Ksylitolipastillit kaikille lapsille Helsingin päiväkodeissa

Vieras

24.08.2013 17:19

Minkä ihmeen takia lapsille pitäisi päiväkodissa tarjota Xylitol-pastilleja?!?
Aamuisin ja iltaisin suoritettu hampaiden pesu riittää kyllä hampaiden reikiintymistä vastaan, jos ruokavalio on muuten hyvä.
Jos välttämättä uskotte Xylitol-pastillien tehoon, laittakaa itse pastillirasia lapsen tarhareppuun.
Useat vanhemmat syöttävät lapsilleen Xylitol-purukumeja tai -pastilleja ja elävät siinä uskossa, että ne hoitavat hampaat. Lapsilta kysyttäessä saa tietää, ettei hampaita pestä aamuisin lainkaan tai iltapesu jää usein väliin.

Kunnollinen hampaiden peseminen aamuin ja illoin pitää kyllä reiät pois, jos juomana kotona ei ole limskat tai mehut ja jos lapsi ei jatkuvasti popsi makeisia, pipareita, pullaa...

Allekirjoittanut

#2 Re:

17.09.2013 09:14

#1: -

Adressin tekstissäkin viitataan ksylitolin terveysvaikutuksiin säännöllisen hampaidenharjauksen ohella, ei korvaavana. Ja yksi pointtihan tässä nimenomaan on se, että Helsingin kaupunki on kieltänyt ksylitolin jakamisen päiväkodeissa pienemmille kuin eskari-ikäisille. Vanhemmat eivät myöskään saa pastilleja päiväkotiin tuoda. Ei tässä vaadita, että kaupunki TARJOAA kaikille ksylitolipastillit vaan että niitä olisi LUPA jakaa kuten ennenkin. Se, että jossain päiväkodissa jokin asia ei toimi, ei mielestäni ole riittävä peruste kieltää sitä myös niissä päiväkodeissa, missä asia ei aiheuta ongelmia.