Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

paviljonki purkuun

/ #226 Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

25.02.2013 13:41

Miten tämä juttu menikään?

Alkutilanteessa ja muistutuksissa mainitaan jalkakäytävällä kovaa pyöräilevät, jotka luonnollisesti ovat väärässä paikassa, koska eivät ilmeisesti uskalla ajaa liikenteen mukana. Pyöräilijöitä ei kuitenkaan haluta pois jalkakäytäviltä omalle kaistalleen/tielleen, vaan valitsemaan vanha jo uutena väärään paikkaan toiteutettu pidempi reitti (eli jatkossakin ne samat ilkeät pyöräilijät vaanisivat niitä samoja jalankulkijoita).

Lastaavat ja lossaavat (purkavat) autot ovat vuosikaudet seisseet luvatta jalkakäytävillä koko kadun mitalla, vaikka liikennemerkeillä kielletään kadulla lastaus tai lossaus vain 7-9 ja toiseen suuntaan 15-18, joten niiden oikea paikka olisi ollut kaikki nämä vuodet (mukaan lukien tämä päivä) vain ajoradalla. Nyt tätä ilkeää pysäköintiä halutaan käyttää argumenttina pyöräkaistojen ja sitä myöden osittain kaventuvan jalkakäytävän vastustamisessa. Siis mitä te oikeasti haluatte? Autot oikeisiin suunniteltuihin lastipaikkoihin, joita olisi jatkossa poikkikatujen aluissa (ilta, viikonloppuina ja yöaikaan asukaspysäköintipaikkoina), vai edelleen samaa tukkimista jolloin rollaattori-ihmiset ohittavat autot kadun kautta (siis jo nykyisellä leveydellä tätä tapahtuu esim. Sammonkadun Siwan kuorma-auto tukkii harvasen päivä koko jalkakäytävän, mutta Sammonkadulle tai ajoradalle sitä ei vaadi kukaan. Miksi?

Sitten teitä huoletti toisen autokaistan kavennus ja siitä aiheutavat ruuhkat. Kapasiteettia ei saa heikentää. Tällä suunnitelmalla lisätään ruuhkia, niinhän te sanoitte. Yleiskaavatilaisuudessa (Laiturilla) eräskin setä kertoi sairaskohtauksesta, joka olisi ollut kuoleman vakava jos ambulanssi ei olisi päässyt ruuhkaisuuden takia osoitteeseen. Yksi ajokaista ei ikinä olisi tullut kysymykseen, vaan liikenteen pitää KULKEA!. Nyt kun liikenne tulee lisääntymään Jätkasaaren takia (vieläkin suuremmat neliöhinnat) ja asialle varaudutaan, nyt itketään asuntojen arvonlaskusta ja lisäliikenteestä aiheutuvaa haittaa. Siis kumpaa te haluatte: kaupunkimaisempaa vähäliikenteistä tilaa, joka aika ajoin ruuhkautuu; vai kaksikaistasta ruuhkatonta (en todellakaan voi luvata) ajoväylää, missä vielä suuren leveyden vuoksi ajetaan poikkeuksetta ylinopeutta (tämän hetken tilanne)?

Sitten tuli tämä yöpysäköinnin poistaminen. Niitä ei saa poistaa, menee 250 paikkaa (näin mainittiin muistutuksissa). Nyt kun ne poistetaan, tästä tulee läpiajoväylä ja liikenne kasvaa. Kyse on siis ilta kuuden ja aamu seitsämän välisesti ajasta, jolloin jatkossa liikenteelle on varattu kaksi kaistaa; mistä nämä suuret läpiajomassat tulevat? Ja onko Mechelininkatu tällä hetkellä (n. 30 000 ajoneuvoa/vrk) hiljainen asukaskatu?

Mä olen täysin pudottut kelkasta - tai autosta... tai fillarista.

Miksi kukaan ei ole huomannut positiivisia asioita? Esim. viihtyisän keskihiekkatien jatkuvuutta on suunnitelmassa tuntuvasti parannettu. Jatkossa jokaiselta pätkältä seuraavalle pääsee yksillä valoilla (tällä hetkellä pituussuuntaiset suojatiet puuttuvat, joten jatkuvuus vaatii kolme (3) liikennevalosykliä).

Pyöräily-ympäristö kohentuu selvästi, joka tulee nostamaan alueen arvostusta, houkuttelevuutta ja sitä myöden myös neliöhintoja. Jatkossa pyöräilemään kykynevät voivat fillaroida töölöntorille kahville ja Mechelininkadun palveluihin pääsee kätevästi myös pyörällä.

Uudet puut ovat kallis investointi, jota varmaankaan kukaan ei tee ilkeyttään.

Pysäkkiparin siirrossa toiset häviää, mutta toiset voittaa.

Muuta:

Muistutuksiin lobbarit ovat keränneet nipun nimiä, jotka eivät määrällisesti edusta missään nimessä koko taloyhtiötä. Loput asukkaista ovat ilmeisesti hankkeen kannalla? Taloyhtiössä vallitseva demokratia (enemmistö päättää) ei anna vielä lupaa muistutuksen tekoon taloyhtiön nimissä, vaan jokainen henkilö tekee ne omissa nimissään joko ryhmänä tai yksittäin. Mainittiinko muistutuksen teko yhtiökokouksessa tai mahdollisessa koolle kutsutussa ylimääräisessä yhtiökokouksessa? tai hallituksen kokouksessa. Jokatapauksessa jostain pöytäkirjasta asia pitäisi löytyä.

Kuuluuko isännöitsijän toimenkuvaan nykyään poliittisten muistutusten kirjoittaminen? varsinkin, kun koko taloyhtiö ei ole samaa mieltä. Entä osakkeenomistajien yhdenvertaisuus, toteutuiko se? ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599#a1599-2009 ) 10 §.

Asiaa on valmisteltu kolme vuotta, mutta nyt kaikkitietävät eivät ole nähneet siitä vilaustakaan.

Kaikki pyöräilijät eivät ole Vihreiden jäseniä tai kannattajia.

Kaikki autoilijat eivät ole kokoomuslaisia ja julkista käyttävät eivät ole vasemmistolaisia?