Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Endokrinologiyhdistyksen kytkökset tietelliseen kuppikuntaan selvitettävä

/ #72 Sekä tutkittua että kokemusperäistä tietoa T3:sta ja eläinperäisestä uutteesta on paljonkin

29.05.2013 09:55

Maailmalla on eri koulukuntia kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa. Yksi pahimmista ja jämähtäneimmistä järjestöistä on USA:n The Endocrine Society, joka kannattaa hoitoon pelkää T4 monoterapiaa, kaikille. Vaikka potilas ei paranisi, niin silti pelkkää T4 monoterapiaa. Potilaan hyvinvointi ei tälle järjestölle merkitse mitään. On useita muita järjestöjä, jotka kannattavat laajempaa lääkearsenaalia vajaatoiminnan hoidossa, joten tämän kyseisen Societyn käsitys ei suinkaan ole tiedemaailmassa ainoa oikeana pidetty.

Suomen Endokrinologiyhdistyksen jäsenillä on tiukat siteet kyseiseen järjestöön. Miksi? Siksi, että tämä Society on varakas ja omistaa useita kansainvälisiä tieteellisiä lehtiä. Tieteelliset lehdet eivät siis useinkaan, kuten varmaan joku oikeamielinen luuli, ole puolueettomien organisaatioiden, kuten vaikkapa yliopistojen, omistamia.

Suomen endokrinologit edistävät omaa uraansa julkaisemalla artikkeleita tämän Societyn tieteellisissä lehdissä. "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat...". Tämän johdosta Suomen Endokrinologiyhdistys kannattaa kaikkea, mitä juuri tämä Societykin kannattaa. Suomen Endokrinologiyhdistyksen jäsenten puolueettomuus on tässä asiassa selkeästi vaarantunut.

Useat muut järjestöt eivät jaa The Endocrine Societyn käsityksiä. Esimerkiksi eurooppalainen European Thyroid Association ETA https://www.google.fi/#output=search&sclient=psy-ab&q=european+thyroid+association&oq=european+thyroid+associa&gs_l=hp.1.0.0j0i30l3.1002.5046.0.8358.24.14.0.10.10.0.133.1154.12j2.14.0...0.0...1c.1.14.psy-ab.9F3QWJMZSCg&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47008514,d.bGE&fp=5d8a52b4c69c39ef&biw=1011&bih=609kannattaa huomattavasti monipuolisempaa lääkehoitoa. Mutta :( : ETA ei omista niin paljon niin suuria lehtiä, missä julkaista omaa uraa edistäviä artikkeleita. Siksi Suomen Endokrinologiyhdistyksen jäsenet viittaavat kaikissa lausumissaan vain tuohon USA:n järjestöön.

Onko sitten koko USA samalla linjalla kuin tuo em. järjestö? No eivät ole. Esimerkiksi American Thyroid Association ATA (on siis lääkärijärjestö) kannattaa myös laajempaa lääkearsenaalia. He pitivät juuri pari viikkoa sitten monipäiväisen symposiumin kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidosta kaikilla lääkkeillä ja myös tulevaisuuden lääkkeillä. http://www.thyroid.org/

ATA julkaisee myös tieteellistä lehteä, mutta heidän lehtien omistuksensa ei ole ollenkaan samanlaajuista kuin tuon Societyn. Joten money rules. Ja uranedistäminen rules.

Suomen Endokrinologiyhdistyksen yritykset väittää, että T4 monoterapia olisi ainoa tieteellisen näytön omaava hoito ovat kerta kaikkiaan puppua. Miksi Valvira ei tutki tämän järjestön jäseniä ja heidän kytköksiään The Endocrine Societyyn? Miksi Suomen Endokrinologiyhdistyksen jäsenten annetaan jatkaa monille potilaille toimimatonta hoitoa? Miksi he saavat erivapauden olla käyttämättä kaikkia Suomessa laillisesti myytäviä kilpirauhaslääkkeitä? Oman koulukuntansa, suorastan lahkonsa, oppien mukaisesti.