Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Elämmekö vain trendimaailmassa?

#86 Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

01.02.2013 11:16

#85: -

Aivan uskomatonta, että tuosta vain auto vaihdetaan polkypyörään esittää Marjut Ollitervo Hesarissa 1.2.2013.  Eivät kaikki ole 30-40 -vuotiaita, jotka voisivat pyöräillä.  Sitä paitsi, jos liikut pyörällä ja jätät sen vaikka lukittunakin jonnekin, se varastetaan melko nopeasti.  Eräältä tuttavalta varastettiin samana kesänä 3 polkupyörää, jotka olivat lukittuja.

Tämä pyöräily tuntuu nyt vain olevan niin megatrendi, että luullaan kaikkien voivan pyöräillä.  Kuka olisi eilen pyöräillyt liukkaalla, sateisella, vesilammikoita täynnä olevalla Mechelininkadulla?

Helsingin liikenne saadaan sujuvammaksi, kun julkisten liikennevälineiden taksoja alennetaan, tehdään sujuvia reittejä, koulutetaan kuljettajia tuntemaan reittinsä, jotta voivat palvella matkustajia.  Tällä tavoin Helsingin autoliikennekin pienenee. Tehdään sitten niitä tíetulleja, kyllä niillä saadaan autoliikennettä' pienemmäksi.

Järkeä nyt liikennesuunnitteluun!

 

 

Vastaukset

52v

#88 Re: Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

2013-02-01 16:00:21

Itsekkin pyöräilen

#91 Re: Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

2013-02-01 19:38:09

#86: Elämmekö vain trendimaailmassa? - Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

Pyöräilyhän on erittäin suositeltu liikkumismuoto esim. ylipainoisille tai iäkkäille ihmisille, sillä se ei rasita niveliä ja helpottaa kantamusten kannossa. Pyöräily ei kuitenkaan sovi patalaiskalle ihmisille, joka on tottunut liikkumaan ovelta ovelle. Se ei myöskään sovi sellaiselle, joka pitää pyöräilyä yksin hippien harrastuksena. Jos on asennevamma, niin sitten pyöräily ei sovi.

Mutta ei kait tässä ketään olla pyöräilyyn pakottamassa. Ihmiset siirtyvät pyöräilyyn ihan omasta tahdostaan, kun he huomaavat, miten näppärä ja vaivaton tapa se on liikkua paikasta toiseen. Esteenä pyöräilyn lisääntymiselle on turvallisen ja sujuvan pyöräverkoston puuttuminen. Bussien ja tööttäilevien autojen seassa pyöräily pelottaa, mikä on täysin ymmärrettävää. Siksi tärkeimmille väylille tulee rakentaa pyöräkaistat, jotta pyöräilijät voivat kulkea turvallisesti.

Kyse onkin siitä, ovatko kaikki liikenteessä tasa-arvoisia? Pyöräilijät ovat vähemmistössä, mutta siitä huolimatta heilläkin on oikeus turvalliseen ja sujuvaan infraan. Ja heillä on myös oikeus vaatia sitä.

Tapio Keihänen

#96 Re: Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

2013-02-02 10:53:21

#86: Elämmekö vain trendimaailmassa? - Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

> "Kuka olisi eilen pyöräillyt liukkaalla, sateisella, vesilammikoita täynnä olevalla Mechelininkadulla?"

Minä pyöräilin juuri kyseisenä päivänä Mechelininkadun päästä päähän. Lätäköitä toki oli, mutta liukasta ei ollut missään - tiehän oli kauttaaltaan aivan sula. Itse asiassa, koko 14-15 kilometrin työmatkastani Mechelininkatu oli ylivoimaisesti paremmassa kunnossa kuin mikään muu katu Pihlajamäen ja Ruoholahden välillä. Vielä kun ne pyöräkaistat saadaan siihen, työmatka sujuvoituu kummasti ja samalla todennäköisesti muuttuu turvallisemmaksi, kun ehkä ne autoilijoiden älyttömät ylinopeudetkin hieman kapeampien kaistojen ansiosta saadaan edes vähän putoamaan. Ehkä päästään myös siitä, että autoilijat ajavat aivan pyörän takalokarissa kiinni osaamatta ohittaa, kun pyöräilijät tulevat ajamaan omalla kaistallaan.