop Kaskenlinnan ja Mäntymäen sairaaloiden henkilökunnan parkkimaksuille
198 Luotu: 18.06.2025
Työsuhde pyöräilyn verotusta ei saa muuttaa
1717 Luotu: 01.05.2025
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
174 Luotu: 30.05.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20834 Luotu: 20.03.2025
Ruotintien kunto ja kunnossapito paremmaksi
168 Luotu: 18.06.2025
Säilytetään maksuton ruoka kuntouttavassa työtoiminnassa Tampereella ja laajennetaan se koko Pirkanmaalle!
1149 Luotu: 16.05.2025
URHEILUKESKUKSEN JA RYKMENTINPUISTON METSÄT UHAN ALLA
966 Luotu: 08.03.2024
Pätevöitymiskoulutus yksityisen varhaiskasvatuksen työntekijöille
145 Luotu: 16.06.2025
Uittamon Kannuskadun täydennysrakentamisen pysäyttäminen
132 Luotu: 05.06.2025
Joukkokanne eläkerahojemme varastamisesta
129 Luotu: 13.06.2025
Kankaanpään terveyskeskuksen hyvän asiakaspalvelun puolesta
118 Luotu: 18.06.2025