SUOMELLE OIKEUS PÄÄTTÄÄ ITSENÄISESTI SUSIKANNASTA

Matti Virtanen
Lappeenranta

/ #136 Adressin vastustajilla perusteet vähissä?

16.10.2007 16:15

Keskusteluja lukiessani susien puolustajat ovat jauhaneet jatkuvasti samoja perusteluita sille, miksi susia pitäisi suojella. Yleisin peruste taitaa olla, että "susi kuuluu Suomen luontoon".
- Niin kuuluu, eikä se sieltä ylimääräisillä kaatoluvilla mihinkään häviä. Kyse on vain siitä, että Suomi saisi itsemääräämisoikeuden susiasioihin. Ei se sitä tarkoita, että sudet teloitetaan täältä yksi kerrallaan, vai tarkoittaako? Mielestäni Suomen riistanhoitoyhdistykset ym. ovat pystyneet tähänkin mennessä pitämään eri lajien kannat varsin hyvin kohdillaan. Jokainen metsästäjä tietää mitä tarkoittaa "kestävän käytön periaate". Ja sitäpaitsi Suomella sattuu olemaan "muutamia" kilometrejä yhteistä rajaa Venäjän kanssa ja siellähän niitä susia riittää. Susilta ei ole ennenkään tietääkseni viisumeja tai passeja kyselty.

Siihen, että sudet vaikeuttavat tai jopa tuhoavat joidenkin ihmisten elinkeinon, en ole lukenut yhdeltäkään adressin vastustajalta mitään vastakommenttia. Esim. poronhoitajat ovat tähänkin mennessä saaneet tietynlaisia erityislupia, kuten moottorikelkan kyydissä aseen kuljettaminen ja erilaisten, muualla rauhoitettujen lajien ampuminen, jos ne häiritsevät elinkeinoa. Milletahansa muullekkin lajille voi hakea kaatolupaa rauhoitusaikana, jos vain osaa esittää riittävät perustelut ja lajin kanta kestää tämän. Tietenkään lupien saaminen ei ole ollenkaan varmaa. Miksi susi ei kuulu tähän, vaikka se on käytännössä pedoista pahin? Miksi EU:n pitää päättää näistä asioista Brysselissä, missä ei susia ole?

Pari päivää sitten useiden edeltävien tapahtumien lisäksi Lemillä susi tappoi 8 aitauksessa ollutta lammasta. Neljä niistä oli tapettu samantien ja toiset neljä olivat niin pahasti raadeltuja ja kärsineitä, että ne oli lopetettava. Lampaiden omistaja epäili suden opettaneen pentujaan saalistamaan ja tappamaan. Jonkun on elettävä niistä lampaista, susista ei elä kukaan! Vai pitäisikö Suomen lopettaa maatalous omalla maallaan ja tilata kaikki tarpeensa ulkomailta, ollen näin entistä riippuvaisempi muista maista? Ääriesimerkkinä, mitä kävisi sotatilanteessa, kun ei ruokaa saisikaan?

Vielä asiaa omista lemmikeistä. Monet sanovat, että "mitä sitten jos koira menee?" Ei se ole suden syy jos se ei löydä muuta ruokaa." Kyllä on, sillä muuta ruokaa on. Sudet ovat oppineet, että kotipihoista saa vaivattomasti ilmaista ruokaa. Tähän vielä, että mikään aita ei auta tilannetta. Onhan se jo monesti nähty kun susi tappaa lampaat tai kanat aitauksista. Sitäpaitsi mitä hienoa on asua maalla jos ei voi edes koiraa enää pitää vapaana?

Kiitos kun jaksoitte lukea tämän vuodatuksen.