IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #552 Re:

06.04.2011 09:47

#549: Ranex -

Otin Norjan vain esimerkkinä, koska uutinen sattui olemaan aivan uusi. Uusia öljyesiintymiä löytyy sekä merestä että maalta. Varmaan tietänet, että suuri osa maapallon raakaöljystä pumpataan maalta käsin. Norjassa sattumoisin esiintymät ovat meren pohjassa. Oletko katsonut dokumentteja, valokuvia ym. siitä, kuinka öljyntuotanto tuhoaa maapinta-alaa valtavat määrät. Esim Amazon-joella on ongelmana öljyntuottajien päästöt vesistöön. Venäjällä on valtavat ongelmat maaperän saastumisen vuoksi. Lähi-Idässä ihan samalla tavalla. Ja vaikka onnettomuus sattuisikin merellä, niin öljylautat rantautuu kuitenkin ja saastuttaa rannikoita. Tästä on karmaisevia esimerkkejä. Ja kaikista näistä onnettomuuksista ja vaaroista huolimatta öljyä tuottavat maat eivät lopeta sen hyödyntämistä.

Maailman suurimmat ympäristöonnettomuudet ovat olleet lähes kaikki nimenomaan öljyyn liittyviä, suurimpana lienee kuitenkin Tsernobyl. On ollut tankkerionnettomuuksia, öljynporauslauttaonnettomuuksia, öljyputkivuotoja jne. En ainakaan itse vähättelisi öljyyn liittyviä riskejä. Ja kuten jo mainitsinkin, niin esimerkkejä noista onnettomuuksista on paljon.