Suomeen perustuslakituomioistuin

Justice
Vieras

/ #12 Oikeusjärjestelmän uudistamisen välttämättömyydestä.

11.03.2011 11:24

Nyt on oikeanlainen ehdotus menossa eteenpäin. Toivottavasti adressi saa paljon allekirjoittajia. Tätä toivon siitäkin huolimatta, ettei tässä maassa näytetä paljoakaan välitettävän kansalaismielipitteestä. Mutta jos kansanedustajana ( menestystä Mariaporin vaalityölle!) alkaa hyvin perustein ajaa koko toimimattomaksi todistetun oikeusjärjestelmän ohittamista uudella oikeusistuimella, voisi hankkeella olla ainakin teoreettiset mahdollisuudet päästä vähintäänkin eduskuntakeskustelun tasolle, miksei jopa lakialotteeksikin asti.

Viime aikojen tosiasiat puoltavat, että ylimpien oikeusasteiden mielivalta on tavalla tai toisella purettava. Esimerkiksi KHO:n presidentin Hallbergin viime kesäiset ja KKO:n presidentin Koskelon äskettäiset parlamentaarisen vallanjako-opin vastaiset julkiset kannanotot osoittavat, etteivät näiden korkeimpien tuomioistuinten ylimmät johtajat kavahda sotkeutua alueelle, joka on laintulkitsijan päätösvallan ulkopuolella. Koska Montesquieaun vallanjako-oppi jokatapauksessa on oikeusistuinten omasta toimesta hajotettu de facto, miksei niiden toimivaltaa voisi siksi purkaa myös de jure? Demokratiassa ylimmän tuomioistuinvallankin on nautittava laajaa kansan luottamusta.

Kun talo on todettu korjauskelvottomaksi, on se purettava ja rakennettava uusi tilalle. Samoin käyköön kelvottomalle,perustuslakiemme ja ihmisoikeussopimusten hengen ja kirjaimen vastaiselle lainkäytttöjärjestelmällemme. Se on täydestä syystä osoittanut olevansa osa suomalaista rakenteellista korruptiota. Voltairen sanoin: ECRAZEZ L'INFAME!

Ainoa, mikä vain panee miettimään, jopa epäilemään joskopa perustuslakituomioistuimen perustamisellakaan voidaan parantaa kansaamme varsinaisesta sairaudesta: läpikotaisesta tekopyhyydestä, joka kuultaa ja kaunistaa koko maamme pelkäksi kulissidemokratiaksi.

Mistä nimittäin löydetään nämä lakeja ja ihmisoikeussopimuksia tuntevat “professoritasoiset” tuomarit?

Onko kansassamme oikeamielisyys täysin kuollut ja löytyyneekö ketään Mariaporin suunnittelemaan jaloon tehtävään???

Ja kuinka saadaan virkamiesvallan syvärakenteisiin ( mm. oikeusministeriö ja tuomioistuimet) poliittisten virkanimitysten kautta pesiytyneiden valtapuolueiden, Kokoomuksen, Keskustan ja SDP:n tuki tälle monessa suhteessa yltiöpäisenä pidettävälle hankkeelle?

Entä löytyykö Soinissa ja muissa perussuomalaisissa lopulta rohkeutta ryhtyä todellisiin tekoihin? Vastassahan on em. rautakolmion hallitsema virkamieseliitti vahvoinen virkamisammattijärjestöineen, jotka saattavat äityä vaikka minkälaisiin vastatoimiin.

Mariaporin teot osoittavat, että hänestä kyllä on tällaiseen tehtävään, mutta riittääkö se yksin muutoksen aikaansaamiseen?

On kuitenkin kaikesta edellä sanotusta huolimatta selvää: Mariapori ansaitsee jälleen kerran täydet 10 pistettä ja papukaijamerkin rohkeasta yrityksestään!