Terveyspalvelua Turkin turistille

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Terveyspalvelua Turkin turistille.

Vieras

27.05.2012 23:29

miksi tämmöinen asia voi vielä v.2012 olla hoitamatta. hei päättäjät maapallo pienenee koko ajan mitä tapahtuu teidän aivoillenne?
pirkkopet

#27 Täydentäkää ja korjatkaa aloitetta vetoomuksesta, kiitoksin

11.07.2012 23:09

Alanyan suomalaiset ry Aloite
Ulkosuomalaisparlamentille 12.7.2012

Alanyan suomalaiset ry esittää aloitteenaan ulkosuomalaisparlamentille suomalaisten terveyden hoidon järjestämistä Turkissa.
Yli 20 maata on sopinut kansalaistensa terveydenhoidosta heidän lomamaassaan Turkissa. Sopimuksia on tehty 1950 -luvulta alkaen Iso-Britannian aloittaessa kansalaistensa terveysturvan järjestämisen.

Suomalaisten matkailu Turkissa liikkuu sadan tuhannen matkailijan seutuvilla ja loma-asuntojen hankinta on räjähdysmäisesti kasvanut, kiinteistövälittäjä arvioi pelkästään Alanyan seudulla olevan 3000 asuntoa suomalaisten omistuksessa. Suomalaisten yhdistys saattaa olla Alanyan seudun suurin yli tuhannella jäsenellään sekä se on Välimeren seudun suurimpia.

Terveydenhoidon käytön suurin ongelma on suomalaisten osalta kieli, arviolta 80 prosenttia osa-aikaisista oleskelijoista pystyy asioimaan vain suomen kielellä. Terveydenhoidon julkista palvelua tarjotaan lähinnä turkin kielellä. Matkavakuutus suo tulkkipalvelun, mutta osa oleskelijoista jää matkavakuutuksen ulkopuolelle useasta syystä. Ikäraja tulee vastaan eläkeläisillä. Krooniset sairaudet estävät joko vakuutuksen saannin tai korvauksen. Myös toistuva oleskelu samassa kohteessa estää matkavakuutuksen lisäkuukausien ostomahdollisuuteen.

Kuitenkin osa-aikaiset oleskelijat maksavat edelleen veronsa ja muut maksut Suomeen. Turkissa on nuorta työkykyistä väestöä valmiina tarjoamaan iäkkään tarvitsemaa hoivaa, jos se saataisiin valtioiden välisin sopimuksin järjestettyä viralliseksi. Terveydenhuollon järjestäminen on perusedellytys, jotta terveydellisistä syistä leppeään ilmastoon hakeutuvat voivat oleskella talviajan ulkomailla. Turkki tarvitsee palveluidensa käyttäjiä ja suomalaiset tarvitsevat leppeän ilmaston. Valtiomme etu on, että vapaaehtoiset ovat poissa kuormittamasta päivystyksiä sekä myöhentämässä kroonikkopaikkojen käyttöä. Turkin ikärakenne on nuorisopainotteinen kun taas Suomen ikärakenne päinvastainen. Lisää näkökantoja käy ilmi osoitteessa www.adressit.com/terveturisti.

Alanyan suomalaiset ehdottavat ulkosuomalaisparlamentille toimenpiteisiin ryhtymistä pitkään Turkissa oleskelevien suomalaisten terveydenhuollon järjestämiseksi kummankin maan edun vuoksi räjähdysmäisesti kasvaneen matkailun ja osa-vuotisen oleskelun takia.

Alanyan suomalaiset ry
Pirkko Etelävuori
p.etelavuori@gmail.com

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

12.07.2012 03:38

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

12.07.2012 13:51

Tätä mieltä

01.08.2012 15:53

Menkää Espanjaan niin ei tarvi valittaa.
suomes ei oo terveydenhoitoo

#31 vasemmiston piti sit romuttaa suomen terveys hoito somalian sivistyneelle tasolle !

10.05.2020 14:23

☣

V ittuuks teijä turk terveys palveluista ku ei saa suomalainen hoitoo omiin tartunta tauteihinsa

*Ei mikään ihme et kaikki vetää ilman kumii nykyään ku kaikil on jo kupat hivit ja streptot nii ei oo enää mitään välii... ;(