Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Sain avun Liothyroninista

/ #195 Potilaat voivat hyvin ja ovat täysin turvassa - mikä siis taustana Valviran päätökseen?

19.06.2013 09:51

Valviran tehtävä on mm. huolehtia potilasturvallisuudesta. Valviralla on, oman toistuvan valituksensa mukaan, tähän tehtävään hyvin vähän resursseja. Valvira ei esimerkiksi ehdi tutkia Suomessa joka vuosi hoitovirheen aiheuttamaa jopa 1700 kuolemantapausta. Joissa potilas siis kuolee hoitovirheen seurauksena. Tämä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) potilasturvallisuusasiantuntijoiden arvio, eli ei mikään itse keksitty vaan virallinen laskelma http://www.thl.fi/fi_FI/web/potilasturvallisuus-fi/tilastotieto

Hoitovirheen takia vammautuneita on tietysti vielä paljon suurempi määrä. Valelääkäri sai toimia 10 vuotta, vaikka hänestä oli valituksia, koska Valvira ei ehtinyt tutkia asiaa.

Mutta näihin kateellisiin kilpirauhaskanteluihin Valviralla riittää resursseja! Potilaat voivat hyvin eli ei ollut mitään syytä ottaa asiaa käsittelyyn ylipäänsä. Kuulemma yksi potilas oli omin päin, vastoin ohjeita, ottanut liikaa lääkettä ja saanut tykytyksiä ja muita liikatoiminnan oireita (mutta ei mitään vakavampaa hänkään). Mutta eihän tämä ole sen kummemmin lääkärin kuin lääkkeenkään vika!!

Potilasturvallisuus on vaarassa nyt, kun tämän lääkärin potilaat jäävät ilman hoitoa ja muidenkin hoito vaikeutuu, kun lääkärit ovat ymmällään päätöksen johdosta. Valvira vaarantaa potilasturvallisuutta itse! Täysin järjetön päätös lääkkeestä, jonka USA:n lääkevalvontaviranomainen FDA luokittelee korkeimpaan lääkkeelle annettavaan turvallisuusluokkaan A, myös raskauden aikana käytettynä. Ja Fimealla ei ole yhtäkään ainoata haittavaikutusilmoitusta tästä lääkkeestä ylipäänsä!

Mihin Valvira käyttää aikansa?? Nyt kaikki kirjoittamaan kommentteja joka haastatteluun, jossa Valvira valittaa resurssipulaa. Ei muka ehdi tutkia kuolemantapauksia eikä valelääkäreitä. Jos ehtii tutkia kateuskanteluita turvallisesta lääkkeestä, jossa potilaat voivat hyvin, niin minkään valtakunnan resurssipulaa heillä ei ole.