SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

kristiina poutanen
mynämäki

/ #135 kumpi oli ensin muna vai kana?

16.10.2007 13:58

Terveisiä vaan täältä etelästä!Alkaa jo tämä koko susi-hässäkkä ottamaan aivoon!Asumme suomessa ja sudet kuuluvat luontoomme.ja kyllä,uskokaa tai älkää,sudenkin on syötävä.Joten ehkä meidän pitäisi huolehtia myös susien saaliseläimien suojelusta.Jos ruokaa ei löydy,korvikkeeksi käy hyvin naapurin koira tai kissa.Susi ei mielellään tule pihapiiriin ellei sen ole pakko. Ja itse olen sitä mieltä että jos voidaan todistaa jonkun suden olevan todellinen häirikkö,se puolestani voidaan lopettaa.Häirikkösudeksi nyt vain miellän eläimen joka on selkeästi päästään vialla,mikä ei voi olla hyväksi laumallekkaan.Ikävä kyllä annetut suudenkaatoluvat yleensä käytetään väärin.Tähtäimessä on yleensä johtaja-susi jonka lopettaminen ei tuo muutakun lisää murhetta.Silloin lauma hajoaa ja tulee näitä yksinäisiä tallustajia jotka saavat enemmän tuhoa aikaan kuin yksi lauma. Asun alueella jossa tiedetään liikuskelevan iso susilauma.Minua ei tämä häiritse pätkääkään.Hirveä meteli täällä oli viime talvella kun susi vei vastasyntyneen vasikan.Ihmekkös tuo!Jos minulla olisi lehmä jonka tietäisin kohta poikivan,ottaisin sen ehkä sisälle.Jotenkin kuvittelisin tuollaisen tapahtuman kiinnostavan saaliseläimiä..
Ja kyllä minulla on myös koiria.Meilläpäin koirat otetaan sisätiloihin pimeän tultua.Yhdenkään koiran en tiedä viettävän öitään ulkona.Kissat nyt tietysti viihtyvät ulkona öisinkin ja sille ei sitten vain mitään voi jos susi sattuu yöllisillä reissuilla vastaan tulemaan.Ja mitä tuohon pohjoisten porukoiden poronviljelyyn tulee niin mahtaisikohan olla niin että viljelyä on jo liikaa jos susi ei löydä muuta saalistettavaa kuin porot..