Pelastetaan Sotkamon kyläkoulut

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan Sotkamon kyläkoulut.


Vieras

#26

28.10.2016 02:25

Kyläkoulu on kylän ja kunnan hyvinvointikeskus ja KOULUTUS tulevaisuuden kunnan tärkein VETOVOIMATEKIJÄ.

Vieras

#27

28.10.2016 06:39

Kävin kyläkoulua lapsena Sotkamossa ja kun joskus muutan takaisin - toivottavasti - haluaisin, että lapsillani olisi mahdollisuus päästä hyvään miljööseen kyläkoulun huomaan.

Vieras

#28

28.10.2016 07:18

Koska koen että tässä ei ole mitään järkeä, niinkuin ennenkin on nähty, näin ei synny säästöjä. Lapset vain kärsiii se kait ei ole tarkoitus.Säästäkää jossain muussa tai älkää antako niin reilusti avustuksia tms karsikaa sieltä päästä älkää aina lapsista/vanhuksista.

Vieras

#29

28.10.2016 08:22

Kylällä pitää säilyttää tukikohtia, alakoulu on hyvä sellainen. Koulu on asiallisessa kunnossa.

Vieras

#30

28.10.2016 08:53

Pienille pienet koulut ja kylille kyläkoulut

Vieras

#31

28.10.2016 15:52

Allekirjoitin, koska lasten etuja ajetaan aivan liian huonosti tässä maassa.

Vieras

#32

28.10.2016 20:54

Koin että on turhaa lakkauttaa koulut, koska luokkakoot kasvaisivat liian isoiksi ja säästöjä ei synny ainakaan oleellisesti.

Vieras

#33

30.10.2016 07:48

Mm. Pohjavaaran kyläkoulun säilyttämisen puolesta! Kylille "kuolinisku" kyläkoulujen lopettamisesta!

Vieras

#34

30.10.2016 21:09

Tuen niita arvoja, asenteita, osaamista ja elamantapaa mita kylakoulut tarjoavat. En tue niita nakemyksia, lahestymistapoja tai kayttaytymismalleja murenevan lansimaisen yhteiskunnan pelastamiseksi joita valtaosa poliitikoista talla hetkella toimillaan tukevat silkkaa sinisilmaisyyttaan. Kysymys on viimekadessa arvoista ja niiden toteuttamisesta kaytannossa.

 


Vieras

#35

31.10.2016 10:10

Naapurinvaaran kyläkoulun puolesta.
kyläkoulujen puolesta

#36

31.10.2016 12:55

Kyläkoulut entisellään.

rakennetaan tenetin huonokuntoisen koulun tilalle uusi, ja tarpeeksi iso yhtenäiskoulu, johon sopii nykyiset vuokatin oppilaat. 1-3-lk voisi jäädä tarvittaessa vuokatin uusimpiin tiloihin. Vanha rakennus sieltä puretaan. tenetin kouluun siis 4-9.lk. Tässä olisi järkevyyttä koko kuntaa ajatellen.


Vieras

#37

31.10.2016 21:09

Jospa edes nuo viimeiset kyläkoulut saisivat jatkaa toimintaansa, mitään muutahan täällä ei enää olekaan. Syrjäkylältä isompaan kouluun joutuva lapsi on ilmiselvä helppo kiusaamisen kohde.

Vieras

#38

01.11.2016 20:25

Näinkin suuret kyläkoulut, joista nyt on kysymys, tulee säilyttää. Niiden lakkauttaminen ei ole järkevää. On mietittävä kaikki mahdollisuudet miten koulut säilytetään, vaikkapa kyläyhteisöjen siirtyminen koulujen omistajiksi ja ylläpitokustannusten osittaiseksi maksajaksi. Kunta maksaisi vuokraa.

Vieras

#39

03.11.2016 09:39

Lapseni on aloittanut koulutaipaleensa Naapurinvaaran kyläkoulussa ja niiltä ajoilta on vain hyviä muistoja. Juuri tänä syksynä mahdollistui myös vierailu tuolla vanhalla, ihanalla koululla ja vastaanotto oli hyvin lämmin. Pieni ja turvallinen yhteisö, luontoyhteyden vaaliminen, yhteisöllisyys ja toisaalta yksilöllisyyden kunnioittaminen, välittäminen. Koulutyöhon tarvitaan rauhaa, ja nimenomaan siihenkin pienipuitteiset, sopivan ja inhimillisen kokoiset kyläkoulut sopivat erinomaisesti. Älkää missään tapauksessa viekö tällaisia ainutlaatuisia kasvu- ja oppimisympäristöjä pois lapsilta ja sitä kautta tulevaisuudelta! Nykyajan hektisessäkin maailmassa juuri tällaisten arvojen painottaminen olisi äärimmäisen tärkeää ja niitä tulisi vain entisestään korostaa.

Ystävällisin terveisin,

Anu Lammassaari 


Vieras

#40

04.11.2016 08:07

Olen syntyjään sotkamolainen, enkä tykkää pitkistä lasten "työmatkoista"

Vieras

#41

06.11.2016 15:27

Olen syntynyt Sotkamossa. Lapsuudenystäväni ja serkkuni ovat näitä kyläkouluja käyneet. Olen heidän kauttaan omin silmin nähnyt, miten vahvat tiedolliset ja henkiset eväät ne ovat antaneet elämään, opintoihin ja työelämään. (Verrattuna esim. suuriin pääkaupunkiseudun kouluihin, joita itse olen käynyt.) Elämä on vienyt serkkujani, Sotkamon kyläkoulujen kasvatteja, ympäri Suomen ja maailman, mutta sydän heillä pysynyt maailman tuulissa paikallaan. Sitä antaisin ison kiitoksen turvalliselle lapsuudelle sekä kyläkouluissa opitulle taidolle seisoa jalat maassa ja tavalle suhtautua ihmisenä kanssaihmisiin.

Tuija Peltomaa


Vieras

#42

06.11.2016 16:47

Olen itse käynyt 2. luokan Pohjavaaran koulussa ja pidin siellä opiskelusta paljon. Koulu on hyvin tärkeä siellä asuville ja opiskelu on hyvin yksilöön painottuvaa, joka on parempi kuin suuret ryhmäkoot!

Vieras

#43 Ajat muuttuu

07.11.2016 04:50

Pois vaan kyläkoulut ,ei ole järkevää ja taloudellista pitää pieniä kouluja joka kyläpahasen liepeillä enää,se ei ole nykyajan trendien mukaista.


Vieras

#44

08.11.2016 17:36

Tarvitsemme kouluja myös pienemmille paikkakunnille. Lasten koulumatkojen pituus ja paikallisen koulun ja sen myötä kyläyhteisöön positiivisesti vaikuttava yhteisöllinen kehitys on tärkeä ja kiistaton.