Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

paviljonki purkuun

#77 Re: Töölö itsenäiseksi

31.01.2013 14:06

#76: Saurin kirjeystävä - Töölö itsenäiseksi

Juu kannatan! Saadaan kunnallisveroprosentti tippumaan "Helsingissä" useita prosentteja.

 

Aikoinaan joku fiksu totesi: "menet pohjoiseen tai etelään, heität femman Töölönlahteen." Markka-aikainen summa on sama, jos ei jopa enemmän euroissa. Sen verran pitkä on tuella elävien julkisten rakennuksien suora.

 

Stadilaista ei lanstarit tapa!

 

Mitataanko liikennesuunnittelun laatu kapasiteetillä? Nykyisen 20 000 ajon./vuorokaudessa sijaan siinä voisikin kulkea 30 000 ajoneuvoa/vrk. Sitäkö te oikeasti haluatte? Myös Mechelininkatu 20. katutasossa asuvat?

Vastaukset

Ainotar

#79 Re: Re: Töölö itsenäiseksi

2013-01-31 14:55:15

#77: paviljonki purkuun - Re: Töölö itsenäiseksi

Liikennesuunnittelun laatu pitäisi mitata kapasiteetin vähentämisellä, jos tarkoitat kapasiteetilla moottoriajoneuvojen määrää keskustassa. Jos Mechelininkatua pitkin yksinään köröttelevät autoilijat saadaan pakatuksi busseihin, tai mieluummin metroon ja ratikoihin, ei ehkä tarvita kuin yksi autokaista suuntaansa ja toinen voidaan vapauttaa pyöräilylle.

Olen jutellut muutamien Mechelininkadun katutasossa asuvien kanssa, ja heidän näkemyksensä oli sama kuin ylemmissäkin kerroksissa asuvien: Jos pitää valita, valitaan mieluummin paisuva autoliikenne ja komea hoidettu lehmuskujanne kuin paisuva ja ruuhkautuva autoliikenne, pyörätiet, kavennettu keskikujanne ja puunrääpäleet. Ainahan on toivoa, että autoilua joskus saadaan vähennettyä.

En ole muuten huomannut eturivin fillaristien pitävän melua autoilun vähentämisestä. Heillä taitaa olla auto itselläänkin ja haluavat päästä yhtä esteettömästi liikkumaan molemmilla?

Saurin kirjeystävä

#80 Re: Re: Töölö itsenäiseksi

2013-01-31 16:22:21

#77: paviljonki purkuun - Re: Töölö itsenäiseksi 

Kun nyt joka päivä jaat apinan raivolla Etu-Töölön asukkaille neuvojasi siitä, miten täällä pitäisi elää ja liikkua, niin olisiko edes kerran kannattanut polkaista paikan päälle, ettei tulisi taas puhuttua puutaheinää?

Onhan se söpöä, että kannat huolta Mechelininkatu 20:n katutason asukkaista. Mutta valitettavasti kyseisen talon katutasossa on vain toimistoja. Tämän näkee selkeästi sekä ohi kävellessä että ratikasta.

Unohdit kantaa huolta naapuritalojen kivijalkaupoista, kampaamoista, ruokakaupoista ja pizzerioista, jotka elävät Caloniuksenkadun pysäkin läheisyydestä ja maksavat sijainnistaan siitä syystä lisävuokraa. Pysäkin poisto on totinen paikka monelle pienyrittäjälle.

Tämäkö on se "asiantuntemuksen" taso, jolla muiden asioista päätetään? Ei edes vihreä besserwisser-kaupunginvaltuutettu voi tosissaan kuvitella, että vähentämällä julkisen liikenteen käyttömahdollisuuksia Töölön ikääntyvä väestö siirtyy sankoin joukoin pyöräilijöiksi. Jos naivismin huipusta jaettaisiin palkintoja, niin tässä olisi hyvä ehdokas.

Näillä tempuilla pääsette ihan helposti 30 000 auton lukemiin (sehän on jo melkein saavutettu), kun kaikki pakotetaan taas autoilemaan, joko omalla kulkupelillä tai taksilla.

Mutta ehkäpä tästä lisääntyvästä läpiajoliikenteestä maksetaan liikennesuunnittelijoille bonuksia samalla lailla kuin HSL maksaa tulospalkkioita, kun vaihdot liikennevälineestä toiseen lisääntyvät.