EI tuulivoimaloita Kaskisiin

Tuomo Kangas

/ #108 Tuulimylly voi kaatua ja aiheuttaa tsunamin

20.04.2013 19:34

Nämä suunnitellut ja ulkomailta tulevat härvelit ovat jo pystytettäessä vanhanaikaisia. Uusinta uutta (ja tehokkaaampia) ovat vaakatasossa pyörivät myllyn siivet. Mutta onhan tänne Suomeen nyt saatava kaikki vanha tekniikka myytyä.
Tuosta biodieselistä sen verran, että nykyinen risujen kanssa sählääminen pitää lopettaa! Kantojen kerääminen niin ikään. Hakkuutähteet kuuluvat metsään! Niissä on jäljelle jäävälle puusukupolvelle välttämättömät ravinteet! Ja vieläpä oikeassa suhteessa yleensä. 2/3 ravinteista on puun latvuksessa ja oksissa, ne myös vapautuvat kiertoon suhteellisen nopeasti. Kannoista ravinteet vapautuvat hitaammin.
1000 ltr biodieseliä saadaan 11 kiintokuutiosta puuta. Eli n. yhdestä puutavaraauton nipusta se saadaan.
Biodieseliä pitää alkaa valmistamaan runkopuusta. Suomen metsät ovat väärällään kuitupuun kokoista puuta. Metsäteollisuus on suurin biodieselin kehittämisen vastustaja maassamme, koska se haluaa pitää kuitupuun itsellään ja suosii kyllä risuprojekteja. Metsäteollisuus haluaa siksikin pitää ensiharvennuskuidun itsellään, koska se saa siitä kätevästi raakaainetta energiantuotantoonsa voimalaitoksillaan.
Metsäteollisuus on auringon laskun ala Suomessa.
Tutkimuksia on jo 60-luvulta, hakkuutähteiden aiheuttamasta ravinnehävikistä mm. Ruotsista. Tutkijat ovat jo pitkään varoitelleet meneillään olevasta hullutuksesta.
Ei ole kymmentäkään vuotta siitä, kun virallisesti tutkijoiden taholta tunnustettiin, että itä- suomessa kaskimailla havaittujen kuusen latvukasvusten pensasmaisuus johtui n. 100 vuotta aiemmin alueella harjoitetusta kaskeamisesta. Tämän seurauksena maaperästä katosi boori, joka aiheuttaa kuusella em. kasvuhäiriön.
Eli nykyisellä ravinteiden ja kantojen keräämisellä tulee olemaan pahat jälkiseuraamukset, jotka todentuvat viiveellä.
Uskon vakaasti biodiesel-laitoksen nousevan Kaskisiin ja sen eteen kannattaa kuntapäättäjien tehdä töitä - vastustusta ei sille hankkeele paljoa löydy! Kakislaiset ovat sen takana lähes yksimielisesti!
Antaa Kristiinan vaipua takaisin pimeään keskiaikaan vanhanaikaiseksi pian osoitettavien myllyjensä kanssa. Voihan ne sitten muuntaa vaikkapa minareeteiksi 10 vuoden päästä...

Tuomo Kangas