Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Bloms

/ #110

01.06.2013 10:13

Tämäkin menee ihan OT:ksi, mutta liittyy salaliittoteorioiden laadintaan, joten siksi kommentoin. Onko kyse Vagifemistä? Siitä on tehty tutkimuksia, joissa todettiin, että hoitovaste on ihan sama 10 mikrogramman vahvuudella kuin aikaisemmalla 25 mikrogramman vahvuudella, minkä takia pitoisuutta alennettiin. Käyttökertoja ei lisätty valmisteyhteenvetoon. Jos joku lääkäri on näin tehnyt, niin lääkäri ei ole tiennyt, miksi vahvuus aleni (sama hoitoteho tutkitusti säilyy alemmalla annoksella). Tämä on vain viisasta, koska turhaa sitä hormonia on tarvetta enempää elimistöön laittaa. Totta on, että valmisteen hinta ensin nousi tässä yhteydessä (johtuen tutkimuskustannuksista?) ja sen jälkeen kelakorvaus poistui. Sen takia nykyään voit ostaa vaikka 2 pakettia kerralla, niin ei hiilijalanjälki niin paljon kasva. On tunnettu tosiasia, että lääkkeen käyttö vähenee, kun kelakorvattavuus poistuu, joten Novo ei ehkä kostu ainakaan Suomen markkinoillaan yhtään mitään tästä muutoksesta.