Helsingin Sanomien shakkipalstan puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Helsingin Sanomien shakkipalstan puolesta.

Stefan Hörhammer
Helsinki

#1 Kannanotto

30.10.2009 21:19

Olen ilmoittanut Helsingin Sanomien asiakaspalautteeseen, että Tilitoimisto Hörhammer Oy irtisanoo pitkäaikaisen Helsingin Sanomien kestotilauksemme.
Lehtitilauksemme päättyy 15.11.2009. Terveisin Stefan Hörhammer
Veli Vehkalahti
Lahti

#2 Kannanotto

01.11.2009 22:09

Olen ilmoittanut Helsingin Sanomien asiakaspalautteeseen lehtitilaukseni
päättyneeksi 15.11.2009. Terveisin Veli Vehkalahti.


markku torvi
salo

#3 Hesari aikoo lopettaa shakkipalstan

02.11.2009 19:53

Parikymmentä vuotta minulle tuli hesari vain sen takia että siinä oli hyvä shakkipalsta.
Eeva Raaste
Helsinki

#4 Shakkipalstan lopetus?

03.11.2009 11:36

Vastalauseena shakkipalstan lopetukselle olen lopettanut tänään Helsingin Sanomien monivuotisen kestotilaukseni. Pahoitellen Eeva Raaste
Jaakko Kivimäki
nokia

#5 Kannanotto

20.11.2009 20:37

Olen ilmoittanut Helsingin Sanomien asiakaspalautteeseen, että SVA-Konsultointi Oy irtisanoo pitkäaikaisen Helsingin Sanomien kestotilauksemme.

Terveisin Jaakko Kivimäki
Eeva Raaste
Helsinki

#6 HSn mielipidesivulle aiottua

26.11.2009 07:53

Siltä varalta ettei HS julkaise tätä, kirjoittajan valtuuttamana kopioin kirjeen tähän - "yksi kaikkien - kaikki yhden puolesta!" - Eeva Raaste

HERRA TOIMITTAJA! /Mielipide tai Lyhyesti -palstalle, julk.vapaa: heti/
/Versio II; tallennettu .doc tallennusmuotona/

Shakkipalsta HS:n uudistuksen kourissa

HS on 120-vuotisessa vaelluksessaan tekemässä uudistuksia, joiden sopisi olevan peräti parannuksia. Teknisesti ja taitollisesti näin näyttääkin tapahtuneen, mutta sisällöllisesti ei. Onko todellakin lähes 90 vuotta meitä lukijoita palvellut shakkipalsta uhassa tulla poispudotetuksi?
Tämä tieteenä, taiteena ja urheiluna profiloituva harrastemuoto on viime vuosikymmeninä kokenut todellisen suosion buumin, ja sitä opetetaan Suomessakin jo monessa koulussa - se siis kerää nuoret yhteen. Ikäihmisille se toimii tehokkaana dementian vastustajana. Ja siltä väliltä - shakki kasvattaa suosiotaan kaiken ikäisten ja molempien sukupuolten keskuudessa.
Vaikka shakki on kamppailulaji, kahden osapuolen välinen koitos, on sillä voimakkaasti yhdistävä luonne ja yhteisöllisyyttä edistävät vaikutukset, jotka ulottuvat kansainvälisyyteen. Shakin kieli on yhteinen, ja niin se myös yhdistää harrastajiaan kaikkialla maailmassa.

HS on ansiokkaasti edistänyt shakin popularisoitumista taitavien toimittajiensa kautta. Itse olen seurannut HS:n shakkipalstoja nuoruudestani nykyikään noin 60 vuoden ajan eli kahden ansiokkaan shakinpelaajan ja -toimittajan kausina (Osmo Kaila, Eero Raaste). Palsta on näiden tekijöiden käsissä sekä elänyt ajassaan että uudistunut. Se on ennen kaikkea pystynyt tarjoamaan tavalliselle shakinharrastajalle kiehtovaa ajankulua, innoitusta arkielämän keskelle.

Tänä syksynä koulun aloittanut tyttärenpoika on myös innostunut shakkiin, ja olen opettanut hänelle vähän ja jotain pelaamisen alueelta sekä mm. shakin siirtojen kuvauksen. Äskettäin totesin yllättyneenä, että poika ei vielä osaakaan lukea. HS:n shakkipalstaa hän sen sijaan seuraa jo sujuvasti.

Toivon, että HS maamme johtavana lehtenä jatkaisi sivistysvaltiomme arvoisella tavalla myös shakin esillä pitämistä palstoillaan.

Yrjö Höysniemi
Kirkon ulkomaanavun pääsihteeri emeritus
Tavallinen shakinharrastaja
Helsinki
Juhani Pajula
Vieras

#7 Helsingin Sanomien shakkipalstan puolesta

17.06.2010 18:10

hesarin tilaus on katkolla...

Jussi

Hannes
Vieras

#8 Outoa !

17.10.2010 11:38

Olen v 1969 lähtien mielenkiinnolla seurannut HS:n shakkipalstaa. Osallistuimme Savitaipaleen Shakkikerhosta joukolla Eeron simulttaaninantoon Kaukaan Marttalassa Lappeenrannassa hänen saavutettuaan shakkimestarin arvon. Hän kävi Lauritsalan lukiota ja minä Savitaipaleen lukiota. Hän oli aloittanut 5 vuotiaana shakin peluun isänsä valmentamana, minä lukiossa luokkakaverini innostamana. Noista ajoista olen mielenkiinnolla seurannut Eeron menestystä ja hänen ylläpitämäänsä shakkipalstaa.

Miksi HS on lopettanut shakkipalstan ?