Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista


Vieras

#401

29.05.2015 20:04

Olen keliaakikko, joten asia on minulle hyvin tärkeä.

Vieras

#402

29.05.2015 20:04

Keliakiaan ei ole lääkettä josta saisi Kelan korvauksen, ainut lääke on gluteeniton ruokavalio jonka kustannukset n. 70 euroa kalliimmat kk:ssa kuin normaali ruokavalio. Tämä 23,60 euron kk korvaus Kelalta vastaa lääkekorvausta joka nyt ollaan poistamassa.

Vieras

#403

29.05.2015 20:14

Olen sairastanut keliakiaa koko ikäni ja tiedän ettei se ole helppoa eikä halpaa.

Vieras

#404 Re: Re:

29.05.2015 20:26

#3: Lifeline - Re:  

 Aivan käsittämättömiä päätöksiä. Keliakikolle, ruoka kuukaudessa tulee tosi kalliiksi, ja tätä sairautta ei voi muuten hoitaa, kuin ruokavaliolla. Olen nytkin ollut monta kuukautta syömättä leipää, kun se tulee niin kalliiksi. Ja sekin, että meille vieläkin valmistetaan liian vähän vaihtoehtoja, niitä ainakin täällä maalla ei paljoa ole. Aina kaupassa täytyy syynätä kaikki tarkkaan, kun nykyisin vehnäjauhoja lisätään vaikka mihin, sellaisiinkin ruokiin, että oikein ihmetyttää. Paljonko siinä tulee säästöä, kun se tuki viedään pois. Ja sitten, kun tarvitsen vielä kela taksia. Vuoden alussa on ihan hirveää, kun maksat aivan valtavat omavastuut, ennen, kun helpottaa. Sitten vielä minulla on paljon lääkkeitä, kun olin tapaturmassa 16 vuotta sitten, jos nyt sitten vielä korotetaan lääkkeiden omavastuuta, kelan kuljetusten omavastuuta ja  sitten vielä tämä gluteeniton ruokavalio. Kyllä tässä ei pieni eläke riitä muutenkaan mihinkään ja nyt sitten taas suunnitellaan lisärasituksia. Eikö tosiaan ole, mitään muuta, kuin vammautuneet, sairaat ja vanhukset, josta voi säästää. Tiedättekö Ministerit millaisilla eläkkeillä meidän pitää elää? Katsoin tänään, millaisia palkkoja ja tukia ja lisiä te saatte. Eikö teidän tuloistanne voisi vähän vähentää. teille se iei vaikuttaisi mitään, mutta meidän pitää säästää ruuassa, lääkkeissä, ja matkakuluissa. Mutta miten esim. säästät matkakuluissa, kun jos en käy kuntoutuksessa, pikkuhiljaa joudun sairaalan hoidettavaksi, jos en pidä kuntoa yllä, että pystyn olemaan kotona. Omaishoitajan tuki on noin 300/kk, hävetkää! Hän tekee raskasta työtä. Minä en ymmärrä, niiltä otetaan pois, jotka vähemmän pystyvät nostamaan meteliä. Minulla ei enää järki riitä, niin sitä unohdettiin lupaukset samantien, kun ministeriö oli koolla. Miettikää muita säästö kohteita. T. Eira Ahonen


Vieras

#405

29.05.2015 20:28

Marginaalisäästö ihan jokasessa tapauksessa, otetaanko seuraavaksi kelan tuki pois kaikilta lääkkeitäkin syöviltä ja hoitoa tarvitsevilta?

Vieras

#406

29.05.2015 20:37

Haluan Suomen pois velkahelvetistä ja siksi vastustan tällaisia adresseja. Herätkää ihmiset! Meillä kaikilla on asiat paremmin, kun saamme talouden kuntoon Suomessa. Meidän jokaisen on luovuttava jostain. Niin minäkin teen, luovun n. 80 eur. /kk. Hyväksyn sen. Hyväksykää tekin !

Vieras

#407

29.05.2015 20:40

Keliakiadiaknoosin saaneena olen muutaman kuukauden yrittänyt opetella gluteenittomaan ruokavalioon ja pikkuhiljaa alan ymmärtää asian tärkeyden ja kustannukset kaupan hyllyjä tarkkaillessa.

Vieras

#408

29.05.2015 20:40

Tunnen monia keliakiaa sairastavia. Heillä on isot ruokakustannukset ja mielestäni tuo pieni korvaus on heille paikallaan.

Vieras

#409

29.05.2015 20:45

Olen sairastanut ikäni et paljon on tullut ruoka maksamaan tavalliseen verrattuna.

Vieras

#410

29.05.2015 21:10

Itselläni on keliakia ja kuulun siten korvauksen saajiin. Vaikka kyse on naurettavan pienestä rahasta, sen poistaminen on perustuslain yhdenvertaisuuslain vastaista. Ihan kuin sanottaisiiin diabeetikoille, että ostakaa nyt itse insuliininne, kai teillä on siihen varaa...! Hallituksen toiminta kertoo valitettavasti siitä, että niissä porukoissa EI tiedetä keliakiasta juuri mitään. Eikä ilmeisesti sitäkään, että ruokavaliokorvauksen saajia ovat ne, joilla on sairaus todettu koepalan avulla. Raha ei mene siten esimerkiksi "gluteenittomalla ruokavaliolla laihduttaville". Valitettavasti sitä eivät saa kuitenkaan myös gluteeniherkkyydestä kärsivät, joiden tilanne on usein paljon pahempi kuin keliaakikkojen. Toivottavasti adressin avulla saamme hallituksen heräämään...
pien eläkeläinen

#411

29.05.2015 21:30

Pitääkö keliaatikkojen lopettaa syöminen kokonaan ja kuolla nälkään vai aiheuttaa itselleen kuoleman vakavia lisä sairauksia syömällä sellaista ruokaa mitä ei saisi sitäkö Eduskunnan herrat haluaa? Minulta on mennyt yö unetkin tämän takia kun pohdin jo valmiiksi ensi vuotta,että millä sitä selviää kun eläkekkin on hyvin pieni.

 


Vieras

#412

29.05.2015 21:51

Olen keliaakikko

Vieras

#413

29.05.2015 22:33

Sukulaiseni ja tuttavia sairastaa keliakiaa ja 20€ olematon avustuskin meinataan viedä pois! Hävetkää varjoanne.

Vieras

#414

30.05.2015 00:26

Keliakiatuen poisto rokottaa eniten kaikkia pienituloisia keliaakikkoja. Jos ei ole rahaa, ei voi myöskään syödä riittävän monipuolisesti. Ruokavalion köyhtyminen vaikuttaa ennen pitkään keliaakikon yleiseen terveydentilaan. Varsinkin vanhuksilla tämä tapahtuu hyvinkin nopeasti. Moni pienituloinen voi joutua lipsumaan gluteenittomasta ruokavaliosta tai jopa luopumaan siitä kokonaan. Tämä vasta tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Hölmöläisten touhua tämä uuden hallituksen terveyspolitiikka. Ei uskoisi, että ovat korkeastikoulutettuja. Uskomatonta, että ihmistä eriarvoistetaan ja rangaistaan siksi, että hän on keliaakikko. Keliakia on täysin perinnöllinen sairaus, sen puhkeamiseen ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Kummallista priorisointia. Keliakiatuki on nykyiselläänkin jo liian pieni! Terveysalan ammattilaisena ja keliakiaa sairastavaan sukuun kuuluvana minun moraalinen velvoitteeni oli allekirjoittaa adressi.

Vieras

#415

30.05.2015 00:46

Koska olen itsekin keliaakikko ja on aivan kohtuutonta poistaa korvaus koska se ei ole tälläkään hetkellä riittävän suuri gluteenittoman ruuan kalleuteen nähden.

Vieras

#416

30.05.2015 03:14

Olen keliaakikko ja ruoan kalleuden ja huonon saatavuuden takia jään ilman monia sellaisia ruokia joita normikansalainen pitää itsestäänselvyytenä. Olen elämäni aikana esimerkiksi syönyt croissanteja alle yhden käden sormilla laskettava määrän. Kahvilassa kerran luettelon kyllä/ei -tyyliin saanko syödä jotain vai en, tuli 100 % eitä, ja takana oleva tuntematon mieskin kalpeni. Ilmeisesti sama pitää toistaa SSS kaartin tomppeleiden kanssa. Olen syvästi pettynyt, myös äänestäjiin.

Vieras

#417 Re: Tuttu juttu

30.05.2015 03:31

#348: Harri - Tuttu juttu 

 Mitkä allergiset oireet? Keliakia ei ole allergia.


Vieras

#418

30.05.2015 04:10

Lapseni sairastaa keliakiaa

Vieras

#419

30.05.2015 04:12

Vain ahneet ryssät kehtaa vinkua vielä lisärahaa "näkymisestä"!

Vieras

#420

30.05.2015 04:19

Tyttäreni poika on keliaatikko ja tiiän mitä ne maksaa.

Vieras

#421

30.05.2015 04:41

Keliaakikkona tiedän, miten kalliita tuotteet ovat. Korvaus on pieni, mutta hyvänä lisänä kuitenkin. Eihän ole meidän syymme, että on sairastuttu keliakiaan, johon ainoa lääke on "ruokavalio". Ehdottomasti korvaus pitää tulla jatkossakin.

Vieras

#422

30.05.2015 04:59

Olen itse keliaatikko.

Vieras

#423

30.05.2015 05:00

"ruokaraha" on muutenkin riittämätön

Vieras

#424

30.05.2015 05:06

Tämän on elinikäinen sairaus samoin kuin diabetes.

Vieras

#425

30.05.2015 05:08

Sairastan Keliakiaa