Vetoomus sosiaaliturvan saamiseksi hajuste- ja kemikaaliyliherkille

15 vuoden kokemuksella
Vieras

/ #4 diagnoosi vs tulevaisuus

13.04.2011 12:50

Hyvällä asialla. Meidän hajuste/kemikaaliyliherkkien ajamat asiat parantavat myös yleisestu terveyttä. Uskon varmasti että tulevaisuudessa näistä asioista ollaan hyvin tietoisia (eikä kukaan enää käytä synteettisiä parfyymejä pelkässä tuoksumistarkoituksessa).
Adressin allekirjoittamista vaikeuttaa silti tämän hetkinen yhteiskunnallinen tilanne..Vaikkakin teen kaikkeni jokapäiväisessä elämässäni oireiden ennaltaehkäisemiseksi, en voi yleisesti tunnustaa saati diagnosoida itseäni terveydellisesti rajoittuneeksi tältä osin, sillä se ratkaisevasti heikentäisi mahdollisuuksiani työelämässä, myös sellaisissa paikoissa joissa oireet olisivat vain lieviä tai satunnaisia. Minulla ei ole aikomustakaan jäädä osa-aikaeläkkeelle tai muuten huonontaa vaikeahkoa asemaani työmarkkinoilla noin kolmikymppisenä. Pyrin välttämään mitään asiaan liittyvää keskustelua uusia työsuhteita solmiessani. Täten en tietysti hakeudu minulle mahdottomiin paikkoihin, mutta oireita saadessani hoidan tarvittaessa lääkkein sen suurempaa numeroa siitä tekemättä.
Reaalisesti ajatellen, ja kokemuksesta voin sanoa, että täydestä avoimuudesta yliherkkyyksien kohdalla on työntekijälle ainoastaan pelkkää haittaa. Varsinkaan henkilöllä joka tunnustaa kaikki em. yliherkkyysoireet (kirjoittajan omakohtainen kertomus) ei ole MITÄÄN saumaa työelämässä. Ei mitään töitä, ei mistään. Sitä kannattaa miettiä diagnoosia odotellessa..