Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

jänishousu
Vieras

/ #668

07.02.2011 18:35

En ollenkaan kadehdi tämän vastuulääkärin hommaa. Saattaa olla pientä painetta suunnasta jos toisesta. Huomattavaa tässä on, että vastuulääkäri vahvistaa että Matin raportoimat sopimusrikkomukset ovat todellisia. Mattiin on tässäkin asiassa voinut luottaa. Vähän toista mieltä voisi olla näiden lausujista:
- Meillä on kokemusta uusien toimipisteiden avaamisesta ja kaikesta mitä siihen liittyy. Valmistelutyö on aloitettu nytkin hyvissä ajoin, joten kaikki varmasti sujuu suunnitellun mukaisesti.
- Lääkärijohtoisella isolla yhtiöllä on paremmat voimavarat suunnittelun lisäksi varsinaiseen toimintaan.
Edut näkyvät alkaen hankinnoista toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Ja kun yhtiössä on väkeä paljon, toimintavarmuus on kohdallaan.
- Kaikki on kunnossa, joten ei tarvitse pelätä. Tarvittavat henkilöt on rekrytoitu ja työ kiinnosti laajasti
- Kaikilla uusilla työntekijöillä on kokemusta ambulanssista ja asianmukainen koulutus.
- Rekrytoidut ovat kotoisin Tornion lähialueelta.
- Hakemuksia tuli niin paljon että piti tehdä harkintaa ketä otetaan ja ketä ei.

Eikö viimeistään nyt turhien puheiden aika ole ohi? Sopimuksen irtisanomisen uhalla tulisi virallisesti vaatia sopimuksen noudattamista ja välitöntä ylipitkistä vuoroista luopumista.

Vastineessa ja sen käsittelyssä on mielestäni kolme huomionarvoista asiaa.

Kohdat 1-4 Totta

Kohta 6. Paikallistuntemusta ei ole rutiininomaisesti testattu. Jos lautakunta sitä haluaa, tulee se toteuttaa ulkopuolisen toimijan toimesta.

Ja erityisen huomionarvoinen on kohta 5 - Totta. ... Olen ilmaissut Med Groupille huoleni ylipitkistä vuoroista, mielestäni ne vaarantavat potilasturvallisuutta. ... Ylipitkät vuorot ovat ehdottomasti ongelma.

Ja mitä ehdottaa perusturvajohtaja:
Sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedoksi ensihoidon vastuulääkärin antaman vastineen.

Eli hänen mielestään se että sopimusta rikotaan ja sopimuksen valvonta laiminlyödään ei ansaitse muita toimia kuin merkitä asia tiedoksi.

Pienenä muistutuksena A-studio, sairaaksi kilpailutettu sairaankuljetus
Pitkillä työvuoroilla on saattanut olla myös vakavia seurauksia. Päijät-Hämeen ensihoidon vastuulääkäri kertoo, että Päijät-Hämeessä on epäily ylipitkästä työvuorosta johtuneesta vahingosta. "On epäily siitä, että oli työskennelty hyvinkin pitkä aika ja sitten tästä pitkästä työskentelyajasta johtuen ei oltaisi pystytty potilaalle tekemään niitä kaikkia tarpeellisia toimenpiteitä, jotka potilas olisi siinä tapauksessa tarvinnut". A-studion tietojen mukaan potilas kuoli tässä viime vuonna sattuneessa tapauksessa, jossa sairaankuljetuksen työntekijän epäillään tehneen töitä neljä vuorokautta peräkkäin.