Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

/ #236 Re: Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

26.02.2013 10:49

#228: Enemmistödemokratia on poikaa - Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

No sehän on hyvä että demokratia toteutui.

Viisipäisessä hallituksessa kolmen kanta ratkaisee ja kaksi muuta on todellakin oikeutettuja jättämään eriävän mielipiteen ja sitä pitää niiltä vielä erikseen kysyä, mikäli eivät osallistu hallituksen kokoukseen. Kolmepäisessä kahden kanta ratkaisee (se on aika pieni otos siitä mitä mieltä asukkaat ovat). Mutta kun kerran tiedät paremmin kuin minä, niin kerrotko yksinkertaisesti hallituksen toimivallan? mitä päätöksiä he ovat oikeutettuja tekemään: päätöksiä pienistä korjauksista ja huolloista, nimittämään ja erottamaan isännöitsijän, muuta? Ja entä jos jokin erimieltä olevista olisi pyytänyt isännöitsijää tekemään muistutuksen, olisiko hänen yhdenvertaisuuden nimissä pitänyt se tehdä? Vaikka esim. juuri tuo Mechelininkatu 17, olisiko isännöitsijä kirjoittanut eriävän mielipiteen hallituksen jäsenen sitä pyytäessä?

Tuomiojan lobbaama muistutus oli huomattavasti oikeaoppisempi. Siinä ei puhuttu talon puolesta, vaan "me allekirjoittaneet" olivat sitä mieltä. Kun Mechelininkatu 17 hallituksen jäsen oli itse jättänyt eriävän mielipiteen. Siinä taloyhtiössä saatetaan jopa keskustella tästä asiasta seuraavassa yhtiökokouksessa: "leimasiko muistutus kenties talon mainetta?" Muissa as. oy:ssä "hallituksen nimiin" isännöitsijän kirjoittamia muistutuksia ei varmaankaan kommentoida, ovathan hallituksen kokousten pöytäkirjat salaisia muille asukkaille. Luottamus (sekä vastuuvapaus) mitataan seuraavassa jäsenten äänestyksessä.

Oligarkkien aika voisi olla jo ohi.

Keskinurmikkoon ja sen pyöräiltävyyteen: Pyörätaskuilla sinne siirtyminen punaisten valojen aikana olisi toki mahdollista, mutta vihreillä valoilla ja sieltä poistuminen olisi todellista hasardia. Turvallisuuden tunne siellä pyöräiltäessä muuttuu totaaliseksi turvattomuudeksi ja pahimmillaan onnettomuuksiksi seuraavassa risteyksessä. Tilanne on hieman sama kuin Munkkiniemen puistotien väylässä: pyöriä ei haluta pyöräkaistoille, vaikka jalankulkijat pelkäävät pyöräilijöitä (ja päinvastoin). Lisäksi jatkuvuus ja saavutettavuus rajautuu vain risteysalueille, jolloin sinne haluava joutuu taluttamaan pyöräänsä seuraavaan yhtymäkohtaan, mikäli ei uskalla ajoradalla ajaa ja siitä siiryä kahden kaistan yli keskelle. Jalkakäytävällä ajo olisi jälleen arkipäivää. Mukamas hyvä reitti keskellä, mitä kukaan ei käytä. Tulevaisuudessa Munkassa järjestely on toivottavasti eri.

Mutta miksi ihmiset eivät viihdy Mechelininkadun keskihiekkatiellä? Onko siellä yhtään penkkiä? (vastaus: ei) Voiko sieltä siirtyä seuraavalle pätkälle helposti? (vastaus: ei), mitä siellä on? lasinkeruupiste, miksi? Voisiko se olla jossain oikeassa liikenteen solmukohdassa esim. kaupan edessä? (vie mennessä - tuo tullessa) Mutta jos verrataan Tukholmaan, niin niillä on penkit, roskikset, tilataidetta, vesipostit, pyöriltä kielletty liikennemerkit (jalkakäytävä -merkki),.. Miksi Helsinkiin ei saataisi samaa? Kuvat puhukoon puolesta: Helsinki http://goo.gl/maps/pLc5l ja Tukholma (huom! pyörätie vasemmassa reunassa ja pyörätasku, puskan takana tilataide ja kuvaa kääntämällä vesiposti/juoma-automaatti)http://goo.gl/maps/zA5Pc

Onko ytlk:n kokouksen tulos jo selvinnyt?