Vetoomus Tamara Suzin puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vetoomus Tamara Suzin puolesta.

#1 Venäläisvanhukselle haetaan jälleen lupaa jäädä Suomeen

25.06.2009 19:40

julkaistu tänään klo 14:17, päivitetty tänään klo 19:11

Kuva: YLE Anna Huittinen

825997 http://yle.fi/ecepic/archive/00121/tamara_suzi_irina_r_121608g.jpg Kuva: YLE Anna Huittinen http://yle.fi/ecepic/archive/00121/tamara_suzi_irina_r_121611g.jpg Tamara Suzi seuraa taustalla, kun tytär tutkii oleskelulupapapereita. Kuva: YLE Anna Huittinen
Tamara Souzin tytär hakee äidilleen oleskelulupaa inhimillisin perustein. Suomen turvapaikka- ja oleskelulupapolitiikassa hakijat ovat juristien armoilla.

Suomen oleskelulupa- ja turvapaikkapolitiikka koettelee monen hakijan kärsivällisyyttä. Oleskeluluvan ja turvapaikan hakijat eivät selviä pykälistä ilman juristin apua.

Kouvolassa inkerinsuomalainen tytär on hakenut äidilleen useasti oleskelulupaa perheen yhdistämisen ja äidin terveydentilan perusteella. Nyt uusi lupa Tamara Souzille on jälleen haussa, perusteluna on inhimilliset syyt.

Tamara Souzi on 10 vuoden ajan ollut välillä Suomessa, välillä Venäjällä. Tuorein bumerangi tuli keväällä Korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Souzi poistetaan maasta - vaikka hän sairastaa parkinsonin tautia ja kärsii esimerkiksi muistihäiriöistä. Tytär ei pidä menettelyä oikeana.

- Ei kukaan ole soittanut, ei kukaan halua katsoa äitiä, vain papereita, äitiään hoitava Irina Rätte sanoo.

Suomeen hakijat ovat juristien armoilla

Suomen maahanmuuttobyrokratia on tiukka. Juridisesti hakeminen on hankalaa.

Rätte haki ensin apua kunnalliselta oikeusavustajalta. Rätten mukaan auttamishaluja ei ollut. Nyt apuna on juristi, joka osasi neuvoa eri hakuperusteen.

- Pykälä 52, se on inhimillisyys, Irina Rätte sanoo.

Suomen oleskelulupa- ja turvapaikanmyöntämiskäytäntö on EU-maihin verrattuna keskivertoa. Joissakin kohdissa Suomi on tiukempi, joissakin löyhempi.

Tänä vuonna noin kolmannes hakijoista on saanut turvapaikan. Useimmat maasta poistetut ovat Dublin-tapauksia, eli he ovat jo ehtineet hakea turvapaikkaa jostain toisesta EU-maasta.

- Vaikuttaa siltä, että on olemassa porukka joka pyörii maasta toiseen. Moni maa ei hoida maasta poistamista niin kuin pitäisi. Monet näistä maista ovat EU:n ulkorajoilla, esimerkiksi Italia, Kreikka, Malta, sanoo komisario Liisa Lintuluoto Helsingin poliisilaitoksen ulkomaalaispoliisista.

Tänä vuonna Suomesta oleskelulupaa hakeneiden määrä on laskenut, erityisesti töihin tulevien osalta. Oleskeluluvan saa helpommin kuin turvapaikan.

Moni valitus johtaa päätöksen muuttumiseen

Suomen oikeusjärjestelmässä lupaa saa hakea monta kertaa ja päätöksestä voi valittaa. Yllättävän moni valitus - joka neljäs - johtaa päätöksen muuttumiseen, eli hakija saakin jäädä maahan.

- Maahanmuuttovirastolla on sisäministeriön kanssa tulossopimus, jossa päätösten pysyvyys on tuloskriteerinä. Maahanmuuttoviraston päätöksistä vain harvat muuttuvat valitusprosessissa. Jos päätös kumotaan, yleensä silloin olosuhteet ovat muuttuneet tai tilanne, sanoo maahanmuuttoviraston ylitatarkastaja Jukka Tukia.

Souzi odottaa jälleen päätöstä

Inkerinsuomalainen Irina Rätte sanoo, ettei voi muuttaa äitiään hoitamaan Venäjälle, koska Suomessa oleva poika sairastaa leukemiaa ja vaatii myös hoitoa. Jos Souzi poistemaan maasta, hän lähtee Venäjälle yksin.

- Ei tietenkään ole mukavaa, kaikki on täällä hyvin. Jos olisin siellä niin joutuisin asumaan yksin kun minulla ei ole siellä ketään, Tamara Souzi kertoo.

Inhimillisyyttä Souzin prosessissa on toistaiseksi osoittanut Rätten mielestä paikallispoliisi. Se oli ensimmäinen joka tapasi kasvotusten ja neuvoi prosessissa.

- Nyt pitää lähettää maahanmuuttovirastoon lääkärin lausunto ja äidin passi, sitten odotetaan, Irina Rätte sanoo.

YLE Kymenlaakso / Maria Stenroos

#2 YLE:n alueellisten uutisten 25.6 lähetys videona

26.06.2009 10:17

#3 Taistelu Tamara Suzin oleskeluluvasta jatkuu

29.06.2009 10:08

27.6.2009 4:00
Kouvolan sanomat

Irina Rätte esittelee, millainen mapillinen oleskeluluvan hakemiseen liittyviä dokumentteja hänen äidilleen Tamara Suzille on vuosien aikana kertynyt.
Kuvaaja: Lauri Vuorenmaa
Irina Rätte ei aio luovuttaa, vaan hakee uudelleen äidilleen lupaa jäädä Suomeen. Nyt inhimillisin perustein.
HELENA VAITTINEN

KOUVOLA. Suomalainen perhekäsitys on suppeampi kuin monissa muissa maissa. Venäläiselle äidilleen Tamara Suzille Suomesta oleskelulupaa hakeneelle Irina Rättelle selvisi alkuvuodesta karulla tavalla, miten suppeaksi laki perheenjäsenten piirin Suomessa määrittää.

Oleskelulupaa haettiin perhesiteen ja 80-vuotiaan äidin heikentyneen terveydentilan perusteella. Korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti edennyt hakemus kuitenkin evättiin.

- Äiti on minun perhettäni. Hän ei pärjää yksin, vaan tarvitsee paljon apua jokapäiväisissä toimissaan. Jos hänet lähetetään Venäjälle, hänet lähetetään suoraan kuolemaan, Irina Rätte sanoo.

Tämän tietäen hän pani jo keväällä vireille uuden hakemuksen oleskeluluvasta.

Koska kunnallinen oikeusavustaja oli haluton jatkamaan juttua, hän otti avukseen helsinkiläisen juristin, jonka tiesi auttaneen vastaavassa tilanteessa muitakin.

Tällä kertaa oleskeluluvan hakuperusteena ovat yksilölliset inhimilliset syyt.

- Nyt Maahanmuuttovirasto on pyytänyt uuden lääkärinlausunnon ja äidin passi on lähetettävä maanantaihin mennessä.

Vaikka joku on ollut tietävinään, että passin pyytäminen tietää hyvää, Irina Rätte pelkää pahinta.

- Mitäs jos ne ilmoittavat, että äiti saa passinsa takaisin vasta rajalla?

Inkerinsuomalainen Irina Rätte on asunut Suomessa jo 15 vuotta. Hän on Suomen kansalainen.

Tamara Suzi haki oleskelulupaa Suomesta jo 1990-luvun lopulla asuessaan täällä inkerinsuomalaisen puolisonsa kanssa. Edouard Suzi kuoli kesällä 1999 Kouvolassa. Sen jälkeen Tamara Suzi sai omaan hakemukseensa kielteisen päätöksen.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana hän on ollut välillä Suomessa, välillä Venäjällä. Nyt yksin matkustaminen on muun muassa Parkinsonin tautia ja muistihäiriöitä potevalle vanhukselle täysin mahdotonta.

Irina Rätte ihmettelee, miksi lupa-asioita käsittelevät eivät ole kertaakaan halunneet tavata hänen äitiään tämän kehnon kunnon todetakseen. Edellisestä puhelinsoitostakin on jo vuosia.

- Äidin hakemuksissa on toistamiseen todettu, että kaikki hänen elossa olevat sukulaisensa ovat Suomessa. Minä olen luvannut pitää huolta hänestä ja teen sen mielelläni, kunhan vain saan siihen mahdollisuuden. Sukulaiset ja tuttavat auttavat meitä monin tavoin.

Viktoria Frolova
Heinola

#4 Mielenosoitus

15.07.2009 15:15

Toivon, että mielenosoitus auttaa Tamara Suziakin, aivan hirveä tilanne heillä on.