Espoon Tapiolan koulun tilat oppilaiden etujen mukaisiksi

HYVIN huolestunut espoolainen

/ #16 Re: LÄNSIVÄYLÄ 19.5.2013

19.05.2013 18:01

#14: - LÄNSIVÄYLÄ 19.5.2013

No huh, huh! Mikä ihmeen heppu tämä Slätis oikein on? Ei taida normaalielämän realiteetit tätä kaveria enää koskettaa?? Aivan ääliömäistä kommentointia ja asian perustelua. Itse Länsiväylän juttu tuntuu myös kirjoitetun tietystä, Slätiksen, näkökulmasta ja hyvin oleelliset asianhaarat on jätetty huomiotta.

Ensinnäkin, vanhemmille järjestetyn, "kireän vihaisen" kuulemistilaisuuden (13.5.) luonne selittyy pitkälle sillä, että ainakin uusien yläkoululaisten vanhempia informoitiin koko asiasta vain 2 arkipäivää ennen kuulemistilaisuutta! Oli myös niin, että kaupungin opetustoimen johtaja Kaisu Toivonen oli jo etukäteen valmistellut päätösehdotuksen seuraavana päivänä kokoontuneelle (14.5.) opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnalle Tapiolan koulun siirtymisestä Espoonlahteen...tämä siis ennen vanhempien / lapsien kuulemista! On sitä vähemmästäkin ihmiset kimpaantuneet :) Itse kuulemistilaisuudessa Kaisu Toivonen ja kehittämispäällikkö Juha Nurmi yrittivät väkisin luoda vastakkainasettelua lasten terveyden (jääminen Otaniemen väistötiloihin) ja Espoonlahteen siirtymisen välille. Asiasta keskustelun yhteydessä tuli kuitenkin erittäin selväksi, ettei muita vaihtoehtoja ole edes kunnolla selvitetty! Toivosen mukaan asian valmistelu oli aloitettu vasta 3.5., eli vain 10 päivää ennen kuulemistilaisuutta ja silti Toivosella oli jo valmiina mielestään ainut järkevä päätösehdotus. Ei tarvitse vihikoiran kuonoa tajutakseen, että joku jutussa haiskahtaa...eikä pelkästään homeet Espoon kouluissa. Toivosta ja Nurmea asiasta "kovisteltaessa" menivät he täysin Tilakeskuksen "selän taakse piiloon", he kuulemma toimivat vain heille annetun tiedon perusteella. Huh. Ja tittelihän oli Espoon kaupungin opetustoimen johtaja! Pitäneekin myös kysyä Toivoselta, että mitä hän itse asiassa johtaa, jos tästäkin asiasta Toivosen mukaan vastuun kantaa itse asiassa Tilakeskus, eikä kaupungin opetustoimi?

Toiseksi, täytyy todeta, että Slätis on sentään yhdessä asiassa oikeassa. Mikään kaupunginosa ei voi olla erityisasemassa ja kuntalaisia on kohdeltava tasa-arvoisesti! Kyllä, olen vahvasti samaa mieltä. Siksi Slätikseltä ja muilta asiaan liittyviltä virkamiehiltä, valmistelijoilta ja kunnallisilta päätöksentekijöiltä pitääkin juuri tasa-arvoisuuden vuoksi kysyä: Miksi toisiin kouluihin kohdistuvat "väistöt" ovat kestäneen yleensä vain noin puolitoista vuotta? Tapiolan koulu on ollut jo nyt väistössä kaksi vuotta, eikä väistölle näytä tulevan loppua seuraavan 3 vuoden aikana! Miksi juuri Tapiolan alueen koululaisten pitää lähteä väistöön Espoon toiselle laidalle? Muille kouluille väistötilat ovat löytyneet suhteessa huomattavasti lähempää! Miksi ihmeessä Tapiolan varsinaista koulua ei ole saatu 2 vuodessa remontoitua / uudelleenrakennettua? Itse asiassa, koulullehan ei ole vieläkään tehty yhtään mitään! Muiden koulujen remontointi / uudelleenrakennus on tehty rivakasti (kun väistötilanne on realisoitunut) ja siksi väistötilanteen kesto on ollut mahdollisimman lyhyt.

Eli juurikin tasa-arvoisuuden nimessä Tapiolalaiset ovatkin liikkeellä. Lasten / kouluhenkilökunnan terveys on tietysti tärkeintä, mutta miksi ihmeessä sen pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että koululaiset lähetetään Espoon toiselle laidalle?! Järjetöntä touhua! Päättäjät herätkää!!!