Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Thyroxinia nieleskellyt

/ #190 Re: Tässä alkaa olla emmeitä...

16.06.2013 14:38

#45: - Tässä alkaa olla emmeitä...

Juuri näin. Minä olen ollut jo lähes kymmenen vuotta pelkällä Thyroxinilla, mutta en ole saanut siitä juuri mitään apua. Nyt olen suunnitellut hakevani apua joltain lääkäriltä, joka pystyy tutkimaan ja - nyt sitten toivottavasti ei tarvitsisi sanoa - uskaltaa tutkia minua kunnolla. Lisäksi olen sitä mieltä, että lääketieteellisen, biolääketieteellisen ja biologisen solututkimuksen puolella olisi tosiaankin aika perehtyä tähän kilpirauhasasiaan. Kilpirauhashormonien vaikutus on niin laaja-alainen, että niiden säätelyhäiriöistä johtuvien oireidenkin tutkiminen vaatisi vastaavaa laajaa ja kokonaisvaltaista tarkastelukulmaa. Sellaista on tosiaan turha odottaa tutkijoilta ja lääkäreiltä, joiden ajatusmaailmaa leimaa juuri tuollainen pilkkomismentaliteetti. Kilpirauhashormonien vaikutustavassa on kyse aineenvaihdunnasta kokonaisuudessaan, so. kaikkien solujen aineenvaihdunnan nopeudesta. Jokaisen elimistössä olevan elimen ja kudoksen solut tarvitsevat niitä. Tietysti esim. sydämen lihassolujen aineenvaihdunta on tässä tärkeämmässä asemassa kuin monet muut elimistön solut, mutta jokaiselle solulle kilpirauhashormonien läsnäolo on korvaamattoman tärkeä joko suoraan tai sitten välillisesti juuri verenkierron ja erityksen nopeuden kautta. Lisäksi aivolisäkkeen, kilpirauhasen ja lisämunuaisten hormonisäätelykytkennöissä  lienee selvittämistä tässä yhteydessä. Kuvitelma siitä, että kaikki nämä asiat jo tiedettäisiin ja nyt oltaisiin lääketieteellisen tiedon huipulla, edustaa todelliselle tieteelliselle ajattelulle vierasta ylpeyttä. Tällä tavalla kilpirauhashormonien säätelyssä esiintyvien häiriöiden hoidossa olevat ongelmat ovat ikään kuin sisään rakennettuja nykyiseen terveydenhoitojärjestelmään ja siihen liittyvään tutkimukseen.