Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Sain avun Liothyroninista

/ #182 Liothyronin -hoito on vanha ja koeteltu eikä mikään kokeiluluontoinen

14.06.2013 12:21

Endokrinologit ovat jotenkin saaneet läpi termin, että yhdistelmälääkityksellä hoito olisi "kokeiluluontoista", ja T3 monoterapialla hoito ei heidän mielestään ole sallittua ylipäänsä. Miten voi hoito lääkkeillä, jotka ovat olleet markkinoilla toista sataa vuotta (Armour Thyroid ja Thyroid) tai 57 vuotta (Liothyronin) olla "kokeiluluontoista"? Ja EI YHTÄÄN AINOAA VAKAVAA HAITTAVAIKUTUSTA millään näistä lääkkeistä ole raportoituna sen kummemmin FDA:n kuin Fimean tiedostoihin, kaikkina näinä vuosina, sen kummemmin yhdistelmähoitona kuin monoterapianakaan.

Harvasta lääkkeestä ylipäänsä on näin pitkä käyttökokemus. Nämä lääkkeet on, valmisteyhteenvedon mukaisesti, tarkoitettu kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon, kaikkiin kilpirauhasen vajaatoiminnan häiriöihin, sekä lapsille että aikuisille. Juuri tähän tarkoitukseen näitä lääkkeitä käytetään, eli ihan alkuperäiseen, tutkittuun tarkoitukseensa. Ja jossa tutkimukset on tehty ennen lääkkeen käyttöönottoa. Syytä tehdä uusia käyttöönottotutkimuksia ei ole, sillä ei ole yhtään vakavaa haittavaikutusta koko aikana eikä mitään muutakaan syytä. Muita tutkimuksia näistä lääkkeistä kyllä on vaikka kuinka paljon:

Tällä hetkellä, kun laittaa lääketieteen suurimpaan tieteellisten tutkimusten tietokantaan PubMediin hakusanan "liothyronine", tulee vastaukseksi 27624 tieteellistä artikkelia http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=liothyronine

Tieteellisiä julkaisuja on siis tällä hetkellä kymmeniätuhansia. Endokrinologien lanseeraama termi "kokeiluluontoinen hoito" on täysin järjetön. Tämän termin avulla he yrittävät saada itselleen yksinoikeuden hoitoon kaikilla muilla lääkkeillä paitsi Thyroxinilla, "kokeiluluontoisuudesta" kun on kyse.

Endokrinologien vallanhimo on vastenmielistä.