Vetoomus Betaniankadun päiväkodin puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vetoomus Betaniankadun päiväkodin puolesta.

#1 Seuraavaksi opetuslautakunnan lausunto

28.01.2010 18:39

Lakkautusesitys palautettiin lausunnon pyytämistä varten
Turun päiväkotien kohtalo jäi auki

Turun Sanomat 28.1 2010 08:12:37

Turun peruspalvelulautakunta ei vielä tehnyt ratkaisua virkamiesten esittämästä viiden päiväkodin lakkauttamisesta. Lautakunta päätti palauttaa päivähoidon toimitiloja koskevan esityksen ja pyytää siitä opetuslautakunnan lausunnon.

Peruspalvelulautakunta jatkaa asian käsittelyä saatuaan haluamansa lausunnon. Jos alkuperäinen ehdotus toteutuu, se vähentää kaupungin päiväkotipaikkojen määrää noin 200:lla.

Ensi elokuussa on tarkoitus lakkauttaa esityksessä mainitut Inspehtorinkadun, Kotkankadun, Kämnerinpolun, Betaniankadun ja Jäkärlän Puistokadun päiväkodit.

Käytännössä kaupunki irtisanoisi päiväkotien vuokrasopimukset. On mahdollista, että kaupungin toiminnan lakattua samoihin tiloihin perustetaan yksityinen päiväkoti. Esimerkiksi Kotkankadulla jatkanee yksityinen hoitopalvelujen tuottaja, jos tarha päätetään lopettaa.

Betaniankatu 1A:n, 1B:n ja 2:n lakkauttamista perustellaan sillä, että alueen muista päiväkodeista löytyy paikkoja lopetettavan päiväkodin asiakkaille.

Päiväkotien alasajot vähentäisivät kaupungin päiväkotien työvoimatarvetta 25 henkilötyövuoden verran. Ketään ei irtisanottaisi, mutta tilapäisiä työsuhteita ei jatkettaisi. Kaupunki laskee säästävänsä vuokratilojen irtisanomisilla 390 000 euroa vuodessa.

MATTI ARVAJA

#2 Mette Karlssonin blogipäivitys 10.2.2010

10.02.2010 20:08

Mette Karlsson

Päivähoitoautokauppa
10.02.2010 - 19:11

Päiväkotilakkautukset olivat tänään opetuslautakunnan käsittelyssä. Asia palautettiin yksimielisesti, koska lautakunta katsoi, ettei käytettävissä ollut riittävästi tietoa lausunnon antamiseen. Lisätietoa haluttiin mm. ko. päiväkotien vuosittaisista ilmoittautumismääristä, alueiden lapsiluvuista, sekä siitä, onko kouluissa valmiuksia (tiloja, ulkoilupaikkoja) ottaa 5-6 -vuotiaita lapsia esiopetukseen.

Varhaiskasvatuksen tulosalueen johtaja vastaili kysymyksiin melko ylimalkaisesti, mm. alueiden lapsilukujen sijaan kuulimme koko kaupungin alle kouluikäisten määrän. Kysymykseeni miten päiväkotien henkilökuntaa ja lasten vanhempia on kuultu sain vastauksen, että Betaniankadun yksikön kohdalla yhteydenpito jäi vähäiseksi, koska tulosalueen budjetti tuli tietoon hyvin nopeasti ja saman tien ryhdyttiin säästötoimenpiteisiin. Siis budjettikiireen vuoksi ei ole suoritettu tiedotusta vanhemmille, tai asianmukaista yhteistoimintamenettelyä henkilökunnan kanssa.

Värikkäänkin keskustelun aikana perättiin mm. sitä, miten paljon tulevia veronmaksajia Turku tällä päätöksellä menettää. No, eihän sellaista osaa ennustaa kukaan. Mutta tulosalueen johtajan mukaan päiväkotien lakkautukset eivät ole syy siihen että lapsiperheet muuttavat pois Turusta. Poismuuton syy on kuulemma tonttipula. Totta varmasti sekin, mutta tuskin päiväkotien alasajo tänne ainakaan lisää lapsiperheitä houkuttaa, vaikka kuinka syyttäisimme kaavoituspolitiikkaa!

Keskustelussa yksityistämisen eduista ja haitoista eräs lautakuntalainen piti yksityisten palveluntuottajien tuomaa kilpailua hyvänä asiana, ja vertasi sitä bisnesmaailmaan. ”Jos auto on liian kallis, eikä sitä siksi osteta, myyjä laskee auton hintaa.” Pakko sanoa, että Turun opetuslautakunta on melko heikossa jamassa, jos jonkun mielestä autoja ja lapsia voi tällä tavalla rinnastaa.

Asiaan palattaneen opetuslautakunnan kokouksessa 10.3. Päiväkotien epätietoisuus siis jatkuu.
Adressin tekijä

#3 Ryhmäkokoasiaa Liisa-Keltikangas Järvinen, julk. Helsingin sanomat!

11.02.2010 09:32

Isot ryhmät aiheuttavat hoitolapsille stressiä ja aggressiota
28.2.2009 18:25
A A Samuli Leivonniemi

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.

Sähköposti Samuli Leivonniemi
Helsingin Sanomat

Päiväkotien isot ryhmäkoot aiheuttavat pienille lapsille aggressioita, levottomuutta ja keskittymiskyvyttömyyttä, joista kärsitään vielä kouluiässäkin.

Helsingin yliopiston psykologian professorin Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan tutkimustulokset tästä ovat selviä ja vankkoja.

"Suurissa päiväkotiryhmissä on liian paljon touhua, melua, kontakteja ja virikkeitä. Monet tutkimukset osoittavat, että alle kolmivuotiaiden lasten stressitaso voi jo iltapäivällä olla niin korkea, että puhutaan selkeästä sairastumisriskistä."

Keltikangas-Järvisen mukaan nykymallin mukainen päivähoitojärjestelmä ei ole lapsen kehityksen kannalta hyvä. Parasta olisi, jos lasta hoidettaisiin kotona 1,5-vuotiaaksi asti. Seuraavat puolitoista vuotta paras paikka olisi perhepäivähoidossa.

Päiväkotikin kelpaisi, jos siellä olisi yksi pysyvä hoitaja, yksi huone ja neljä tai viisi lasta.

"Ilmeisesti on taloudellisesti mahdotonta rakentaa päiväkoteja, joissa olisi näin pieniä ryhmiä. Mutta alle kolmevuotiaan kyky hallita ympäristöään rajoittuu muutamaan, enintään viiteen lapseen."

Kolmevuotiaasta esikouluikään sopiva ryhmäkoko olisi 8–10 lasta. Esikoulussa se voi lähentyä jo pientä luokkaa.

Ongelmallisia ovat myös lasten pitkät hoitopäivät. Keltikangas-Järvisen mielestä yhteiskunnan pitäisi taipua nykyistä paremmin siihen, että lapsia voitaisiin pitää hoidossa paljon lyhempiä aikoja. Kansainvälisissä tutkimuksissa riskiluokittelu päättyy usein jo 28 viikkotuntiin.

"Meillähän kaikki lapset ovat riskiryhmässä. Kaikki mitä voidaan vähentää lapsen pitkistä päivistä, on lapselle hyväksi", Keltikangas-Järvinen sanoo.

"Eivät nämä mitenkään kohtuuttomia vaatimuksia ole hyvinvointiyhteiskunnalle."