IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #531 Re: Perusteltua vastustusta

25.03.2011 10:53

#502: Yrittää jaksaa - Perusteltua vastustusta

Kiitos kirjoittajalle asiallisesta puheenvuorosta.

Turpeennosto alkoi Mikkeli - Pieksämäki - Juva kolmiossa 1970 - luvun lopulla.  Tulokset ovat nyt nähtävillä ja "käsin kosketeltavissa" esimerkiksi Mikkelin kaupungin koillisosassa sijaitsevan Kangasjärven rannoilla.  Vuosien kuluessa Kangasjärveen on laskettu noin 1400 ha:n turvetuotannon purkuvedet.  Järvi on lopullisesti pilalla.

Kehotan kansalaisia seuraamaan aluehallintovirastojen julkaisemia  ympäristövaikutusten arviointi-kuulutuksia netissä sekä paikallisissa sanomalehdissä.  Heti kuulutuksen julkistamisen jälkeen on velvollisuus ja oikeus ryhtyä laatimaan vastineita. (Aikaa on vain kuukausi)  Viranomainen tarvitsee paikallisen väestön, mukaanlukien kesäsukkaat, mielipiteet ja havainnot asin käsittelyä varten.  Mikäli jätämme vastineet laatimatta, niin menetämme puheoikeutemme asian käsittelyyn seuraavissa vaiheissa.  Viime aikoina Itä-Suomeen on saatu myöskin turpeennostoa rajoittavia päätöksiä.  Asiallinen ja aktiivinen kansalaistoiminta tuottaa tuloksia.

Alla kaksi linkkiä, joista voi seurata ympäristölupa-asioita.