Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Juha Buska
Vieras

/ #760 Re: Tekopyhyyttä

18.02.2011 09:49

#755: Pertti Ilmarinen; ensihoitaja - Tekopyhyyttä

Kiitos "Pertti" kannanotostasi. Arvostan sitä, että uskallat antaa painavaa kritiikkiä kannanottoihini ja vielä "omalla" nimelläsi. Liekö opintosi vielä kesken vai eikö tietosi ole jostain syystä päivittyneet julkiterhikkiin (https://julkiterhikki.valvira.fi/)? Mainitsemastasi "sädekehästä" en ole havainnut jälkeäkään, vaikka varsinkin kuluneen syksyn aikana jouduin kovastikin harjoittamaan kriittistä "itsetutkiskelua".

Kuten jossain aiemmissa kannanotoissani olen todennut, on ensihoitoalalla työskentelevien koulutus- ja kokemustausta varsin kirjava edelleen ja esimerkiksi "ensihoitaja"-nimike on tavallaan "lainsuojattoman" asemassa. Ensihoitaja-nimikettä voidaan pitää ns. yleisnimityksenä ensihoitoalalla työskenteleville henkilöille, vaikkakin maassamme on vuodesta 1998 ollut ensihoitaja AMK-koulutus. Nämä rekisteröidään kuitenkin sairaanhoitajina terveydenhuollon laillistettuihin ammattihenkilöihin (http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet).

On varsin kunnioitettavaa ja jaloa puolustaa ns. "ruokkivaa kättä", niin minäkin tekisin. Jostain syystä mieleeni juolahti Hietasen lausahdus Tuntemattomassa sotilaassa: "Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta rätei ja lumpui. Jokku rakastava nätei flikoi, ja sen mää kyl ymmärrä. Mut kuin helvetin taval lumpui? Ei, mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty."

Olisitko "Pertti ensihoitaja" ystävällinen ja osoittaisit aiemmista kannanotoistani viitteet missä kohdin olen lietsonut eripuraa hoitajien välillä ja missä kommenteissani olen mollannut jotain ensihoitopalvelua tuottavaa organisaatiota. Myönnän kyllä, että kirjoitin omista negatiivisista kokemuksistani työntekijänä erääseen yksityiseen ensihoitopalvelua tuottaneeseen organisaatioon liittyen, mutta en mielestäni ole maininnut yhtäkään palveluntuottajaa nimeltä.

Tämän adressikeskustelun ydinasiahan on kuitenkin vaikuttaminen Tornion ensihoitopalvelun laadullisiin tekijöihin ja mielestäni keskustelua voitaisiin laajentaa koskemaan koko sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelua. Varsinkin kun uusi terveydenhuoltolaki tekee tuloaan ja ensihoidon järjestämisvastuu siirtyy kunnilta sairaanhoitopiireille.