Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Vieras

/ #837

04.03.2011 18:20

Laki parantaa ensihoidon laatua

Sairaankuljetuksen ja ensihoidon laadussa on suuria alueellisia eroja. Tärkeitä syitä ovat vähävaraisten kuntien nuukailu sekä osaamisen puute kilpailutuksessa. Myös palveluntuottajien taso vaihtelee. Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkärin Susanna Wilenin mukaan ongelmana on, että kunnissa ei vastuulääkäreillä ole ollut aikaa paneutua tähän asiaan.

-Maallikoiden taas on hyvin hankalaa toteuttaa kilpailutusta. Lisäksi terveydenhuollon kilpailutuksissa valitaan aina halvin vaihtoehto, Wilen sanoo.

Tarkat tilastot puuttuvat

Käsitys palvelujen laadun heittelystä on yleinen. Suomessa ei kuitenkaan ole tilastoja, mitä palveluja kuntalaiset saavat tai millaisella henkilöstöllä ne tuotetaan. Sosiaali- ja terveysministeriön valmiusjohtajan Tom Silfvastin mukaan palvelu on ollut epätasaista laadultaan. Suomessa on esimerkiksi ollut kuntia vapaamatkustajina. Näissä kunnissa ei ole päätetty hoitotason ensihoidosta. Jos on tapahtunut sydämen pysähdys, paikalle on hälytetty kunnan oma, perustason auto. Hoitotason yksikön osalta kunta on joutunut turvautumaan naapurikuntaan, Silfvast sanoo.

Wilenin mukaan kunnanisiä kiinnostavat kovasti liuotushoidot. Niistä kysytään usein. Kymmenistä tuhansista tehtävistä vain muutamissa annetaan liuotushoitoja. Olennaisempi asia on lähtövalmius. Elvytettävän potilaan luo
pitäisi päästä kymmenessä minuutissa. Kaksi minuuttia riskiarvioon ja kahdeksan perille pääsyyn. Tämä edellyttää välitöntä lähtövalmiutta. Se on kallista, sanoo Wilen.

Ministeriö kohottaa toukokuussa voimaan astuvalla terveydenhuoltolailla ja sen rinnalle annettavalla asetuksella palveluiden tasoa.

Piirillä riittää ammattitaitoa

Ensihoidon siirtyminen sairaanhoitopiirien vastuulle varmistaa, että tilaajalla on riittävä ammattitaito. Lisäksi kullakin
erityisvastuualueella tulee olla piirien ensihoitoa koordinoiva ensihoitokeskus. Sairaanhoitopiirit ja sairaankuljetusyritykset pitävät tätä hyvänä uudistuksena. Laatu tulee yhdenmukaistumaan.

Asetus ei tulevaisuudessakaan määrittele minkä tasoista palvelua kuntalaisille pitää olla tarjolla. Joissakin tapauksissa palvelujen saatavuus jopa heikkenee, jos sairaanhoitopiirin kuntien välillä aiemmin on ollut suuria laatueroja. Usein sairaanhoitopiireissä valtaa käyttävät suuret kaupungit.

Sairaankuljetusliiton puheenjohtaja Teuvo Kontio Oulaisista kertoo, että reuna-alueilla tehtäväkohtainen kustannus on korkeampi.
-Tämä johtuu tehtävien vähäisestä määrästä suhteessa valmiustasoon. Osa kunnista voi päättää, että pidetään korkea valmiustaso täällä meillä ja reuna-alueiden siitä kärsiessä, arvelee Kontio.

Tätä ehkäistään riskikartoituksella. Piirin jokaiselle neliökilometrille määritellään riskiluokitus muun muassa väestötietojen ja aiempien hälytysten pohjalta. Riskiluokituksia tulee viisi. Kaikille samaan riskiluokkaan kuuluville alueille on tarjottava yhtäläinen palvelu. Laajoja, saman riskitason alueita muodostuu Silfvastin mukaan vain erittäin harvaan asutuista alueista. Riskineliöiden kartta tulee olemaan hyvin mosaiikkimainen, sanoo Silfvast.