Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Järkeä nyt asioihin, hyvät virkamiehet

#78 Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

31.01.2013 14:32

#25: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

Onko ollenkaan huomioitu, että ratikka 8 joutuu pysähtymään liikennevaloihin kuitenkin Mechelininkadun Caloniuksen-pysäkillä.   Mikäs ajansäästö se olisi, jos pysäkki olisi pois.  Perhon pysäkki on paljon tarpeettomampi, koska siinä on sitten bussi 24:n pysäkki ihan lähellä.

Lisäksi onko huomioitu Taivallahden koululaisia, jotka kulkevat nyt tuosta Caloniuksen pysäkiltä ja siinä ympäristössä on monta kookasta asuinrakennusta, joissa asuu runsaasti julkisen liikenteen käyttäjiä.

Ei   tunnu olevan järkevä ja käytännöllinen suunnittelu  vallalla virkamiehillä. Vain pienen pienelle ydinjoukolle ollaan suunnittelemassa tätä liikennettä.  Utopioissaan luulevat, että uudet pöytätiet tuovat lisää pyöräilijöitä liikenteeseen. Se ei kyllä toteudu, vaikka kuinka luullaan.  Elämme talvisessa, loskaisessa maassa, hyviä pyöräilykuukausia on enintään 8 kuukautta.

Vaihdetaanko pyörätiet talveksi maratoonareille juoksuradoiksi ?

Kyllä Helsingin kaupungilla on paljon tärkeämpiä kustannuskohteita kuin rakentaa Mechelininkadulle PYÖRÄTIE!

Ei tuo pyörätie tunnu mitenkään hyvältä jo vilkaasti liikennöidyllä väylällä, eikä ole mitenkään terveellistä pyöräillä pakokaasujen seassa.  Tästä on mielestäni hyvä esimerkki rautatieaseman edessä kulkeva pyörätie, jossa saa pelätä henkensä edestä, milloin on pyörän sarvet niskassa ja muutenkin huonosti suunniteltu.  Useita vaaratilanteita syntyy jatkuvasti ja liikenne tukkeutuu, jolloin kyllä aikataulut heittävät pahastikin.

 

Vastaukset

Pysäkillä seisoja

#82 Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

2013-01-31 23:27:13

#78: Järkeä nyt asioihin, hyvät virkamiehet - Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta 

Caloniuksenkadun kulman liikennevalot ovat todella hyvä näkökulma, jota takuulla ei kukaan ole ottanut tässä huomioon. Tuleehan se olemaan jatkossa mielenkiintoista, kun kasin ratikka pysähtyy liikennevaloihin samaan kulmaan kuin aina ennenkin ja seisoo siinä ihan yhtä kauan, mutta ovet vaan eivät aukea, kun ei enää ole pysäkkiä. Eihän se ovien avaaminen ja sulkeminen matkustajia varten vie kuin vajaan minuutin.

Mutta eihän tässä ole otettu mitään muitakaan järkiperusteita huomioon (niin kuin kaupungin hommissa ei muutenkaan ole nykyään). Kauhistun aina, kun kaupunki alkaa "uudistaa", "elävöittää" tai "saneerata" jotakin. Lopputulos on yleensä karmea, kuten vaikka Kiseleffin basaarissa tai Hietalahden-halliseikkailussa, jossa hallia muutetaan edestakaisin ruokahalliksi ja joksikin muuksi, ja aina palaa miljoonatolkulla veronmaksajien rahaa.

Tässä olisikin vihreille liikenne- ja kaupunkisuunnittelijoille pari ilmaista ideaa: ei niitä ratikkapysäkin korokkeita kannata purkaa, vaikka viettekin meiltä väkisin pysäkit. Siihen voisi perustaa pari pikaruokakioskia, joista voi myydä ruokaa autoilijoille. Liikenne tulee kuitenkin seisomaan siinä vieressä niin kauan, että hyvin ehtii haukata parit hampurilaiset. Eikä kaadettujen lehmusten paikalle kannata istuttaa uusien lehmusten taimia, kun kasvu kestää 50 vuotta. Eukaleptushan kasvaa paljon nopeammin, joten niitä pystyy saneeraamaan useammin. Ja jos ne eivät siinä oikein menesty, niin voisihan siihen perustaa kujanteen vaikka hylätyistä muovikuusista, niin hoito-ongelmat olisi "hoidettu" pitkäksi aikaa. Tulisi Mechelininkatu kerralla "elävöitettyä".